• Anonym (Varför är det fel?)

Varför är det fel att vilja leva sitt liv som man vill?

Ja, jag undrar varför det anses så fel att vilja leva sitt liv som man vill och därmed kanske riskera att bli den eviga singeln?

Jag har inget behov av en man, men jag älskar mannen jag lever med och vill gärna fortsätta leva med honom.
    Med det inte sagt att jag måste älska hans barn eller vilja ta på mig ett föräldraansvar för honom.

Alla beslut rörande barnet tar föräldrarna, men jag förväntar mig att bli tillfrågad om sånt som påverkar mig. Om inte min man tyckte det vore självklart hade jag aldrig flyttat ihop med honom.

Jag vill leva mitt liv på ett harmoniskt sätt. Ha lugn och ro, inte härj och snärj och jag anser att jag redan kompromissar rejält genom att flytta ihop med nån som har umgänge med ett litet barn och som valt att ha sex med en människa som är som denna mamman är.
    Varför ska det anses att det är MITT ansvar att göra slut med min man när det är HAN som har ansvar för barnet? HAN får väl göra slut om han anser att jag är skadlig för barnet.

Jag är på intet sätt otrevlig mot barnet, men jag är inte översvallande lycklig och sätter mig och leker självmant eller går ut i lekparken självmant osv. Frågar barnet kan jag säga ja om jag har tid och lust, annars får faktiskt pappan göra det.
    Jag gör mat till barnet om jag ändå ska laga mat, men jag ställer mig inte och gör en lunch till barnet då jag själv inte äter det. Pappan får fixa lunchen.

Pga det anses jag som en emotionellt handikappad och elak person. Att jag finns där om barnet behöver och hans pappa inte kan, det räknas inte eftersom jag inte tar huvudansvaret för barnet som 'kvinnor ska' om de är normala.

Att jag är den barnet kommer till om det vaknar på nätterna av mardrömmar eller liknande, för att pappan är svårväckt, det räknas inte.

Löjligt.

• Svar på tråden Varför är det fel att vilja leva sitt liv som man vill?
  • Anonym (yaa)

Du gör precis det som känns rätt för dig och jag tycker det låter väldigt sunt. Själv är jag gift men hade jag hamnat i din sits tror jag att jag hade agerat på liknande sätt. Hade varit väldigt försiktig med barnet och låtit pappan ta det ansvaret. Jag tycker du gör helt rätt fortsätt att ta hand om er relation och du finns ju där för barnet.

• AnnaZL

Vem är det som anser att du är elak osv?

AnnaZL skrev 2016-03-25 14:46:31 följande:

Vem är det som anser att du är elak osv?

Dels folk här vilket jag inte bryr mig så mycket om, jag känner inte de och de känner inte mig eller min familj och dels folk jag pratar med irl vilket jag bryr mig mer om.

Jag gnäller inte på dem och säger att de försöker ta mammans plats om de väljer att gå in med hull och hår som extramamma, varför är det så hotande att jag väljer en annan väg? Eller varför de nu anser mig göra fel. Så länge inte barnet far illa spelar det väl ingen roll om jag låtsas vara mamma eller inte tänker jag.
    Anonym (yaa) skrev 2016-03-25 12:28:42 följande:

Du gör precis det som känns rätt för dig och jag tycker det låter väldigt sunt. Själv är jag gift men hade jag hamnat i din sits tror jag att jag hade agerat på liknande sätt. Hade varit väldigt försiktig med barnet och låtit pappan ta det ansvaret. Jag tycker du gör helt rätt fortsätt att ta hand om er relation och du finns ju där för barnet.

Tack, jag mår bra, hans barn mår bra, min man mår också bra även fast han önskar att jag tog mer ansvar än jag gör. Han har svårt för gnälliga barn och hans barn är väldans gnällig just nu.

• AnnaZL
    Anonym (Varför är det fel?) skrev 2016-03-25 16:05:32 följande:

Dels folk här vilket jag inte bryr mig så mycket om, jag känner inte de och de känner inte mig eller min familj och dels folk jag pratar med irl vilket jag bryr mig mer om.

Jag gnäller inte på dem och säger att de försöker ta mammans plats om de väljer att gå in med hull och hår som extramamma, varför är det så hotande att jag väljer en annan väg? Eller varför de nu anser mig göra fel. Så länge inte barnet far illa spelar det väl ingen roll om jag låtsas vara mamma eller inte tänker jag.Tack, jag mår bra, hans barn mår bra, min man mår också bra även fast han önskar att jag tog mer ansvar än jag gör. Han har svårt för gnälliga barn och hans barn är väldans gnällig just nu.

Det är alltid svårt att gå emot normer och du går just nu emot normen av den självuppoffrande kvinnan som ska ta hand om familjen. Så länge din sambo och du är på samma sida blir det lite lättare. Vore bra om du kan prata med detta om honom så att det är ni två mot alla som inte har med ert familjeliv att göra.

Det är ju inte andras ensak alls om ni skall vara ihop eller inte och vem som i så fall ska initiera uppbrottet.
    AnnaZL skrev 2016-03-25 16:34:06 följande:
    Det är alltid svårt att gå emot normer och du går just nu emot normen av den självuppoffrande kvinnan som ska ta hand om familjen. Så länge din sambo och du är på samma sida blir det lite lättare. Vore bra om du kan prata med detta om honom så att det är ni två mot alla som inte har med ert familjeliv att göra.

Det är ju inte andras ensak alls om ni skall vara ihop eller inte och vem som i så fall ska initiera uppbrottet.
    Grejen är att han verkar tycka att de har lite rätt, att jag 'borde' vara mer ansvarig för hans barn än vad jag är. De på hans jobb som har nya familjer har kvinnor som tar hand om deras barn.

Vi har ju bara helger, medan några av de på hans jobb har varannan vecka och jag kan tänka mig att om vi haft det så hade jag varit mer involverad för att det ska flyta på smidigt. Men eftersom det inte går pga avstånd så har det inte kommit på tal.
    Dock har ju några på hans jobb sina barn bara på helger också och deras sambos/fruar tar hand om deras barn mer än vad jag tar hand om min mans barn.

Jag känner att om jag velat ha fler barn så skulle jag ha skaffat mig dem själv.
    Min man får helt enkelt välja och han har valt att gifta sig med mig trots att jag inte tänker ta föräldraansvar för hans barn.

Vi har pratat om det och han håller med när jag frågar varför jag ska ta ansvar när det är hans barn, men innerst inne skulle han nog helst vilja att jag gjorde mer.

• AnnaZL
    Anonym (Varför är det fel?) skrev 2016-03-25 16:53:35 följande:

Grejen är att han verkar tycka att de har lite rätt, att jag 'borde' vara mer ansvarig för hans barn än vad jag är. De på hans jobb som har nya familjer har kvinnor som tar hand om deras barn.

Vi har ju bara helger, medan några av de på hans jobb har varannan vecka och jag kan tänka mig att om vi haft det så hade jag varit mer involverad för att det ska flyta på smidigt. Men eftersom det inte går pga avstånd så har det inte kommit på tal.

Dock har ju några på hans jobb sina barn bara på helger också och deras sambos/fruar tar hand om deras barn mer än vad jag tar hand om min mans barn.

Jag känner att om jag velat ha fler barn så skulle jag ha skaffat mig dem själv.

Min man får helt enkelt välja och han har valt att gifta sig med mig trots att jag inte tänker ta föräldraansvar för hans barn.

Vi har pratat om det och han håller med när jag frågar varför jag ska ta ansvar när det är hans barn, men innerst inne skulle han nog helst vilja att jag gjorde mer.

Då är det ju största problemet att din man säger att han håller med dig, men inte gör det egentligen. Börja med honom, diskutera och gå till familjerådgivning om ni inte löser det själva.
  • seriösanvändare

Nej, det största problemet verkar vara att mannen inte verkar vilja ta hand om sitt barn själv, trots att han bara har det varannan helg. Det är ju inte mycket! TS, jag vet kvinnor som inte är involverade alls i barnets skötsel mm, om barnet bara är där varannan helg. Inte för att de tycker illa om barnen, utan för att det är pappans ansvar helt och hållet, särskilt när det bara handlar om fyra dagar i månaden! Varför behöver han din hjälp alls, utom i en krissituation? Så nej, du behöver inte vara mer involverad än du vill vara, att andra män han känner verkar tycka att kvinnor alltid ska ställa upp är inte ditt problem.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (idioter)

Vad jag inte fattar med kvinnor som dig är varför ni alltid tvunget ska ha en man med barn sen tidigare.

• seriösanvändare
    Anonym (idioter) skrev 2016-03-26 06:25:50 följande:
    Vad jag inte fattar med kvinnor som dig är varför ni alltid tvunget ska ha en man med barn sen tidigare.

Vad yrar du om? Hon älskar mannen, respekterar barnet och tar redan mer ansvar än hon behöver. Resten är hans ansvar.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (idioter)

Ha

seriösanvändare skrev 2016-03-26 06:29:16 följande:

Vad yrar du om? Hon älskar mannen, respekterar barnet och tar redan mer ansvar än hon behöver. Resten är hans ansvar.

Mannen anser inte samma sak = någon är missnöjd i förhållandet = problem.
Svar på tråden Varför är det fel att vilja leva sitt liv som man vill?