• anka83

fler som inte tycker om att amma men gör det ändå?

Ja som rubriken lyder, finns det fler än jag som känner så?

Vårt barn är snart 4 månader och jag ammar mestadels, är pappa hemma brukar han ge ersättning i flaska och detta fungerar bra.(även jag ger flaska ibland)

Planerar att amma ungefär 1-2 månader till, har ni tips på hur jag trappa ut amningen, dagtid tror jag inte är några problem. Kan kanske bli lite svårare på natten då jag ammar rätt ofta och känns som att det är mer "närhetsamning"

• Svar på tråden fler som inte tycker om att amma men gör det ändå?
  • Nyilund555

Absolut, var helt inställd på att inte amma om jag inte trivdes men komplikationer efter förlossningen, att min man och jag inte var "överens" om att inte amma och att jag pga utmattning inte orkade ta fighten. När jag slutade nattamma gav jag flaska och ammade varannan gång. Det räckte med ett par nätter så sov bebisen så länge på ersättningen att jag inte behövde amma. Nappen funkade de få gånger han blev orolig på natten.

• Anonym (Amma)

Jag helammande min dotter trots att jag inte gillade det speciellt mycket. Det var bekvämt men tyckte det va gandka jobbigt. Ammade eftersom jag anser att om man kan amma är det bäst för barnet samt att barneg vägrade flaska. Vi försökte med flaska mycket gör att pappan skulle kunna avlasta mig men det gick inte. Jag var otroligt lättad över att sluta amma tillslut..

Dagtid är lätt för då kan barnet äta annat. Jag ville helst inte ersätta nattammingen med välling utan ville att hon inte skulle äta alls på natten men tillslut orkade jag inte mer på nätterna så vi ersatte amningen med välling som hon fick 1 gång per natt. Efter en månad slutade hon självmant med vällingen.

• Darimna

Ja absolut, det är nog ganska vanligt.

De flesta ammar ju för barnets skull för att det ska få skydd mot allergi, antikroppar mm som inte finns i ersättning hur bra den än är. . 

Finns ju många fördelar för barnet med amning framför flaskmatning och man vill ju det bästa för sitt barn, även om det innebär lite obehag

• Anonym (Anna)

Jag helammade i 5 månader men var inte särskilt förtjust i det. Vid 5 månader introducerade vi lite mat och det gick väldigt bra så vid 6-7 månader åt hon mest vanlig mat dagtid. Delammade (mest natt) till 10 månaders ålder då vi introducerade välling vilket också gick väldigt bra. Gav aldrig ersättning. Men att det gick så smidigt för oss berodde mycket på att hon gillade vanlig mat (samt välling).

Jag gillade som sagt inte att amma men det var såklart väldigt bekvämt när det flöt på (hade väldiga problem i början). Med barn nr 2 ska jag amma med (om det funkar), vet ju att det är under en relativt kort period. Dock "fasar" jag lite för starten..

Svar på tråden fler som inte tycker om att amma men gör det ändå?