Kan mamman ta ut de tio "pappa-dagarna"?
Kan mamman ta ut de tio pappa-dagarna och pappan ta ut fp?
En fundering bara.
Kan mamman ta ut de tio pappa-dagarna och pappan ta ut fp?
En fundering bara.
Nej
Nej. Däremot om fadern inte vill/kan så kan typ vem som helst annars ta de dagarna. Tex din mamma om hon hjälper dig de tio första dagarna.
Nej. Däremot om fadern inte vill/kan så kan typ vem som helst annars ta de dagarna. Tex din mamma om hon hjälper dig de tio första dagarna.
Jag uppfattar frågan som att pappan skulle vara FL direkt efter förlossningen och mamman då ta ut de 10 dagar som är vikta till den förälder som inte är föräldraledig i samband med barnets födelse -och det borde väl vara möjligt!
Jag uppfattar frågan som att pappan skulle vara FL direkt efter förlossningen och mamman då ta ut de 10 dagar som är vikta till den förälder som inte är föräldraledig i samband med barnets födelse -och det borde väl vara möjligt!
Nej det är det inte. De 10 dagarna är till för att pappan/annan förälder ska kunna va med vid förlossningen samt hjälpa till hemma/ta hand om syskon i början etc. Det krävs att man avstår arbete/a-kassa för att ha rätt till dagarna.
Spela roll? Om det inte går, så tar mamman 10 FL-dagar (eller inget alls, men är hemma ändå) och pappan tar 10 pappadagar. Därefter är pappan föräldraledig och mamman går på jobb (varför man nu gör det när man precis fått barn!!!???).
Tänkte bara på varför det inte finns tio mamma-dagar... De ger ju lite högre ersättning (aningen). Sen ska resten delas lika. Jag menar att pappan likväl hade kunnat ta ut fp de dagarna eftersom man kan ta it dubbelt. Förr kunde man ju inte det.
Åhhhhh, svenska är så otacksamma!