• ungbrunett

Barnet kommer VARJE natt

Barnet har nu under några veckors tid kommit in varje natt. VARENDA natt. Jag vägrar flytta mig och vi får inte plats alla tre vilket innebär att sambon flyttar sig till soffan vilket leder till att jag och barnet sover i samma säng. Detta gör mig galen. OKEJ någon gång ibland att barnet drömmer mardröm och måste komma och att sömnen sätts lite åt sidan (jag är inte helt omänsklig), men varje natt i flera veckors tid? Jag hålls vaken när hon kommer och dessutom rör sig och sparkar hon sig mycket vilket stör sömnen ännu mer. Vad tusan ska jag göra? Sambon löser inte problemet utan flyttar sig bara därifrån och låter mig sova med barnet. Jag vill ju sova med min sambo och inte med barnet. Han tycker att hon ska ha rätt att komma när hon vill medan jag tycker att det finns en gräns. Dessutom blir det ju pappans sambo hon sover med och inte med pappan. Jag vägrar själv att tvingas sova på soffan för detta, utan tycker att sambon ska ta tillbaka barnet till sin säng och lägga henne där. Detta har han gjort en gång. Vad tusan ska jag göra?

• Svar på tråden Barnet kommer VARJE natt
  • Anonym (Titti)

En kompis till mig har en madrass under sängen. Så varje gång deras son kommer, drar han ut madrassen och lägger sig på den (han har sitt eget täcke och kudde med sig). Många nätter märker de honom inte ens utan ser på morgonen att han ligger där.

• a no nym

Jag tycker det är självklart att barn får komma om de vaknar på natten. Det är av övergående natur. Flytta själv ut på soffan när det händer så får sambon ta hand om sin dotter. 

Alternativet är att ni köper en stor säng till dottern så sambon kan gå tillbaka med dottern och lägga sig bredvid om så behövs. Så får du sova kvar i din säng.

• SandraP81

Pappan får väl sova på en madrass i barnets rum så får du sova själv i sängen, eftersom du inte vill sova på soffan. Barnet behöver närhet. De brukar ju inte vilja samsova när de blir tonåringar så håll ut bara. ;)

• Anonym (????)

Hur gammalt är barnet?
    Klart att barnet ska få komma när det behöver o vill.
    Varför flyttar du inte på dig o hur gammal är du egentligen? Vuxen eller ett barn själv?

• ungbrunett
    Anonym (Titti) skrev 2016-03-24 09:17:14 följande:

En kompis till mig har en madrass under sängen. Så varje gång deras son kommer, drar han ut madrassen och lägger sig på den (han har sitt eget täcke och kudde med sig). Många nätter märker de honom inte ens utan ser på morgonen att han ligger där.

Bra tips, tack! 
    a no nym skrev 2016-03-24 09:22:56 följande:

Jag tycker det är självklart att barn får komma om de vaknar på natten. Det är av övergående natur. Flytta själv ut på soffan när det händer så får sambon ta hand om sin dotter. 

Alternativet är att ni köper en stor säng till dottern så sambon kan gå tillbaka med dottern och lägga sig bredvid om så behövs. Så får du sova kvar i din säng.

Varje natt? Hela tiden? Som jag sa, jag flyttar inte till soffan för att hans barn ska komma VARJE natt och för att han inte kan kompromissa. Jag blir förloraren oavsett om jag stannar kvar i sängen eller flyttar ut. Jag ser inte det som mitt ansvar att flytta från sängen när jag inte accepterar arrangemanget. Jag ser det som den bästa lösningen att han följer henne tillbaka till hennes säng och ligger där tills hon somnar. De får båda två plats. Han gör det ändå inte.
    SandraP81 skrev 2016-03-24 09:24:24 följande:

Pappan får väl sova på en madrass i barnets rum så får du sova själv i sängen, eftersom du inte vill sova på soffan. Barnet behöver närhet. De brukar ju inte vilja samsova när de blir tonåringar så håll ut bara. ;)

Tycker också han borde göra det, gå tillbaka med henne till rummet, men han gör det inte. Hade varit bästa arrangemanget för alla. Han tycker hon har rätt komma in till oss, problemet är bara att i praktiken blir det mig hon sover med och även om jag vet att hon inte har några problem med det så har jag det. Det stör mig.

• ungbrunett
    Anonym (????) skrev 2016-03-24 09:26:25 följande:

Hur gammalt är barnet?
    Klart att barnet ska få komma när det behöver o vill.
    Varför flyttar du inte på dig o hur gammal är du egentligen? Vuxen eller ett barn själv?

Barnet är sex år. Så du tycker det är rimligt att barnet varje natt, natt efter natt, kommer och ska sova? Jag tycker inte det är rimligt och jag vill det inte. Då kan ju vi göra om hennes rum till ett arbetsrum eller något, så kan hon sova i vårt rum hela tiden? Tycker du inte det finns en gräns för när det blir orimligt? Varför skulle jag flytta på mig? Det är hans barn och jag ser det inte som min uppgift, när jag gång på gång påtalar det negativa med att hon kommer, att jag ska behöva flytta på mig. Barnet har en säng, varför kan hon inte sova där?
  • Anonym (X)

Hur gammalt är barnet?

Skaffa en bredare säng så att ni får plats allihop -problemet löst.

• a no nym

Du skriver att barnet kommer varje natt sen ett par veckors tid.
    Hur länge har ni bott ihop, hur gammalt är barnet ? 

Att pappan inte tar sitt ansvar och går tillbaka med barnet är inte OK, varken mot dig eller mot barnet. Får han plats i sängen är det ju inget problem. Barnet har rätt till en förälder som tröstar, se till att din sambo tar sitt ansvar. Du får sätta hårt mot hårt och inte vika en tum. 

Vilka är hans argument för att du ska ta hand om hans dotter istället för han själv ?

• ungbrunett
    Anonym (X) skrev 2016-03-24 09:33:01 följande:

Hur gammalt är barnet?

Skaffa en bredare säng så att ni får plats allihop -problemet löst.

Även om en bredare säng är en bra idé (och som finns på min to-do-list) så ser jag inte det som en lösning. Jag vill inte att hon ska komma in varje natt. Som jag sa, någon gång då och då absolut men inte varenda natt. Nu vet jag när hon går och lägger sig att hon kommer att komma. Och det gör hon, alltid. Även om en bredare säng skulle göra att vi kanske till och med får plats alla tre så vill jag inte att hon ska komma in varje natt.
  • SandraP81

Det är ju inte barnet som är problemet, inte alls ovanligt att de vill samsova och 6-års åldern är en rätt känslig ålder. Pappan borde fixa så han kan sova med barnet i barnets rum så du får lugn och ro. Däremot kan du inte förvänta dig att det går att tvinga barnet att sova själv i sin säng och att du får sova med din sambo ensam.

Svar på tråden Barnet kommer VARJE natt