• Jobbigtnamn

Skola om 2 åring på dagis?

Behöver lite råd. Min dotter på snart 2 år skolades in på ett bra dagis för ca 2 veckor sen. Inskolning var en 3 dagars inskolning och 4de dagen så lämnade jag henne i 4 timmar och det hade gått kanon bra och följande dagar har också gått bra. Hon har gråtit när vi lämnat på morgon men varit helt lugn annars säger dom. Dock under 2 sista dagarna av inskolningen blev hon sjuk och var hemma, sen tog de 5 dagar innan hon kom tillbaka för det var helg o allt. Nu när jag lämnade henne igen så kändes allt så fel. Hon hade varit ledsen på dagis och när vi kom hem så var hon som förbytt, hon skrek och grät non stop och så fort jag sa dagis började hon gråta. Tror ni hon behöver skolas om? 3 dagar kanske var för lite? Bör sägas att hon är sjukt mammig och har aldrig varit ifrån mig tidigare och skriker tillmed när far/morföräldrar ska passa henne. Samtidigt så säger ju dagis personalen att hon är duktig och somnar direkt osv. Det enda hon inte gör är att äta på dagis.

Vad ska jag göra ? Känns verkligen som att hon är sur på mig för att jag lämnar iväg henne. Hon säger hela tiden när vi ät hemma "hejdå" , precis som att ska ni inte gå som ni brukar göra o lämna mig här bara... Eller nått :P känns hemskt när det känns som att något är fel :(

• Svar på tråden Skola om 2 åring på dagis?
  • Jobbigtnamn

Tillägg: hon sover jätte orolig och svårt att somna trots att jag sover bredvid henne.

• mammalovis

Hon är ju så gammal att hon fattar att ni går, men vet inte om att ni kommer tillbaka.

Att barnen sover extra oroligt på nätterna vid förskolestart är ju inte så konstigt, en del behöver kompensera närheten, andra har så mycket intryck att bearbeta att de blir oroliga. Just nu kanske du inte behöver nämna ordet dagis så mycket om det gör henne så upprörd.

Å andra sidan tolkade jag det som att hon ogillade att bli lämnad till far/morföräldrar redan innan hon började förskolan och då är ju inte reaktionen nu så konstig.

Prata med pedagogerna för de är ju dem som ser ditt barn på dagarna om hur de tänker. Utifrån din text är det ganska svårt att veta hur det varit. Är det korta stunder hon varit ledsen, går hon avleda eller är hon helt hysterisk på förskolan? Att barnen blir ledsna någon stund på förskolan är ju inget konstigt.

Kanske kan ni leka hej då.lekar med hennes gosedjur/dockor.

• mammalovis

Min dotter seglade in på systerns avdelning vid 14 månader, men när det sedan byggdes ny förskola bredvid blev hon väldigt blyg ett år senare när det var nya lokaler och delvis ny personal.. Jag var med en stund på morgonen, så lossnade det och hon kom igång att leka.

• Jobbigtnamn

Hon går 15 tim i veckan , tis-tors i 5 timmar så det är inte så länge. På dagis säger dom iofs att allt går jätte bra och att hon tystnar efter jag har gått och gråter knappt något på dagis och hon somnar efter 2 min på deras madrasser så allt verkar ju gå bra på dagis annars

• AnkiC

Jag tycker det låter rätt normalt. Hon är nog sur, ledsen och arg för att nu lämnar bort henne och hon visar de känslorna hemma. Inte så konstigt. Låt henne få leva ut känslorna. De går över snabbare då. Håll inte på och avled och försök prata bort. Bekräfta det hon känner och dela hennes ledsamhet. Hon går igenom ett sorgearbete. En ny inskolning hjälper inte. Om allt fungerar bra på förskolan så är det ju jättebra. De flesta barn anstränger sig extra på förskolan och håller tillbaka känslorna där och därför kommer de ut hemma istället. Viktigt att de får göra det. Det kommer lugna sig med tiden.

Svar på tråden Skola om 2 åring på dagis?