• Flisis

D-vitamin mot ångest

Hej!

Finns någon där ute som testat d-vitamin mot sin ångest/deppression?

Tagit prov på vc och hade värde 82, vilket skulle ligga innom normal spannet som var 50-170? Eller liknande.

Var på hälsokost och hörde mig för och de rekommenderade att man bör komma upp i iaf 125 för att må bra. Köpte mig ändå ett 3 månaders paket med d-vitamin. Jag greppar efter alla halmstrå som finns för att må bra:(

Nån som legat på normal värde och ändå märkt av effekt?

• Svar på tråden D-vitamin mot ångest
  • Anonym (Man)

Gör nåt år orsaken till ångesten istället för att leta efter nån magisk vitamin som tar bort den. Sa vc att du bör ta vitamin mot ångesten?

Gå o prata med en terapeut istället-enda hållbara.

• Pimpinellan
    Anonym (Man) skrev 2016-03-23 17:49:50 följande:
    Gör nåt år orsaken till ångesten istället för att leta efter nån magisk vitamin som tar bort den. Sa vc att du bör ta vitamin mot ångesten?

D-vitamin kan absolut funka mot depression så inget båg där inte!
  • Una Flux

Visst kan du prova. Det finns teorier om att lågt värde ger sänkt välmående. Tror inte att det är bevisat. Man måste äta ett tillskott under längre tid, tills värdena höjs. Det tar absolut längre tid till resultat än vad traditionellt "lyckopiller" tar. Men det är helt klart värt att prova.

• Flisis
    Anonym (Man) skrev 2016-03-23 17:49:50 följande:

Jag har fått tid hos en terapeut och det var hon som rekommenderade mig att äta d-vitamin.
  • Flisis
    Flisis skrev 2016-03-23 21:03:23 följande:
    Jag har fått tid hos en terapeut och det var hon som rekommenderade mig att äta d-vitamin.
    Läkaren sa även att många som lider av depression och ångest också ofta har låga värden d-vitamin. Just därför som jag tog prov.
  • Bertram

Funkar absolut (om det är där i problemet ligger) Jag blir piggare och gladare efter några dagar redan, tar 5000 ie om dagen, annars mår jag jättedåligt.

• Flisis
    Bertram skrev 2016-03-25 21:21:03 följande:

Funkar absolut (om det är där i problemet ligger) Jag blir piggare och gladare efter några dagar redan, tar 5000 ie om dagen, annars mår jag jättedåligt.

5000ie?hur vet jag styrkan?
  • Bertram
    Flisis skrev 2016-03-26 20:36:24 följande:
    5000ie?hur vet jag styrkan?
    Det står på förpackningen, jag tycker att Hollistic har bra kosttillskott :)
  • Flisis
    Bertram skrev 2016-03-26 20:41:35 följande:
    Det står på förpackningen, jag tycker att Hollistic har bra kosttillskott :)
    100 ug står det på dem?Fanns två varianter att välja på på life och denna skulle vart den starkare..
  • Bestemor

Sa de inte att du måste äta extra mycket magnesium om du tar D-vitamin?

Får du magnesiumbrist mår du inget vidare och hamnar i en ond cirkel.

• Virriga Vera
    Bestemor skrev 2016-03-26 21:14:28 följande:

Sa de inte att du måste äta extra mycket magnesium om du tar D-vitamin?

Får du magnesiumbrist mår du inget vidare och hamnar i en ond cirkel.

Jag beställer både D-vitmaminer och Magnesium från Shoppin4net av märket Purepharma. Har ätit det i flera år och tycker att det är det bästa.

• Bestemor
    Flisis skrev 2016-04-01 21:54:07 följande:

Kanske borde fundera på magnesium också då?

Ja helt klart.

Det finns en väldigt bra grupp på facebook, som heter, magnesium och hälsa för alla.
Svar på tråden D-vitamin mot ångest