• klararjagavdet

Vet inte om jag passar som styvpappa.

Hej på er.

Jag vet inte vad jag ska göra längre..
    Jag har träffat min drömtjej och hon har ett småbarn sen innan med en psykopat, som är hennes egna ord för exet, och som jag tror stämmer som hon berättat om hur han är och hur han behandlat henne.

Exet är extremt manipulativ och saknar egentligen empati för människor, speciellt henne och barnet. Han har sagt att han ska förstöra hennes liv om hon lämnar honom och det gör han också, aktivt. 

VI har varit ihop snart ett år och det har gått bra med hennes barn.
    Men problemet kommer nu till att jag har svårt att ta mig till barnet emotionellt.
    Barnet i sig är det nog inget fel på egentligen förutom att han är väldigt lik sin pappa, både utseendemässigt och personlighetsmässigt, dvs. väldigt egocentriskt, kan vara väldigt dum mot sin mamma, mormor och morfar med diverse kommentarer.
    Jag tror pappan kan ha något med det att göra då han tidigare nervärderat mamman och hennes föräldrar bakom ryggen till sitt barn. Jag tror alltså pappan "hjärntvättar" sitt barn för att göra hennes liv till ett helvete. 

Och nu börjar jag få kalla fötter.. jag frågar mig gång på gång om jag verkligen kommer att klara av att ta hand om ett barn vars pappa jag verkligen hatar. Jag vill verkligen inte bli den "dumma" styvfarsan som inte kan ge den kärleken som barnet förtjänar. Och om vi skulle skaffa gemensamma barn så tror jag att känslorna till mitt barn skulle vara så oändligt mycket mer starkare än mot styvisen. Och en sån familj tror jag ej fungerar, att jag bara ger äkta kärlek till tjejen och till det egna barnet/barnen. Visst är det så att styvisen också har en pappa som kan ge "pappa-kärlek" men jag tror att styvisen kan känna sig otroligt åsidosatt rent känslomässigt när hen ser hur min kärlek till mitt barn är så mycket starkare än till hen. 
    Självklart skulle jag aldrig vara dum eller göra skillnad på respekten eller dylikt mellan dom.

Jag tror det är så enkelt att kemin mellan mig och styvisen inte passar..

// Ta hand om er.

• Svar på tråden Vet inte om jag passar som styvpappa.
  • mamaleona

Jättefint du funderar genom dessa saker ordentligt innan ni tar nästa steg. Få som verkligen gör det o tänker på barnet också o inte bara på sig själva. Huruvida du kan ta till dig barnet eller inte kan ju bara du svara på. Att ogilla det gm biologiska pappan är kanske fel, försök sätta fokus på bonusen o inte på hans / hennes pappa som ju alltjämt kommer att finnas. Ödsla inte energin på att fundera på honom helt enkelt utan satsa på att du gör DIN del fint o bra, det kommer att betala sig i slutändan. Barn känner o ser mer än man tror. Att ha krav på dig att du skall älska en bonus lika mycket som ett ev eget är att vara utopistisk, det GÖR man inte. Blodsband är alltjämt snäppet större. Att respektera, gilla o ta i beaktande bonus räcker o se till att alla har det bra. Det du ska koncentrera dig på är om du vill leva med kvinnan som är mamma till bonusen OCH hennes barn då, o delta i uppfostran av honom / henne. Är det värt att kämpa för satsa på det, men känns det som att du enbart ser hinder kanske det är rätt att ta en annan väg. Man kan ju även vara särbo o se tiden an. Lycka till. 

• The one in Blue

Ajdå. När du väljer någon som har barn väljer du ju barnet också. Jag tror inte nån kan vänta sig att du ska ta till dig barnet som det vore ditt eget, men i det här fallet är det förmodligen vad barnet skulle behöva. I vilket fall behöver du ju tycka om barnet för att det ska funka.

Svar på tråden Vet inte om jag passar som styvpappa.