• Anonym (Sambo)

Cellgifter - hormonbehandling

Ni kvinnor som fått cellgifter/hormonbehandling - hur har er sexdrift varit under tiden? Hur har ert sexliv fungerat?

Min sambo kommer snart att påbörja en behandling och läkarkåren har väl sagt att en minskad sexlust och torra slemhinnor kan vara att vänta sig. Samtidigt säger de att det är viktigt att fortsätta ha samliv. Dela gärna med er om än anonymt om så känns bättre.

Om slemhinnor i underlivet påverkas så kan man använda någon form av glidmedel har jag förstått. I rumpan har man normalt inte så mycket glid och om underlivet påverkas negativt bör man inte då kunna ha asex som innan då (Med glidmedel såklart) om inte sexdriften gör att man inte vill eller orkar ha sex?

Snälla, dela med er av era erfarenheter hur ni upplevt just samlivet under behandlingen.

• Svar på tråden Cellgifter - hormonbehandling
  • Anonym (cellgifter)

Cellgifter har inget med hormonbehandling att göra. Eller missförstår jag dig?

När man får cellgifter som kvinna så innebär det ofta att man hamnar i klimakteriet. Och då får man allt det där som tillhör klimakteriet. Dvs mensen slutar, östrogenhalten sjunker, slemhinnorna blir skörare. Jag har inte haft problem trots att jag är 50+ trots allt det jag radade upp. För min del var det dock överhuvudtaget inte aktuellt med sex UNDER behandlingstiden på 3,5 månad. Det orkade jag helt enkelt inte. Men efter några månader efter avslutad behandling, då jag började känna mig piggare, så var det helt ok. Driften hade sjunkit något, men inget att tala om. Själva lusten har ju inte med driften att göra. Du får jobba på att bli lite sexigare ;). Det är lika skönt nu som då. Men analsex skulle jag överhuvudtaget inte kunna tänka mig, men slemhinnorna påverkas ju där också kan jag tänka.

• Anonym (hemlig)

Tyvärr, du får låta det ta den tid det tar, det verkar vara väldigt individuellt hur biverkningarna slår.
    Min fru behandlades för ca. 1.5 år sen och det är först nu som sexlivet har börjat fungera igen.
    Hon råkade då ut för biverkningar i samband med cytostatikabehandlingen som gjorde att hon fick helvetisk ledvärk och väldigt sköra slemhinnor, dvs. hon gick från högpresterande och väldigt aktiv person till att vara i princip utslagen på bara ett par månader.

Men, men, det blir bättre

• Anonym (Sambo)
    Anonym (cellgifter) skrev 2016-03-22 15:04:31 följande:

Cellgifter har inget med hormonbehandling att göra. Eller missförstår jag dig?

När man får cellgifter som kvinna så innebär det ofta att man hamnar i klimakteriet. Och då får man allt det där som tillhör klimakteriet. Dvs mensen slutar, östrogenhalten sjunker, slemhinnorna blir skörare. Jag har inte haft problem trots att jag är 50+ trots allt det jag radade upp. För min del var det dock överhuvudtaget inte aktuellt med sex UNDER behandlingstiden på 3,5 månad. Det orkade jag helt enkelt inte. Men efter några månader efter avslutad behandling, då jag började känna mig piggare, så var det helt ok. Driften hade sjunkit något, men inget att tala om. Själva lusten har ju inte med driften att göra. Du får jobba på att bli lite sexigare ;). Det är lika skönt nu som då. Men analsex skulle jag överhuvudtaget inte kunna tänka mig, men slemhinnorna påverkas ju där också kan jag tänka.

Tack för svar. Lite dålig rubrik och inledning men cellgifter och hormonbehandling är skilda delar precis som du säger. Jag var dock intresserad utav hur det (sex och samlevnad) upplevdes under båda, dels cellgiftsbehandlingen och sen hormonbehandlingen.

Jag har förstått att det är jobbigt under första delen med cellgifter men tanken har slagit mig hur det blir under hormonbehandlingen. Hon ska äta hormontabletter i 10 år efter cellgifterna som det ser ut idag. Vissa verkar inte få så mycket "allvarliga" biverkningar medan andra verkar får det.
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (hemlig) skrev 2016-03-22 16:37:06 följande:

Tyvärr, du får låta det ta den tid det tar, det verkar vara väldigt individuellt hur biverkningarna slår.

Min fru behandlades för ca. 1.5 år sen och det är först nu som sexlivet har börjat fungera igen.

Hon råkade då ut för biverkningar i samband med cytostatikabehandlingen som gjorde att hon fick helvetisk ledvärk och väldigt sköra slemhinnor, dvs. hon gick från högpresterande och väldigt aktiv person till att vara i princip utslagen på bara ett par månader.

Men, men, det blir bättre

Tack för svaret! :)
  • Anonym (cellgifter)
    Anonym (Sambo) skrev 2016-03-22 18:25:21 följande:
    Tack för svar. Lite dålig rubrik och inledning men cellgifter och hormonbehandling är skilda delar precis som du säger. Jag var dock intresserad utav hur det (sex och samlevnad) upplevdes under båda, dels cellgiftsbehandlingen och sen hormonbehandlingen.

Jag har förstått att det är jobbigt under första delen med cellgifter men tanken har slagit mig hur det blir under hormonbehandlingen. Hon ska äta hormontabletter i 10 år efter cellgifterna som det ser ut idag. Vissa verkar inte få så mycket "allvarliga" biverkningar medan andra verkar får det.
    Om jag förstår dig rätt så är din frus cancer östrogenberoende och därmed kommer hon få äta antihormoner. Dvs ta bort ALL östrogen. Det är ju helt individuellt hur man svarar på det. Själv blödde jag överallt ur alla håligheter som fanns mer eller mindre under hela behandlingstiden. Näsblod. Blod från rumpan. Blod från den vaginala delen.... Skitjobbigt. Det försvann efter behandlingstiden. Men jag slapp äta antihormoner eftersom min bröstcancer inte var östrogenberoende.

Men sex under behandlingstiden fanns inte på kartan som du förstår. Numera är det inga problem. Det är fem år sen för mig.
Svar på tråden Cellgifter - hormonbehandling