• Ninnii

Hur går det till ?

Jag har planer på att söka upp en gynekolog för att påbörja en utredning om varför vi inte fått några barn än. Har försökt i 18 mån.

Vad händer när man väl är hos gynekologen?

• Svar på tråden Hur går det till ?
  • Hoppful

De kommer att fråga er om ni har haft problem i underlivet, ta blodprov på er båda för att kolla hormonhalterna i blodet, mannen får lämna spermaprov (vid ett annat tillfälle). Min man fick en brun påse med ett rör i som han fick lämna in några dagar senare. Vi fick även träffa en kurator på första besöket hos kvinnokliniken. Det kändes jättekonstigt eftersom man inte trodde att det var något fel på oss men det var det. Min man är steril och vi får hjälp på annat sätt.
    Första besöket är inget att oroa sig för. Sedan kommer väntan på resultatet. Väntan tycker jag har varit jobbigast. Nu när vi vet känns det lättare att gå vidare med behandling. Lycka till!

• ooGizzYoo

Hur lång tid tar det och vad kostar det?
    Är helt ny här och vi har försökt diagnostisera oss själva på olika vis men har märkt att det inte är så lyckat, så jag undrar också lite mer vad som kommer att hända...

• jendan

hej
    första utrednings tillfället tar oftast inte mer en en halvtimme för oss tog det 15min och då gjordes en en gynundersökning på mig och sambon fick ett provrör med hem som han skulle lämna s-prov i dagen efter och vi fick ta blodprov på sjukhuset vid ett senare tillfälle
    Vi fick med oss pergotime hem samma dag men det kanske gick så fort för oss pga att jag har gjort en utredning tidigare pga att jag inte fick någon mens men den utredningen var ganska enkel
    han frågade om vi ville ha barn och jag sa ja och sen så skrev han ut provera åt mig och var jag inte gravid inom ett år så skulle vi återkomma inget mer gjordes då, efter ett år gjordes den större utredningen med sperma prov och gynundersökning
    För oss kostade varje besök 300kr men efter tre besök så fick vi frikort
    vet inte hur det funkar överallt men så gick det till för oss
    Mvh jenny

• Ninnii

Okej det var väl så jag tänkte mig det också. Det är ju skönt att veta på ett ungefär hur det kommer gå till.

Svar på tråden Hur går det till ?