Ang mat till 7 mån
Hej!
Har en 7 mån liten en här hemma. Föddes ca 2 mån för tidigt.
Jag har gått efter BVC rekommendationer vad gäller smakisar osv och nu är vi uppe i nästan en hel portion gröt på morgonen och sedan lite frukt som mellis och ca en halv burk lunch eller middag. Hen får dock fortfarande ersättning ca 5-6 ggr per dygn.
Magen funkar bra osv så det är inga problem.
Hursomhelst, hen tycker inte om att dricka vatten. Vilket jag känner att jag vill att hen ska göra då hen börjar äta mer och mer och har en missbildning i matstrupen som gör att det kan (behöver inte vara så men jag tänker i förebyggande syfte) vara svårt att få ner mer fast föda smidigt. Än så länge verkar det gå bra dock. Men vatten till maten har rekommenderats. Eller vätska, sen om det är vatten eller mjölk spelar mindre roll. Bara något att svälja ner med. Hen har fått smaka pärondricka för 4 mån (Semper) och det hade hen kunnat sluka. Så det är inte konsistensen utan mer bristen på smak vad gäller vatten.
Kan man själv smaksätta? T ex med apelsin? Eller citron? Hur är det med citrusfrukter för en 7 mån? Har läst så olika och får inte tag på vår BVC sköterska nu. Bortrest.