• Anonym (Ändring)

Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?

Min man har fått en kronisk sjukdom som gör honom väldigt infektionskänslig och en vanlig förkylning kan få honom så pass sjuk att han kanske måste ligga på sjukhus.

Han ska därför undvika folk med förkylningar och särskilt barn. Han har ett barn som är nästan 6 år gammalt och det är ju mer regel än undantag att bonus kommer med förkylning hit.

Barnet är inga problem att förklara för, men mamman är det värre med. Vi har kollat och min man har föräldradagar att ta ut och tanken är att om bonus är förkyld eller har annan sjukdom då ord. umgänge ska ske så får vi skjuta på det och istället ta fler dagar i stöten.

Där emellan kan min man köra för dagumgänge, ev ta en föräldradag mitt i v tex samt att de kan skypea och tala i tfn.

Vi vet att mamman inte måste gå med på detta men alternativet är att umgänget inte blir av alls. Visst vill han träffa sitt barn, men inte till priset av att riskera att dö. Sjukdomen upptäcktes för ett par v sen då han hamnade på intensiven och var nära att dö av vanlig lunginflammation.

Tyvärr kommer mamman troligen tro att vi överdriver, hennes svar när jag ringde för att tala om att han låg på intensiven och kanske inte skulle klara sig var: Herregud ni ska alltid vara så dramatiska och så slängde hon på luren. Visst, hon blev kanske chockad, det blev ju jag när han hamnade där, men som sagt, hon är inte den mest samarbetsvilliga, så hur fasen lägger vi fram det?

• Svar på tråden Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?
  • Anonym (Nja)

Jobbigt för din man och er, men kan förstå att mamman inte vill ändra sitt liv och alltid vara beredd på ändrat schema som ska passa er så att hon själv inte kan planera saker. Särskilt som du själv skriver att bonus ofta är sjuk när hen kommer.

• Carambolan

Vad hade hänt om han fortfarande var tillsammans med mamman och hade barnet på heltid? Det måste ju finnas andra med samma sjukdom som inte har samma möjlighet att säga att umgänge helt enkelt inte kommer bli av, vad har läkaren för råd?

• Anonym (Ändring)

Ja, det är tufft som fan faktiskt och vi förstår ju att det blir jobbigt för mamman att ändra helgplanerna om vi inte kan, men alternativet är som sagt att inte ha umgänge alls.

Läkaren rekommenderar att inte ha umgänge om bonus är sjuk.

Det är ju mest den här perioden som bonus är förkyld, närmare sommaren är det sällan något problem.

Eftersom pappan aldrig bott med mamman är det ett ickeproblem. Men hade de gjort det hade de fått lov att ordna någonstans för pappan att vara under förkylningstider. Dock hade han inte varit lika känslig om de bott ihop eftersom man ju 'vänjer sig' och blir mer moståndskraftig när man umgås för jämnan.

Han fick byta jobbgrupp pga sjukdomen så att han jobbar med de som inte har småbarn samt att han får ta en mer laid back roll och inte ha så många kundkontakter. Tack och lov jobbar de ofta ensamma, men då och då jobbar de tillsammans med en eller flera andra.

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och när man som vi lever i en styvfamilj så finns det fler att ta hänsyn till än bara sin kärnfamilj. Det är svårt, det vet jag, jag är inte alltid förstjust över uppoffringar som jag får göra för hans barns skull, men jag har ju valt detta och då får jag ta det 'onda med det goda' så att säga.

• Ess
    Carambolan skrev 2016-03-21 07:38:42 följande:

Vad hade hänt om han fortfarande var tillsammans med mamman och hade barnet på heltid? Det måste ju finnas andra med samma sjukdom som inte har samma möjlighet att säga att umgänge helt enkelt inte kommer bli av, vad har läkaren för råd?

De hade kunnat bli särbos. Sen är det alltid lättare att diskutera saker när man lever ihop och älskar varann, det är lättare att nå en överenskommelse som funkar då.
  • Ess
    Anonym (Ändring) skrev 2016-03-21 08:24:08 följande:

Ja, det är tufft som fan faktiskt och vi förstår ju att det blir jobbigt för mamman att ändra helgplanerna om vi inte kan, men alternativet är som sagt att inte ha umgänge alls.

Läkaren rekommenderar att inte ha umgänge om bonus är sjuk.

Det är ju mest den här perioden som bonus är förkyld, närmare sommaren är det sällan något problem.

Eftersom pappan aldrig bott med mamman är det ett ickeproblem. Men hade de gjort det hade de fått lov att ordna någonstans för pappan att vara under förkylningstider. Dock hade han inte varit lika känslig om de bott ihop eftersom man ju 'vänjer sig' och blir mer moståndskraftig när man umgås för jämnan.

Han fick byta jobbgrupp pga sjukdomen så att han jobbar med de som inte har småbarn samt att han får ta en mer laid back roll och inte ha så många kundkontakter. Tack och lov jobbar de ofta ensamma, men då och då jobbar de tillsammans med en eller flera andra.

Livet blir inte alltid som man tänkt sig och när man som vi lever i en styvfamilj så finns det fler att ta hänsyn till än bara sin kärnfamilj. Det är svårt, det vet jag, jag är inte alltid förstjust över uppoffringar som jag får göra för hans barns skull, men jag har ju valt detta och då får jag ta det 'onda med det goda' så att säga.

Det enda ni väl egentligen kan göra är att hon räknar med att ha bonus helt, sen hör pappan av sig och kollar läget precis innan umgänget för att se om bonus är frisk.
    Eftersom han lider av en så allvarlig sjukdom så är det klart att det även påverkar henne, hon har ju valt att bli förälder ihop med honom. Dör pappan så får hon ha barnet helt själv.

Hade jag varit mamman så hade jag nog börjat fundera i banorna om vad som händer om jag själv skulle dö. Vem ska då ta barnet nu när pappan inte kan.
    Personligen så hade jag velat diskutera det med pappan och utse en utav mina närstående att ta hand om barnet, om det skulle hända mig något.
  • Carambolan

Ok, såpass!

När jag först läste tänkte jag att det gällde varannan vecka, men nu förstår jag när du skriver att det bara är varannan helg. Kanske kan ni hitta någon överenskommelse att mamman alltid "vabbar" men att pappan ska kompensera med umgänge vid första möjliga friska helg (kanske dessutom med extra torsdag-fredag), så att det blir en fast rutin i det? Det hjälper ju inte mamman att han tar ut en föräldradag mitt i veckan när han känner för det. Det är såklart toppen för barnet skull, men hade jag varit mamman så hade tydlig struktur och garanterad avlastning varit viktigast.

• Anonym (Johansson)
    Ess skrev 2016-03-21 08:49:36 följande:
    Det enda ni väl egentligen kan göra är att hon räknar med att ha bonus helt, sen hör pappan av sig och kollar läget precis innan umgänget för att se om bonus är frisk.
    Eftersom han lider av en så allvarlig sjukdom så är det klart att det även påverkar henne, hon har ju valt att bli förälder ihop med honom. Dör pappan så får hon ha barnet helt själv.

Hade jag varit mamman så hade jag nog börjat fundera i banorna om vad som händer om jag själv skulle dö. Vem ska då ta barnet nu när pappan inte kan.
    Personligen så hade jag velat diskutera det med pappan och utse en utav mina närstående att ta hand om barnet, om det skulle hända mig något.
    Fast man kan inte själv bestämma vem som ska ta hand om sitt barn om man skulle dö. man kan endast skriva ner sin önskan. Det är Socialtjänsten som avgör var barnet ska bo om det blir föräldralöst. Sen läser de såklart föräldrarnas önskan och väger in i beslutet.
  • Anonym (Ändring)
    Carambolan skrev 2016-03-21 08:56:02 följande:

Ok, såpass!

När jag först läste tänkte jag att det gällde varannan vecka, men nu förstår jag när du skriver att det bara är varannan helg. Kanske kan ni hitta någon överenskommelse att mamman alltid "vabbar" men att pappan ska kompensera med umgänge vid första möjliga friska helg (kanske dessutom med extra torsdag-fredag), så att det blir en fast rutin i det? Det hjälper ju inte mamman att han tar ut en föräldradag mitt i veckan när han känner för det. Det är såklart toppen för barnet skull, men hade jag varit mamman så hade tydlig struktur och garanterad avlastning varit viktigast.

Det är inte ens det, det är en helg i månaden pga bonus speciella behov. Mamman har en helg och avlastningsboendet har två.

Nej, dagen mitt i veckan är ju enkom för bonus egen skull, inte för mammans, inget umgänge är för mammans eller pappans skull egentligen.

Jo, det var ju tanken att vi alltid kompenserar med extra tid då bonus är frisk, därav kollen att pappan har föräldradagar att ta ut. Problemet är att vi tror att mamman kommer att vägra och då blir det 'tvång' av det hela då vi inte kan ha umgänge alls.
    Hon hamnar ju i en jäkla sits egentligen, utan val, eller ja, med valet att gå med på det vi säger eller ha barnet alltid.
  • Anonym (Ändring)

Ang om mamman dör, barnet har en mycket god kontakt med sin morfar som inte är så gammal så jag skulle tippa på att det blir hos honom om han blir godkänd vilket inte bör vara några hinder.

Om inte annat så får vi väl ta honom så att säga men låta honom bo hos sin morfar iaf.

• Påven Johanna

Har ni någon övernattningslägenhet som du kan bo om du blir sjuk då? Eller du blir kanske aldrig sjuk.

Svar på tråden Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?