Hur lägga fram förslag på ändring av umgänge?
Min man har fått en kronisk sjukdom som gör honom väldigt infektionskänslig och en vanlig förkylning kan få honom så pass sjuk att han kanske måste ligga på sjukhus.
Han ska därför undvika folk med förkylningar och särskilt barn. Han har ett barn som är nästan 6 år gammalt och det är ju mer regel än undantag att bonus kommer med förkylning hit.
Barnet är inga problem att förklara för, men mamman är det värre med. Vi har kollat och min man har föräldradagar att ta ut och tanken är att om bonus är förkyld eller har annan sjukdom då ord. umgänge ska ske så får vi skjuta på det och istället ta fler dagar i stöten.
Där emellan kan min man köra för dagumgänge, ev ta en föräldradag mitt i v tex samt att de kan skypea och tala i tfn.
Vi vet att mamman inte måste gå med på detta men alternativet är att umgänget inte blir av alls. Visst vill han träffa sitt barn, men inte till priset av att riskera att dö. Sjukdomen upptäcktes för ett par v sen då han hamnade på intensiven och var nära att dö av vanlig lunginflammation.
Tyvärr kommer mamman troligen tro att vi överdriver, hennes svar när jag ringde för att tala om att han låg på intensiven och kanske inte skulle klara sig var: Herregud ni ska alltid vara så dramatiska och så slängde hon på luren. Visst, hon blev kanske chockad, det blev ju jag när han hamnade där, men som sagt, hon är inte den mest samarbetsvilliga, så hur fasen lägger vi fram det?