• JohannaK94

muntlig överenskommelse

Nu är det såhär att jag och dotterns pappa vart på familjerätten bara för någon månad sedan och skrivit avtal. Avtalet går ut på att pappan har dottern alla högtider i år.
    Eftersom hans familj nästan aldrig firar påsk så som våran familj gör så satt han där och sa att han inte behöver ha henne över påsken och de var ok om jag ville ha henne. Idag smsade jag och frågade om de nu var ok att jag fick ha henne som han sa då vi nu gjort upp planer men nej nu får jag inte längre ha henne.
    Till frågan.. Väger inte muntligt lika mycket som skriftligt? Handläggaren hörde oss prata om de när han sa jag fick ha henne. Mycket ledsen mamma då pappan gör allt för att ställa till det för mig hela tiden :/

• Svar på tråden muntlig överenskommelse
  • mammalovis

Varför krävde du inte att få med ändringen av påsken i avtalet? Då hade du haft rätten på din sida, nu står ord mot ord. Du får väl slå en signal till er handläggare och rådgöra.

• mrskreiz

Som mammal­ovis säger, varför inte se till att få in det i avtalet direkt? Påsk är ju redan denna vecka, och om ni var i rätten så sent som för en månad sedan borde det varit med redan då. Nu kan du - tyvärr - aldrig bevisa vad som sagts och då lär ett så färskt beslut vägra tyngre.

Sedan tycker jag generellt att det är en väldigt konstigt fördelning att ena föräldern får alla högtider ett helt år. Kanske ska du ta kontakt med en jurist, men som sagt, nu med påskrivet avtal kommer det bli en väldigt lång process att ändra på det, och ibland är det kanske bättre att bara "gilla läget".

Svar på tråden muntlig överenskommelse