• Simplyme

Försäkringar/ersättningar vid diagnos/permanent sjukskrivning

Jag är 27 år gammal och är diagnostiserad med Autismspektrumsyndrom (asperger).
    Vad jag undrar över är finns det rätt att söka några ersättningar för denna diagnos samt vilka försäkringar som gäller. Jag är sjukskriven och kan inte fungera själv alls och sannolikheten att jag någonsin kommer att komma ut i arbetslivet är i dagsläget minimal.

Sen vid 30 när FK slutar att ge kortvariga sjukskrivningar utan sätter en på obestämd framtid så har jag hört att det finns försäkringar som ger en rätten att få ut en större klumpsumma som ersättning för att du aldrig kommer att kunna jobba.

Samtliga försäkringar jag läser om säger ingenting om vad som sker ifall man blir permanent sjukskriven eller är helt borta ifrån arbetsmarknaden utan enbart vad som sker om man blir sjukskriven ifrån sitt jobb. Så vilken slags försäkring är det jag letar efter?

Sen vem kan jag vända mig till med dessa frågor då FK antagligen kommer hålla käft om det och försäkringsbolagen kan man inte direkt fråga utan att de försöker skydda sig själva.

• Svar på tråden Försäkringar/ersättningar vid diagnos/permanent sjukskrivning
  • Långbenopluto

Nja, en klumpsumma får du isåfall från det försäkringsbolag som du har en sjukförsäkring i från det du var barn. Har du ingen sån får du inga pengar i klump.

• a no nym

En sjuk- och olycksfallsförsäkring som ger ersättning vid ekonomisk invaliditet är det du hade varit hjälpt av.

Har du ingen i dagsläget lönar det sig inte att teckna eftersom du ändå inte kan få ersättning för en sjukdom/funktionshinder som finns vid tecknandet.

Svar på tråden Försäkringar/ersättningar vid diagnos/permanent sjukskrivning