Klädregler i skolan?
Har skolan och fritidshemmet rätt att bestämma vad barnen ska ha på sig?
Vad tycker du? Hur ser det ut där dina barn går?
På barnens lågstadieskola finns "klädtavla" i kapprummet som visar vilka kläder som gäller för dagen.Personalen ser till att de barn som inte klätt på sig enligt "reglerna" gör det, alternativt tillbringar rasten inne.
För mig är det självklart att de flesta barn från 6-års ålder själva kan avgöra vad de behöver ha på sig. Mina barn (6 och 9 år) vill klä på sig själva, och det tycker jag är bra. Om de fryser eller blir blöta, så finns det ombyte i skolan. Vill de inte byta om så får de sitta blöta resten av dagen. Det är inget farligt, utan deras val.
Tyvärr blir det ständiga konflikter med personalen, som inte respekterar mina barns val av kläder.
Ett exempel är när sonen inte ville ta på sig överdragsbyxor i vinter. Han "gömde" dem först i väskan så att personalen inte skulle tvinga på honom dem, men efter ett par dagar hittade de byxorna i väskan och tvingade på honom dem i alla fall. Därefter vägrade han att ta med dem, vilket ledde till att han fick tillbringa rasterna ensam inne. Varken han eller jag förstår varför han inte kan få bestämma själv?
I dag var jag tvungen att följa med honom till skolan och berätta för personalen att han inte hade någon jacka med sig men att han ändå ville vara ute. Sura miner och suckar... men han fick i alla fall vara ute med de andra.
Ska det vara så här? Vilken rätt har skolan att bestämma över mina barns kläder? Och varför lägger de så mycket energi på det? Är det så här på alla skolor? Och i så fall, från vilken ålder anses barnen tillräckligt stora att själva kunna avgöra vad de ska ha på sig?
OBS! Det handlar inte om att slippa gå ut. Mina barn älskar att vara ute, och tillbringar helst hela fritids-tiden ute. De är väl bara lite "varmare" än andra, och vana att själva få ta ansvar för sina ytterkläder.