• amia01

Klädregler i skolan?

Har skolan och fritidshemmet rätt att bestämma vad barnen ska ha på sig?
    Vad tycker du? Hur ser det ut där dina barn går?

På barnens lågstadieskola finns "klädtavla" i kapprummet som visar vilka kläder som gäller för dagen.Personalen ser till att de barn som inte klätt på sig enligt "reglerna" gör det, alternativt tillbringar rasten inne.

För mig är det självklart att de flesta barn från 6-års ålder själva kan avgöra vad de behöver ha på sig. Mina barn (6 och 9 år) vill klä på sig själva, och det tycker jag är bra. Om de fryser eller blir blöta, så finns det ombyte i skolan. Vill de inte byta om så får de sitta blöta resten av dagen. Det är inget farligt, utan deras val.

Tyvärr blir det ständiga konflikter med personalen, som inte respekterar mina barns val av kläder.
    Ett exempel är när sonen inte ville ta på sig överdragsbyxor i vinter. Han "gömde" dem först i väskan så att personalen inte skulle tvinga på honom dem, men efter ett par dagar hittade de byxorna i väskan och tvingade på honom dem i alla fall. Därefter vägrade han att ta med dem, vilket ledde till att han fick tillbringa rasterna ensam inne. Varken han eller jag förstår varför han inte kan få bestämma själv?
    I dag var jag tvungen att följa med honom till skolan och berätta för personalen att han inte hade någon jacka med sig men att han ändå ville vara ute. Sura miner och suckar... men han fick i alla fall vara ute med de andra.

Ska det vara så här? Vilken rätt har skolan att bestämma över mina barns kläder?  Och varför lägger de så mycket energi på det? Är det så här på alla skolor? Och i så fall, från vilken ålder anses barnen tillräckligt stora att själva kunna avgöra vad de ska ha på sig?

OBS! Det handlar inte om att slippa gå ut. Mina barn älskar att vara ute, och tillbringar helst hela fritids-tiden ute. De är väl bara lite "varmare" än andra, och vana att själva få ta ansvar för sina ytterkläder.

• Svar på tråden Klädregler i skolan?
  • Rani

Varför skolan lägger tid på det? För att slippa ta tid från undervisningen för att ta hand om kalla och blöta barn troligtvis. Tänk dig att vara en personal på 25 ungar. Då krävs viss struktur och rutiner. "Gör som du vill" funkar när man har 2 barn att hantera men inte med 20. Dina barn kanske klarar friheten men långt ifrån alla. Barn har inte konsekvensanalys som vi vuxna. Man kan inte säga till de flesta sexåringar "gå ut och bli kall och blöt, skyll dig själv".

Jag skulle säga att du gör dina barn en stor tjänst om du lär dem att ibland inordna sig i systemet även om de inte riktigt gillar det. Det skapar harmoniska grupper som är bra för alla barn. Vad gör det om din nioåring har överdragsbyxor på vintern? Det verkar väl snarare vara att föredra. Vem har sagt att barn ska få bestämma allt själv? Klart personalen måste ha regler för att få dagen och gruppen att funka. Så länge det handlar om att klä sig så man är varm och torr så är det väl bara bra? Eller?

• amia01
    Rani skrev 2016-03-19 00:19:33 följande:

Varför skolan lägger tid på det? För att slippa ta tid från undervisningen för att ta hand om kalla och blöta barn troligtvis. Tänk dig att vara en personal på 25 ungar. Då krävs viss struktur och rutiner. "Gör som du vill" funkar när man har 2 barn att hantera men inte med 20. Dina barn kanske klarar friheten men långt ifrån alla. Barn har inte konsekvensanalys som vi vuxna. Man kan inte säga till de flesta sexåringar "gå ut och bli kall och blöt, skyll dig själv".

Jag skulle säga att du gör dina barn en stor tjänst om du lär dem att ibland inordna sig i systemet även om de inte riktigt gillar det. Det skapar harmoniska grupper som är bra för alla barn. Vad gör det om din nioåring har överdragsbyxor på vintern? Det verkar väl snarare vara att föredra. Vem har sagt att barn ska få bestämma allt själv? Klart personalen måste ha regler för att få dagen och gruppen att funka. Så länge det handlar om att klä sig så man är varm och torr så är det väl bara bra? Eller?

Jag tycker inte skolan ska ta hand om kalla och blöta barn. De som klarar av att ta hand om sig själva borde uppmuntras att få göra det.
    För barn som inte klarar av att klä på sig eller hantera blöta eller kalla kläder, förstår jag skolan, och tycker att det är ok att de hjälper dessa barn.
    Men det innebär inte att det måste finnas "regler" som alla måste följa "bara för att..."
    Jag vill också ha harmoniska grupper, men måste det betyda att alla måste vara lika? Att det måste finnas regler som inte går att motivera? Som ska följas bara för att fröken vill?
    Jag är inte emot regler i skolan, när det är befogat och går att motivera - man ska inte slåss, man ska inte prata i klassrummet utan att räcka upp handen osv. Men motiveringen till att alla ska ha samma ytterkläder hänger jag inte med på?
    Vore det inte bättre med en regel för de barn som inte fixar klädvalet utan att störa? Att just de de måste "godkännas" av personalen innan de går ut?
    Det måste väl ändå vara ett fåtal barn det rör sig om? Eller kan inte lågstadiebarn förväntas ha så pass mycket konsekvenstänk att de klara påklädningen själva? När jag gick i skolan fixade alla det själva utan problem - varför klarar inte barnen av det nu?
    Varm och torr eller inte - det är faktisk ett val jag överlåter till mina barn när jag anser att de kan välja själva, och det har de kunnat sedan 3-4 års ålder. Kanske för att jag hjälpt dem lära sig konsekvensen av att bli blöt och kall eftersom jag slutade tvinga på dem kläder?
    Kanske de barn som inte lärt sig det när de börjar i skolan skulle kunna lära sig det på ett par veckor, om man bara gav dem möjligheten?
  • Rani
    amia01 skrev 2016-03-19 00:35:22 följande:

Jag tycker inte skolan ska ta hand om kalla och blöta barn. De som klarar av att ta hand om sig själva borde uppmuntras att få göra det.

För barn som inte klarar av att klä på sig eller hantera blöta eller kalla kläder, förstår jag skolan, och tycker att det är ok att de hjälper dessa barn.

Men det innebär inte att det måste finnas "regler" som alla måste följa "bara för att..."

Jag vill också ha harmoniska grupper, men måste det betyda att alla måste vara lika? Att det måste finnas regler som inte går att motivera? Som ska följas bara för att fröken vill?

Jag är inte emot regler i skolan, när det är befogat och går att motivera - man ska inte slåss, man ska inte prata i klassrummet utan att räcka upp handen osv. Men motiveringen till att alla ska ha samma ytterkläder hänger jag inte med på?

Vore det inte bättre med en regel för de barn som inte fixar klädvalet utan att störa? Att just de de måste "godkännas" av personalen innan de går ut?

Det måste väl ändå vara ett fåtal barn det rör sig om? Eller kan inte lågstadiebarn förväntas ha så pass mycket konsekvenstänk att de klara påklädningen själva? När jag gick i skolan fixade alla det själva utan problem - varför klarar inte barnen av det nu?

Varm och torr eller inte - det är faktisk ett val jag överlåter till mina barn när jag anser att de kan välja själva, och det har de kunnat sedan 3-4 års ålder. Kanske för att jag hjälpt dem lära sig konsekvensen av att bli blöt och kall eftersom jag slutade tvinga på dem kläder?

Kanske de barn som inte lärt sig det när de börjar i skolan skulle kunna lära sig det på ett par veckor, om man bara gav dem möjligheten?

En stor barngrupp blir harmonisk om de vet att samma regler gäller för alla. Jag tycker det är helt orimligt att tänka att lärarna ska hålla koll på vilka barn som "klarar av att bli blöta och kalla" och vilka som inte gör det. Som sagt, det funkar när man har ett fåtal barn men inte med 20. "Varför får han vara utan jacka/regnkläder och inte jag?" är annars en fråga jag gissar att de får hantera dagligen. Frågan i sig går att svara på men det leder också till att man får hantera missnöjda, arga och sura barn. Jag förstår fortfarande inte problemet att ha regeln att barn ska klä sig så de är torra och varma. Det känns som en ren självklarhet.

Jag jobbar med äldre barn och har genom årens lopp stött på en rad föräldrar som tycker att just deras barn inte ska behöva följa en regel/policy som skolan satt upp. Självklart ska man inte ha regler om allt, men det har vi knappast heller i svensk skola. Oftast är de regler som finns noga genomtänkta för att skoldagen ska bli så välfungerande och harmonisk som det bara går med stora barngrupper. De föräldrar som då tycker att just deras barn inte ska behöva följa dessa gör du sina barn en otjänst i mina ögon. Det kommer alltid vara så, på arbetsplatser och i livet i övrigt, att man måste anpassa sig efter regler och grupper. Som vuxen får man välja själv vad man ska ha på sig, men inte som barn. Det är inga konstigheter.
  • Rani

Jag menar alltså att det kan finnas skäl till att dessa regler behövs just i denna grupp även om de inte behövs i andra skolor (eller när du var liten). Har du frågat varför regeln finns?

• Mrs Green

Jag tycker det låter som en bra lösning för 6-åringarna. Det är ju ett stort steg att gå från förskolan till skolan och första året är ju till för att öva på att vara i skolan och de flesta behöver säkert lite hjälp. Men målet måste väl vara att de ska klara av att välja kläder själva i ettan, det låter lite överdrivet med sådana regler för 7-9-åringar.

• LillaLoppi

Åh, Rani! I love you! Så bra!

• mammalovis

Frågan är väl hur många barn som tittar ut genom fönstret och ser att det regnar, innan de går ut? Om de har sett att solen skiner (i klassrummet) behöver man inte ha jacka på, resonerar många barn redan från 5 års ålder ... Ska man då på utflykt blir det ett evigt springande om 25 ungar ska komma på att de inte klädde sig rätt, innan man kommer iväg. Oftast kommer de inte på det förrän de fryser, om inte den vuxne stoppar. Dessutom tycker många det är roligare att leka än gå in och ändra. Tanken är att barnen ska befinna sig ute på rast, då det är personalens ansvar om något händer.

Där jag jobbar har vi inga klädtavlor, men påtalar t ex idag behöver ni regnkläder och stövlar då det ser ut att börja regna. Idag kan det vara blött i marken i skogen o s v. Idag är det minusgrader, så ta på ... Det tragiska idag är att många barn inte har med kläder för de aktiviteter som sker, t ex regnkläder även om det inte regnade på morgonen, men finns risk för det under dagen. Barn utan vantar, mössa o s v.

Många barn är inte särskilt snabba varken in från rasten eller med att byta kläder om de blivit blöta. Dessutom ska de hitta ombyte och få in grejerna i torkskåpet i ettan, så för en del barn går mycket lektionstid efter varje rast. Sedan är frågan vad vi vinner på att en unge skapar en trend att man kan gå i t-shirt mitt i vintern?

Min sambo gör det, men han har å andra sidan mycket hull, som jag gissar värmer. Jag fryser oftast, så jag tycker barnen ska ha mer kläder än vad han tycker.

• amia01
    Rani skrev 2016-03-19 10:36:59 följande:
    En stor barngrupp blir harmonisk om de vet att samma regler gäller för alla. Jag tycker det är helt orimligt att tänka att lärarna ska hålla koll på vilka barn som "klarar av att bli blöta och kalla" och vilka som inte gör det. Som sagt, det funkar när man har ett fåtal barn men inte med 20. "Varför får han vara utan jacka/regnkläder och inte jag?" är annars en fråga jag gissar att de får hantera dagligen. Frågan i sig går att svara på men det leder också till att man får hantera missnöjda, arga och sura barn. Jag förstår fortfarande inte problemet att ha regeln att barn ska klä sig så de är torra och varma. Det känns som en ren självklarhet.

Jag jobbar med äldre barn och har genom årens lopp stött på en rad föräldrar som tycker att just deras barn inte ska behöva följa en regel/policy som skolan satt upp. Självklart ska man inte ha regler om allt, men det har vi knappast heller i svensk skola. Oftast är de regler som finns noga genomtänkta för att skoldagen ska bli så välfungerande och harmonisk som det bara går med stora barngrupper. De föräldrar som då tycker att just deras barn inte ska behöva följa dessa gör du sina barn en otjänst i mina ögon. Det kommer alltid vara så, på arbetsplatser och i livet i övrigt, att man måste anpassa sig efter regler och grupper. Som vuxen får man välja själv vad man ska ha på sig, men inte som barn. Det är inga konstigheter.
    OK, samma regler för alla... skoluniform också då? Ska alla gå på toaletten lika många gånger? Måste alla leka samma lekar? Gå på led i takt?

Och det enkla svaret på varför personalen måste klä på vissa barn och inte andra är att de inte klarar av situationen utan att störa undervisningen annars. Klarar man inte av att förklara det utan att barnen blir sura - hur klarar man då av att hantera en grupp av barn i alla andra situationer där barnens förmågor skiljer sig åt?

Problemet med klädregler är att barnen inte tillåts lära sig att ta eget ansvar.

Jag har inga problem med några andra regler i skolan. Självklart ska barnen tränas i att uppföra sig och utföra sitt arbete i skolan. Och för att klara det kräva oftast vissa regler i gruppen. Men det är då alltid motiverat av en tydlig konsekvens som både jag och barnen förstår. 

Och visst finns det regler även i vuxenlivet, men hittills har jag inte stött på någon som jag tyckt var så omotiverad som skolans klädregel.

Självklart får vuxna själva välja kläder - när tycker du barnen är tillräckligt stora att få göra det samma?
  • amia01
    Rani skrev 2016-03-19 10:38:28 följande:

Jag menar alltså att det kan finnas skäl till att dessa regler behövs just i denna grupp även om de inte behövs i andra skolor (eller när du var liten). Har du frågat varför regeln finns?

Ja, och svaret var för att barnen inte skulle frysa. Men för mig är det lika fel om några barn fryser som om några barn blir alldeles för varma. Alla är olika, och samma kläder passar inte alla. Dessutom tycker jag att det vore bättre att utnyttja situationen och försöka lära barnen att ta eget ansvar och våga vara olika, än att "förenkla" hela situationen till en regel som inte går att motivera.
  • amia01
    Mrs Green skrev 2016-03-19 16:29:36 följande:

Jag tycker det låter som en bra lösning för 6-åringarna. Det är ju ett stort steg att gå från förskolan till skolan och första året är ju till för att öva på att vara i skolan och de flesta behöver säkert lite hjälp. Men målet måste väl vara att de ska klara av att välja kläder själva i ettan, det låter lite överdrivet med sådana regler för 7-9-åringar.

Håller med!
  • amia01
    mammalovis skrev 2016-03-19 22:51:14 följande:

Frågan är väl hur många barn som tittar ut genom fönstret och ser att det regnar, innan de går ut? Om de har sett att solen skiner (i klassrummet) behöver man inte ha jacka på, resonerar många barn redan från 5 års ålder ... Ska man då på utflykt blir det ett evigt springande om 25 ungar ska komma på att de inte klädde sig rätt, innan man kommer iväg. Oftast kommer de inte på det förrän de fryser, om inte den vuxne stoppar. Dessutom tycker många det är roligare att leka än gå in och ändra. Tanken är att barnen ska befinna sig ute på rast, då det är personalens ansvar om något händer.

Där jag jobbar har vi inga klädtavlor, men påtalar t ex idag behöver ni regnkläder och stövlar då det ser ut att börja regna. Idag kan det vara blött i marken i skogen o s v. Idag är det minusgrader, så ta på ... Det tragiska idag är att många barn inte har med kläder för de aktiviteter som sker, t ex regnkläder även om det inte regnade på morgonen, men finns risk för det under dagen. Barn utan vantar, mössa o s v.

Många barn är inte särskilt snabba varken in från rasten eller med att byta kläder om de blivit blöta. Dessutom ska de hitta ombyte och få in grejerna i torkskåpet i ettan, så för en del barn går mycket lektionstid efter varje rast. Sedan är frågan vad vi vinner på att en unge skapar en trend att man kan gå i t-shirt mitt i vintern?

Min sambo gör det, men han har å andra sidan mycket hull, som jag gissar värmer. Jag fryser oftast, så jag tycker barnen ska ha mer kläder än vad han tycker.

Jag pratar inte om utflykter, utan vanliga raster.
    Har de inte sett att det regnar tidigare, så märker de väl det på väg ut och kan vända in igen efter jackan?
    Och hur stort problem kan det egentligen bli en vanlig rast? Ingen hinner frysa ihjäl eller bli sjuk av att frysa 10-20 minuter. Nästa gång har de förhoppningsvis lärt sig läxan, och tar på sig mer kläder.
    Och visst ska barnen vara ute på rasten, men personalens uppsikt är inte sämre till kapprummet än till många andra "gömda" delar av skolgården.
    Och visst är det trist att många föräldrar missar att skicka med rätt kläder. Men i vårt fall har jag varit tvungen att sluta skicka med regnkläder och överdrag, för att barnen inte ska bli tvingade att ta på sig det även när de inte tycker det behövs.

Måste barnen byta kläder om de blivit lite blöta på rasten? Och om personalen har koll på skolgården, så kan de enkelt skicka in de barn som är blöta i tid, om barnen vill byta om.

Och varför skulle en unge i t-shirt skapa en trend? Får inte alla vara olika? Eller det kanske vore bättre med skoluniform? För mig är det självklart att skolans uppgift är att hjälpa barnen till självständiga tänkande individer, där alla är kapabla att ta ansvar för sina egna kläder. Visst finns det ett stort grupptryck,  men det borde man jobba för att minska istället för att undvika det med meningslösa regler.

Och precis som med din sambo, så finns det barn som är väldigt varma, och andra som är frusna. Att tvinga dem att ha samma kläder, blir som att tvinga alla att äta lika stora portioner av samma mat...
    Reglerna för kläderna borde vara mer som med maten tycker jag. Kunskap om vad man bör äta=vad man bör ha på sig, prova all mat=tänka igenom hur man klär sig och varför.

• AnkiC

Lite märkligt låter det ju med klädregler men min sons fritids vädjar till att barnen har överdragsbyxor just för att de annars drar in så mycket sand ifall de smutsar ned jeansen. Det kan jag förstå.

• Rani
    amia01 skrev 2016-03-19 23:42:56 följande:

Ja, och svaret var för att barnen inte skulle frysa. Men för mig är det lika fel om några barn fryser som om några barn blir alldeles för varma. Alla är olika, och samma kläder passar inte alla. Dessutom tycker jag att det vore bättre att utnyttja situationen och försöka lära barnen att ta eget ansvar och våga vara olika, än att "förenkla" hela situationen till en regel som inte går att motivera.

Jo det ulttimata vore att alla barn fick allt anpassat efter sina individuella behov såklart. Men det är mycket svårt med så stora barngrupper. Om skolan i första hand ska fokusera på undervisningen så måste annat förenklas. Skolan ska inte i första hand lära barn att klä på sig. MEN skolan har ett tillsynsansvar och där ingår det att se till att barnen är varma och torra. De kan inte låta barnen frysa och vara kalla som du förespråkar. Det är inte ok enligt tillsynsansvaret att låta nioåringar gå utan jacka på vintern. Jag tror dessutom att de flesta föräldrar förväntar sig att skolan ser till att barnen är klädda efter väder. Annars blir det ett jäkla liv.

Om man har ett varmt barn får man väl se till att inte köpa tjockaste vinterjackan? Att ta vanligt regnställ istället för fodrat etc.
  • Rani

Jag har svårt att tro att skolan skulle opponera sig om en förälder sa "Pelle är för varm för thermobyxor och thermojacka så jag skickar med tunnare skalkläder i stället". Däremot kan jag förstå att de opponerar sig om man struntar i att skicka med barnet kläder efter väder.

• Physalis

En förskolas lösning på detta var att personalen i samband med att rasten skulle börja bad barnen titta ut genom fönstret och sedan berätta vilket väder det var. Efter det så bad de barnen föreslå vilka kläder som passade för just det vädret. Om barnen glömde något, säg regnbyxor så sa personalen helt enkelt "och så kan det vara bra att ha regnbyxor ute om man ska vara i skogen eftersom det regnat idag."

Sedan skötte barnen det där själva.

Kanske ska föreslå detta ts? Istället för att dina barns lärare tar den enkla vägen som inte lär barnen att tänka själva.

Annars tycker jag att du säger åt ditt barn att inte lyssna på den där regeln. Alla lärare är inte allvetande och om de inte har ditt barns bästa i åtanke (vilket skollagen säger) så får de tåla att du tar till sådana åtgärder.

• Punkster

Nu blev det ett långt inlägg, sorry...

Av alla de sexåringar jag träffat (och det är ett antal efter snart 10 år inom fritids/förskoleklass) så är det långt ifrån alla av dem som varit kapabla att avgöra vad som är lämpliga kläder att ha på sig beroende på väder. Knappast någon, faktiskt. Tunn vårjacka och gummistövlar vid -20 grader, utan regnkläder när det vräker ner, t-shirt så fort snön börjar smälta. I 99% av fallen så skulle jag också vilja påstå att deras föräldrar varit tacksamma över att personalen fått dem att ta på sig ordentliga kläder.

Vid den här tiden på året blir det dock lite svårare. Vad är lämpliga kläder att ha på sig när det är typiskt svenskt omväxlande vårväder? Någon kanske har rejäla jeans på sig och klarar sig utan överdragsbyxorna, medan tjejen i tunna tights blir sur över att hon behöver det? Någon kanske har en rejäl fleecejacka, medan killen med enbart t-shirt blir sur över att han behöver sätta på sig sin vanliga jacka? Ett guldläge att förklara och diskutera med barnen, tycker jag. Det finns mycket att lära av en sådan situation!

Vad jag vill komma fram till här att det fortfarande rör sig om barn. Ganska små barn dessutom, om vi fortfarande talar om 6-8 år. De vuxna har ansvar för dem, och i det ansvaret ingår att de till att de klär sig ordentligt. Oavsett hur gärna de vill springa runt i t-shirt trots att det bara är 2 plusgrader, faktiskt, och oavsett hur viktigt du som förälder tycker det är med barnens fria val. Det kan ni i det här fallet praktisera hemma isf.

Det viktiga i den här frågan tycker jag snarare är att förklara för barnen varför de behöver klä på sig. Bara för att solen skiner så är det inte varmt ute, t.ex. Som vuxen behöver man också ibland vara lite flexibel, t.ex. när vädret är ombytligt. Poängen är dock fortfarande att det är den vuxna som bestämmer. Om barnen hade varit kapabla att klara sig själva så hade de ju inte behövt gå på fritids eller ha vuxna som tog hand om dem.

Ang. att barnen blir blöta och sedan kan byta kläder osv så är det naturligtvis sant. Men som flera här redan påpekat så tar det ofta ganska lång tid om flertalet barn ska byta kläder, hänga in i torkskåp, leta bland extrakläder osv. Det är tid som tas från undervisningen, både för barnen och för pedagogen som i regel måste hjälpa till. Jag som pedagog vill heller inte ha inte massa blöta och smutsiga barn i klassrummet för att de ska "lära sig en läxa". Vem ska städa upp efter dem sen, när de slabbat ner med vatten, lera och smuts? Ska de själva det? Ska jag? På vilken tid då? Ska städpersonalen göra det? Då kommer de snart protestera högljutt över allt extra arbete. 

• mammalovis
    amia01 skrev 2016-03-19 23:39:51 följande:
    OK, samma regler för alla... skoluniform också då? Ska alla gå på toaletten lika många gånger? Måste alla leka samma lekar? Gå på led i takt?

Och det enkla svaret på varför personalen måste klä på vissa barn och inte andra är att de inte klarar av situationen utan att störa undervisningen annars. Klarar man inte av att förklara det utan att barnen blir sura - hur klarar man då av att hantera en grupp av barn i alla andra situationer där barnens förmågor skiljer sig åt?

Problemet med klädregler är att barnen inte tillåts lära sig att ta eget ansvar.

Jag har inga problem med några andra regler i skolan. Självklart ska barnen tränas i att uppföra sig och utföra sitt arbete i skolan. Och för att klara det kräva oftast vissa regler i gruppen. Men det är då alltid motiverat av en tydlig konsekvens som både jag och barnen förstår. 

Och visst finns det regler även i vuxenlivet, men hittills har jag inte stött på någon som jag tyckt var så omotiverad som skolans klädregel.

Självklart får vuxna själva välja kläder - när tycker du barnen är tillräckligt stora att få göra det samma?
    Nu drar du det ganska långt åt galet håll. Nä, alla måste inte gå på toaletten lika många gånger. En del håller sig hela dagen till sin egen nackdel (förstoppning), andra behöver gå oftare. Ibland får vi sätta stopp på toabesöken under lektionstid då det blir inflation på springet. På rasterna behöver de inte leka samma lekar, men alla lekar är heller inte okej, då vissa lätt spårar ur till rena rama slagsmålen.
  • mammalovis

Jag håller med det mesta av det både Rani, Physalis och Punkster skriver.

Frågan är ju bara på vilken tid diskussionen om väder och kläder ska tas med alla - varje dag två gånger, då det inte bör ske på undervisningstid från andra ämnen, annars var tanken god? För vädret kan ju svänga ganska mycket nu på 2-4 timmar från när de kom till skolan. Då blir ju korridoren ett lättare alternativ, när de ändå står där. En del har ändå hunnit glömma det sedan klassrummet.

En annan sak med 6-åringar som har tiden på ett annat vis. Däremot tycker jag det är mer okej att barnen får känna efter när de kommer ut och öppna upp jackan, ta av en tjock tröja o s v. Skiner solen så ser du ju inte om det är 5 eller 15 grader varmt ute ...

Sedan tvingar jag inte på ett barn jag vet är supervarmt av sig, en tjock tröja, men en tunn långärmad funkar ju. Likadant förutsätter jag att föräldrarna kan skicka med/kräva att barnen tar på sig rätt jacka. Den frusne har en tjockare, den varme t ex en tunn vindjacka.

Sedan kan du räkna med att massor av ungarna slänger av sig alla yttre kläderna bara för att solen skiner oavsett om det blåser.

Sedan är det ju tur om dina barn är så kloka ts, att de går in fem minuter tidigare om de har blöta kläder, i så fall är nog dina barn särfall. Många barn bryr sig inte ens om att höra att det ringer, då det är roligare att leka. Som rastvakt får man schasa in ett gäng.

Där jag jobbar använder ca 5 klasser samma ytterdörr samma tider, så där vore det ingen god idé att några ungar ska in lika fort igen för att byta kläder.

Inte ens jag som vuxen vet alltid vad som är lagom för egen del då vädret kan hinna svänga på 30 minuter.

• Anonya

I punktform och lite "styltigt" då jag borde sova... :)

- De allra flesta i 6-årsåldern har inte koll på vad man behöver ha på sig. De har så lite på sig att de fryser långt innan man behöver in, deras föräldrar är förskräckta över hur blöta och/eller kalla de osv - då de bestämmer själva alltså. 

- Det är omöjligt för pedagogerna och framför allt för vikarier att hålla reda på vilka som får bestämma själva och vilka inte samt till vilken grad. 

- Det är svårt att motivera för övriga barn varför de ska ha på sig vissa kläder då ett eller ett par barn inte behöver. 

- Med 25 barn och två torkskåp räcker kapaciteten inte till tex töiga dagar även om barnen varit ändamålsenligt klädda. Barnen kan inte heller själva hänga in kläderna då det är proppfullt och måste kramas ur, vändas, pusslas och prioriteras. Tar lätt 20 min för en pedagog att fixa. 

- Övriga föräldrar och personal från andra avdelningar beskärmar sig över hur personalen inte bryr sig om att barnen är underklädda och en del föräldrar för över oron till andra områden också och undrar om deras barn är i trygga händer. 

- Tyvärr finns det i en del grupper redan i tidig ålder grupptryck som gör att barn inte klär sig så de inte blir blöta eller kalla om kompisarna gör annorlunda. 

Summa summarum, det är jättebra att barnen har koll på kläder och väder, lär sig att fundera själva och ta ansvar, men situationen hemma med bara några barn och ofta lätt att gå in igen, är mycket annorlunda än då det finns ca 25 barn till. 

Svar på tråden Klädregler i skolan?