Barnförsäkring
Hej alla!
Jag känner mig usel som har så dålig koll på barnförsäkringar. Och som dessutom väntat ett tag innan jag tagit tag i det. Men hoppas att ni här ute ska kunna hjälpa lite.
Mitt barn föddes två mån för tidigt, med en missbildning i matstrupen. Opererad och har i dagsläget inga problem pga det. Ingen säkerhet för framtiden så klart men än så länge ser allt bra ut.
Hen har även en ovanlig kromosomavvikelse som genetikerna inte vet om den kommer ha betydelse för henom. I dagsläget verkar den inte ha det förutom missbildningen av matstrupen som de anser har en länk till den krom avvikelse som finns.
Hur som haver, idag mår vårt barn bra. Vi låg inne på neo totalt 1,5 mån ungefär.
Jag har förstått att de flesta försäkringsbolag vill ha en hälsodeklaration när man tecknar försäkring för sitt barn. Gör alla det? Och att de kan neka försäkring? Stämmer det?
Förstått att Folksam försäkrar alla barn men med vissa förbehåll. Någon som har erfarenhet eller kunskap av detta?
Jag förstår ju själv att jag inte kan söka ersättning för något som uppstår som konsekvens av hans missbildning. Det accepterar jag. Men annat som inte är relaterat till detta då? Andra sjukdomar om sådan skulle uppstå? Eller olyckor??
Ja helt enkelt, någon som har koll? Jag känner att det är en djungel. Hur blir det tex om man reser utomlands utan barnförsäkring? Om något skulle hända? Innefattas barnet av hemförsäkringen precis som resten av familjen? Så länge det inte är något relaterat till hans missbildning då? För jag antar ju att om det är något relaterat till den så täcker inte en vanlig reseförsäkring det heller??
Snälla, lite tips och råd!!
Tack!!!