• Lavelii

Barnförsäkring

Hej alla!

Jag känner mig usel som har så dålig koll på barnförsäkringar. Och som dessutom väntat ett tag innan jag tagit tag i det. Men hoppas att ni här ute ska kunna hjälpa lite.

Mitt barn föddes två mån för tidigt, med en missbildning i matstrupen. Opererad och har i dagsläget inga problem pga det. Ingen säkerhet för framtiden så klart men än så länge ser allt bra ut.

Hen har även en ovanlig kromosomavvikelse som genetikerna inte vet om den kommer ha betydelse för henom. I dagsläget verkar den inte ha det förutom missbildningen av matstrupen som de anser har en länk till den krom avvikelse som finns.

Hur som haver, idag mår vårt barn bra. Vi låg inne på neo totalt 1,5 mån ungefär.

Jag har förstått att de flesta försäkringsbolag vill ha en hälsodeklaration när man tecknar försäkring för sitt barn. Gör alla det? Och att de kan neka försäkring? Stämmer det?

Förstått att Folksam försäkrar alla barn men med vissa förbehåll. Någon som har erfarenhet eller kunskap av detta?

Jag förstår ju själv att jag inte kan söka ersättning för något som uppstår som konsekvens av hans missbildning. Det accepterar jag. Men annat som inte är relaterat till detta då? Andra sjukdomar om sådan skulle uppstå? Eller olyckor??

Ja helt enkelt, någon som har koll? Jag känner att det är en djungel. Hur blir det tex om man reser utomlands utan barnförsäkring? Om något skulle hända? Innefattas barnet av hemförsäkringen precis som resten av familjen? Så länge det inte är något relaterat till hans missbildning då? För jag antar ju att om det är något relaterat till den så täcker inte en vanlig reseförsäkring det heller??

Snälla, lite tips och råd!!

Tack!!!

• Svar på tråden Barnförsäkring
  • Lavelii

Med hemförsäkringen så menar jag såklart att vår hemförsäkring innefattar reseförsäkring. Den utökade reseförsäkringen, inte bara bas.

• Carambolan

Det barnförsäkringen är viktig för är framförallt om barnet skulle förlora arbetsförmåga i framtiden, då kommer barnet som vuxen att kompenseras ekonomiskt för inkomstbortfall. Det ersätter också er vuxna för kostnader när ni måste vara på sjukhus med ert barn. Sånt skydd har ni inte i hemförsäkringen.

• Lavelii

Tack för svar!

Jo det vet jag att hemförsäkringen inte täcker.

Tror inte en barnförsäkring täcker för sjukhuskostnader osv heller om det är pga missbildningen. Däremot annat ja...

Det jag undrar är mer kring denna hälsodeklaration och om någon har erfarenhet ifrån att de nekar osv.

Vet vad barnförsäkring är bra för annars. Tack ändå för svaret.

Carambolan skrev 2016-03-18 18:21:00 följande:

Det barnförsäkringen är viktig för är framförallt om barnet skulle förlora arbetsförmåga i framtiden, då kommer barnet som vuxen att kompenseras ekonomiskt för inkomstbortfall. Det ersätter också er vuxna för kostnader när ni måste vara på sjukhus med ert barn. Sånt skydd har ni inte i hemförsäkringen.

• Grodis15

Ja dom kan neka er försäkring. Mitt barn blev nekad efter de fått infon man får på BB dvs längd, vikt, apgr(?), hur förlossningen gick osv. De gjorde utredning och nekade igen. Jag har ett fullt friskt barn.

• Lavelii

Ja, det är ju det man hört. Och skulle de i vårt fall gå efter förlossningen, apgar etc så skulle de inte neka oss. För trots missbildningen och prematuriteten så mådde hen bra, full apgarpoäng etc...

Vad har ni för försäkring då? Eller har ni ingen? De flesta som jag mött som har barn med samma

Missbildning som mitt barns, har ändå iaf någon försäkring. Och många pratar om att Folksam försäkrar alla barn men med förbehåll för då tex i vårt fall missbildningen.

Grodis15 skrev 2016-03-18 22:23:24 följande:

Ja dom kan neka er försäkring. Mitt barn blev nekad efter de fått infon man får på BB dvs längd, vikt, apgr(?), hur förlossningen gick osv. De gjorde utredning och nekade igen. Jag har ett fullt friskt barn.

• Bosselarsson

Vår son föddes 8 veckor för tidigt. I övrigt fullt frisk. Vi fick lämna en fullmakt så de kunde läsa hans journaler. Bedömningen tog 6 mån men sen fick vi föRsäkring.. Trygg hansa.

• Grodis15
    Lavelii skrev 2016-03-19 00:21:20 följande:

Ja, det är ju det man hört. Och skulle de i vårt fall gå efter förlossningen, apgar etc så skulle de inte neka oss. För trots missbildningen och prematuriteten så mådde hen bra, full apgarpoäng etc...

Vad har ni för försäkring då? Eller har ni ingen? De flesta som jag mött som har barn med samma

Missbildning som mitt barns, har ändå iaf någon försäkring. Och många pratar om att Folksam försäkrar alla barn men med förbehåll för då tex i vårt fall missbildningen.

Jag glömde, du måste även fylla i födelsevecka och då är det något som avviker och ni kommer då att få följdfrågor om det finns kända sjukdomar och liknande. De kommer med största sannolikhet även vilja se barnets journaler.

Vi blev först nekade försäkring hos trygg Hansa och IF och jag tittade på Folksam som försäkrar alla barn men den är ju inte lika bra tyvärr. Efter 3 månaders utredning neka trygg Hansa oss helt trots att vi haft gravidförsäkring och har våra egna personförsäkringar där men IF godkände oss tillslut. Du kan ju testa men jag tror det kan bli svårt hos dessa två. Ta Folksam annars, det är ju viktigt att ni får någon försäkring även om den inte är lika bra.
  • FruNyfiken

Första barnet föddes några veckor för tidigt och vägde strax över 2 kg. I övrigt mådde hon bra och var fullt frisk, men vi fick ligga någon vecka på prematuren för att se att hon gick upp i vikt. Vi hade svårt att få försäkring hos Trygg-Hansa, men fick det till slut efter att de fått kopia på förlossningsjournalen. Kommer ihåg hur kränkande det kändes att en okänd människa skulle läsa om i vilken ställning jag födde, hur många stygn etc.

Sedan fick vi tvillingar som föddes med planerat snitt v.38. Även de vägde ca 2 kg, men fullt friska och vi åkte hem från BB efter två dygn. Jag trodde att det skulle bli problem eftersom de också vägde så lite, men de fick sina försäkringar i Trygg-Hansa utan hälsodeklaration.

Svar på tråden Barnförsäkring