• Jordgubb90

Vad ska jag göra när 1-åring inte lyssnar?

Hej!

Jag har en fundering... Har en son på snart ett år som precis som vilket barn som helst testar sig fram och där ingår ju även att testa mig som mamma.

Jag har en fundering... Jag försöker ha så barnsäkert och "prylfritt" som möjligt hemma för att slippa tjata och för att slippa få inflation på låt blir ajabaja och så vidare...MEN det finns två saker här hemma som han gärna vill åt men som han inte får röra och det är diskmaskinen (när den står öppen och jag plockar i smutsig disk) och eluttag. Våra eluttag är barnsäkrade men vill ändå att han ska lära sig att de kan vara farliga om vi är borta nånstans.

Så min fråga är: Vad ska jag göra när han tex pillar i eluttaget? Jag säger ajabaja, nej, man får inte röra och allt det där. Men han lyssnar inte. Höjer rösten vilket inte heller hjälper... Lyfter bort honom... Han kryper dit igen. Vad ska jag göra? Är det nödvändigt att jag höjer rösten?

Försökte posta tråden i fråga experten men lyckades inte... Ni kanske har svar till mig?
    / Fundersam mamma

• Svar på tråden Vad ska jag göra när 1-åring inte lyssnar?
  • Birgitta02

Känner igen det där. Tjat och lyfta bort. Fem miljoner gånger. Nu är det längesedan jag hade småbarn, men har du barnsäkrat så låt barnet pilla. Istället får du helt enkelt vara på tå när ni är borta. Barn lär sig genom massor av upprepningar.

Nej, höjda röster hjälper inte.

När du plockar ur diskmaskinen så kan du ha ett skåp där du har helt ofarliga grejer såsom kastruller etc som barnet kan få pyssla med medan du plockar i och ur diskmaskinen. Eller så gör du sånt när barnet sover.

• Jordgubb90
    Birgitta02 skrev 2016-03-18 14:21:41 följande:

Känner igen det där. Tjat och lyfta bort. Fem miljoner gånger. Nu är det längesedan jag hade småbarn, men har du barnsäkrat så låt barnet pilla. Istället får du helt enkelt vara på tå när ni är borta. Barn lär sig genom massor av upprepningar.

Nej, höjda röster hjälper inte.

När du plockar ur diskmaskinen så kan du ha ett skåp där du har helt ofarliga grejer såsom kastruller etc som barnet kan få pyssla med medan du plockar i och ur diskmaskinen. Eller så gör du sånt när barnet sover.

Fast jag kommer inte låta honom pilla i eluttagen för då kommer han undra varför jag säger ifrån när vi är borta... Bättre han får lära sig att man inte pillar där! Frågan var mer hur jag ska göra... Han kommer säkert inte lyssna ändå. Men vill veta vad som är bästa sättet att säga och göra :)
  • Tow2Mater
    Jordgubb90 skrev 2016-03-18 14:41:06 följande:
    . Men vill veta vad som är bästa sättet att säga och göra :)
    Det som funkar för just er är bäst för er.

Jag håller med Birgitta.
  • minerva123

Med bl a toaborsten och sophinken körde vi omvänd psykologi med våra två barn. Dvs istället för att säga nej, inte röra, så sade vi JA, det är toaborsten, den får man titta på. Vad bra! Bara titta! etc etc. Sträckte de fram handen så sade vi nej och tog mjukt bort handen och sedan direkt efter JA, man får titta eller något annat positivt sombekräftar det de får göra med eluttag, toaborste eller vad det nu kan vara. Sedan får man ju upprepa det ett antal gånger såklart, men vi har faktiskt alltid kunnat ha toaborsten framme med båda barnen, trots att de båda f ö är supernyfikna och superpilliga på allt. Diskmaskinen däremot tömmer jag inte med 1 åringen i köket, jag vill inte ta risken med rester av maskindiskmedel, vassa knivar och så. Det får vänta tills han sover eller vi är båda föräldrarna hemma.

• Ellie

Jag tillhör också dem som låter barnen pilla så mycket de vill i eluttaget. Givetvis har vi säkrat dem. Det har visat sig att efter några dagars pillande så är de inte intressanta längre. Inget av barnen bryr sig om våra uttag där hemma, och är man borta så får man givetvis ha koll på allt en 1-åring gör i alla fall. För större barn kan man ju förklara att det är farligt. Jag tror inte det är värre att barnet blir "förvirrat" när man säger nej till eluttag hos andra, än att man säger "ajabaja" en miljon gånger per dag där hemma utan effekt. Vill du absolut inte att barnet pillar så är det väl lättast att gömma uttagen bakom saker/tejpa över eller så får du fortsätta lyfta undan barnet. Att bli arg och höja rösten skulle jag inte tycka är så vettigt. Barnet försöker upptäcka och lära sig saker, inte trotsa eller testa gränser.
    Vad gäller diskmaskinen håller jag med om att man får vänta tills barnet sover, eller hitta något annat roligt som barnet pysslar med medan man diskar (och då ha maskinen öppen så kort tid som möjligt). Kanske plaska i en balja med vatten och några muggar i köket ("hjälpa till att diska"), eller någon annan spännande låda med småsaker man bara plockar fram vid disk (variera innehåll efter intresse).
    Att säga "nej" och lyfta undan en 1-åring är tröttsamt för både barn och föräldrar, och det behövs inte heller ur uppfostringssynpunkt att lära barnet låta bli saker. Det blir lättare när barnet blir större.

• Birgitta02
    Fast jag kommer inte låta honom pilla i eluttagen för då kommer han undra varför jag säger ifrån när vi är borta... Bättre han får lära sig att man inte pillar där! Frågan var mer hur jag ska göra... Han kommer säkert inte lyssna ändå. Men vill veta vad som är bästa sättet att säga och göra :)
    Han kommer inte att undra varför han får göra på ett sätt hemma och ett annat borta. Det vet t o m något så när uppfostrade hundar! Barn lär sig fort vad man inte får göra här men man får göra där och tvärtom. Barn suuuuger i sig information även om det verkar som om de inte lyssnar. Så fort han börjar gå så kommer allt i golvnivå dessutom tappa intresse. Man gör ju det så enkelt som möjligt att få barnen att vara barn därhemma. Du har ju påbörjat genom att plocka bort saker som du är rädd om och som kan skada.

Jag sa hellre ja än nej. Ungarna lärde sig ändå. Men fick ju flytta på dom vid farliga saker. Vilket det inte fanns många hemma hos oss när vi röjt. Köksstolarna låg på golvet i värsta klätteråldern. De var bara resta när vi åt. Såg förfärligt ut, men jag slapp vara rädd att ungarna skulle skada sig. Allt för att göra livet lättare.

Jag tycker ärligt talat du krånglar till livet för dig.
  • Litet My
    Han är 1 år, de har ingen impulskontroll och det blir bara mer intressant av att nejja och hålla på. De lär sig när de är redo för det.
  • konichiwa

Oroa dig inte över att du måste göra samma överallt. En ett-åring kopplar inte ihop det ändå. Att vara konsekvent är ingen ide med så små barn, de förstår inte och du måste ändå hålla koll på barnet hela tiden när ni är borta. Du kan inte räkna med att barnet har lärt sig. Bättre att låta barnet kolla på el-uttaget hemma där det är ofarligt, du kan ju vara lite dramatisk och säga "OJ, HÄR fårvaktare vara försiktiga!!" om du vill kommentera.

• Annelie 76

Sätt barnet i barnstolen med lite leksaker så kan du fixa diskmaskinen. Det finns inte en chans att du kan få en ettåring ointresserad av den. Eller fixa disken när liten sover.

• mammalovis

Om du har pluggat igen vägguttagen finns det ju inte direkt något farligt kvar, tänker jag. Sedan får du väl se till att det finns intressantare saker man får leka med. I köket hade dottern sin leksaksspis, just för att hon skulle kunna laga mat samtidigt, då jag var ensamstående med en 14-månaders. Hon gick innan 11 månader, så hon var snabb.

• sextiotalist

Det spelar ingen roll om ni lär sig att eluttagen är farliga hemma för en ettåring kopplar inte eluttaget hemma med det som är hos en annan.

• Jordgubb90

Jag tror inte att ni själva har ettåringar nu... För jag tror ni glömt hur med dom verkligen är... Min ettåring kopplar helt klart att han inte får röra eluttagen varken hemma eller borta. Det märker man genom att han gör det när han tror att jag inte ser och genom att han ser extremt busig ut när han gör det. Så där har du fel "sextiotalist". Och till er andra vill jag bara förklara att jag förstår att han inte kommer lyssna, men ni som säger att han inte förstår att han inte får har helt fel iallafall vad gäller honom... Alla är väl olika. Men mitt mål med tråden var inte att lyckas få honom att sluta utan snarare pedagogiken bakom det. Jag vill att han förstår att han inte får... Och jag vet, han kommer göra det ändå. Men om det är som ni säger att jag säger till helt förgäves så skulle det ju inte finnas någon mening med att lära honom nånting... Han lär ju sig att vissa saker blir mamma inte glad att jag rör. Bara det är väl att lära sig... Att se att mamma kan reagera olika på olika saker.

• sextiotalist
    Jordgubb90 skrev 2016-03-19 15:01:21 följande:

Jag tror inte att ni själva har ettåringar nu... För jag tror ni glömt hur med dom verkligen är... Min ettåring kopplar helt klart att han inte får röra eluttagen varken hemma eller borta. Det märker man genom att han gör det när han tror att jag inte ser och genom att han ser extremt busig ut när han gör det. Så där har du fel "sextiotalist". Och till er andra vill jag bara förklara att jag förstår att han inte kommer lyssna, men ni som säger att han inte förstår att han inte får har helt fel iallafall vad gäller honom... Alla är väl olika. Men mitt mål med tråden var inte att lyckas få honom att sluta utan snarare pedagogiken bakom det. Jag vill att han förstår att han inte får... Och jag vet, han kommer göra det ändå. Men om det är som ni säger att jag säger till helt förgäves så skulle det ju inte finnas någon mening med att lära honom nånting... Han lär ju sig att vissa saker blir mamma inte glad att jag rör. Bara det är väl att lära sig... Att se att mamma kan reagera olika på olika saker.

Det skiljer sig absolut. Min grabb blev mer intresserad av det som må försökte dölja. Spisen var hur spännande som helst innan jag tog bort spisskyddet. El-uttagen var ointressanta eftersom de inte användes (dvs vi satte inte i kontakter hela tiden).

Jag minns att ju större grej man gjorde av det, desto mer spännande var det.

Nej, jag har ingen 1-åring, men min brors ena barn är snart två och så har de ett äldre syskon och de har samma erfarenhet som vi har.

Vi har aldrig haft petskydd i sommarhuset och inga barn har petat där, kanske för att vi inte gjort någon grej av det.

Egentligen är en ett-åring rätt säker när det gäller kontakter eftersom de ännu inte brukar lägga beslag på skruvmejseln hemma.

Vänta något år eller två, då de verkligen börjar undersöka om man kan peta in något här och där, då behövdes petskyddet.
  • minerva123

Jo, jag har faktiskt en 1-åring nu (han är 13 månader). Och det där att vilja att han ska förstå att han inte får.... Det kämpar man väl fortfarande med när barnen är tonåringar är jag rädd, men med andra saker än elkontakter.
  • Litet My

Jag har en 1 åring och hade en för 3 år sedan också. Du får väl läsa på lite om barns utveckling från barnexperterna. Oavsett har inte en 1 åring vare sig impulskontroll eller förmågan att själv hejda sig när de gör nåt fel. Visst kan man nejja och fya men risken blir bara att man ställer krav barnet själv inte kan uppnå vilket inte är speciellt snällt eller bra för barnets självförtroende.
  • konichiwa

Nej, jag har ingen ett-åring, men jag har en två-åring (och en fem-åring).

Du skriver att han förstår och lite senare att du vill att han ska förstå att han inte får? Hänger inte riktigt med :)

Fortsätt du att reagera, visa när du tycker att något är läskigt, men utan förväntningar på honom. Låter mer som att han ser det som en lek ändå :)

• Fru Ve

Gällande diskmaskinen så plocka i och ur den då barnet sover så slipper du problemet. Låt disken stå framme så länge. Det är bättre än att hela tiden behöva lyfta bort barnet och säga nej.

Gällande eluttagen så försök distrahera med något annat intressant varje gång barnet vill dit. Du kanske också kan försöka möblera så det inte är så lätt att nå uttagen?

• Ellie
    Jo, jag har en 1-åring (fyllde år för ett par veckor sedan) och en 3-åring. Jag tänker fortfarande att det bästa är att låta barnet pilla på uttaget så länge det är säkert, så slipper man säga "nej" i onödan. Det finns så mycket de skall lära sig, och man kan spara på att de skall lära sig att de inte får till lite senare. Oavsett om ditt barn förstår att han inte får eller inte så hjälper det ju inte. Han tycker det är kul att pilla för att han väntar på din reaktion. Mitt barn som får pilla gör det inte för det är inte intressant.
    Just nu är det faktiskt ingen större mening att försöka lära barnet saker. De har fullt upp med att lära sig själva saker. De undersöker omvärlden och lär sig oerhört mycket varje dag. Att gå djupare in på "uppfostran" kan man nog vänta lite med.
Svar på tråden Vad ska jag göra när 1-åring inte lyssnar?