• Josefin.elisabet

Hur länge är det normalt att vänta med att bestämma namn?

Min dotter föddes i måndags (14/3) och jag har inte bestämt vad hon ska heta än.

Första barnet (dotter som är 9 år nu) heter Isabel och det var jag o hennes pappa ganska säkra på redan när hon låg i magen, men den här gången är det svårare.

Jag har ju några namn som jag o storasyster funderar på men inget som känns helt hundra än.

Egentligen vill jag verkligen att hennes pappa (inte samma som första barnet) ska vara med och bestämma också men vi är inte tillsammans längre och just nu är vi inte så bra vänner heller men det har varit väldigt mkt fram o tillbaks och jag hoppas ju att det ska lösa sig så att jag kan prata med honom om det.

Jag vet att det är 3 månader tills man måste bestämma men hur länge är "normalt"? Nån mer som har väntat länge? Alla frågar ju hela tiden om man har bestämt än.

Nån som kanske har nått förslag på fina flicknamn? :)

• Svar på tråden Hur länge är det normalt att vänta med att bestämma namn?
  • Milleman

Vi har bestämt innan födsel.
    Jag tycker personligen att 1 vecka kan vara okej men mer än två veckor börjar bli konstigt när vänner/släktingar inte bestämt namn. Man har ju haft ganska lång tid på sig att tänka.
    Att vänta i 2 månader blir nog konstigt för framförallt syskon till bebisen.

• Vegomamma

Skit i vad som är vanligt, du gör din grej. Det ska ju kännas rätt för just er.

Namnet bör ju matcha efternamnet bara.

Mina förslag, som sambon totalt ratade när vi skulle välja namn till vår bebbe:

Isola

Nirvana

Luna

Dorothea

Lavendel

Amra

Embla

Alessia

Ariana

Esther

• mammalovis

Med tredje barnet, en son skickade vi in papperen vid nyår och han föddes i oktober. Det tog tid att komma fram till att det inte fanns ett bättre namn även om det inte kändes rätt till 100%.

Att en del tycker det är konstigt beror väl på att många bestämmer namn redan i magen. Vi har pratat namn, men aldrig bestämt förrän vi sett individen ett tag. Att alla tre barnen sedan har ett namn med betydelse eller anknytning till något särskilt vid födseln är en annan femma. Andra barnet fick sitt arbetsnamn, första ett namn jag absolut inte skulle ha. Pojknamn är som sagt ursvårt tycker jag.

• Anonym (juop)

Du har ju tre månader på dig att skicka in papperna till skatteverket så innan det måste du inte göra nått. Låt det ta tid om det behövs. Gör vad som känns bäst för er.

• Anonym (2barnsmor)

Sonen bestämde vi efter ca en vecka. Dottern 3 dagar. Gillar blomnamn som iris, linnea, malva, lilly. Dock fick dottern samma namn som sin pappas mormor.

• Anonym (namn)

Vi hann få två påminnelser från skatteverket innan det var definitivt bestämt.....det namnet vi hade redan innan hen var född kände vi helt plötsligt inte för. Eller vi var väl eg inte helt överens om det från början, och sedan tog det ett bra tag att komma överens om ett namn båda tyckte om Flört  Vårt barn hette dock det första namnet kanske hela första månaden så alla fick ju lära om, men i ca två månader hade hen inget namn... Men nu känner vi att det blev helrätt Glad

• Embla twopointoh

Det är så olika. Vissa bestämmer namn redan innan de ens är gravida, andra funderar, prövar och diskuterar långt efter tremånadersgränsen, men de flesta hamnar väl någonstans mittemellan. Glad

TS, om du och pappan har svårt att prata, kan du inte mejla eller SMS:a och fråga vad han tycker? Ta inte upp något annat än just namn. Ibland kan det vara lättare att skriva än prata, och dotterns namn är ju ingen liten sak heller där båda borde få sin åsikt hörd och helst känna sig nöjda med namnet.

Svar på tråden Hur länge är det normalt att vänta med att bestämma namn?