• Sahararara

Existentiell ångest

Hej! Jag känner att jag måste skriva av mig lite. Jag har sen i somras förra året mått väldigt dåligt, har fått mycket ångest och drabbats av derealisation, vilket är det obehagligaste jag någonsin har varit med om. Jag har gått hos läkare och psykolog, men det känns mest som att dom inte förstår hur jag känner, jag har fått SSRI och ångestdämpande men det har inte hjälpt. Nu känner jag mer och mer att derealisationen börjar försvinna, men den har avlösts av en fruktansvärd existentiell ångest.

Det började med att jag såg en film som hette Interstellar, som jag blev mycket förvirrad av och det slutade med att jag läste ALLT om rymden och universum, alla teorier, relativitetsteorin och kvantfysik.

Nu har jag gått in i något konstigt förvirringstilllstånd som har varat i ungefär ett halvår, jag kan inte njuta av någonting och det enda jag tänker på är hur jävla konstigt allting är, att vi bara flyter runt i någon konstig rumtid som ingen fattar vad det är för någonting, vi snurrar runt en boll som är varm som fan.

Hurfan kan det ha börjat med en stor smäll och sen har vi bara uppstått ur dött material?! Vad finns utanför rymden? Är allt bara en illusion? Hur kan just jag leva? Vad kommer att hända när jag dör? Allt känns bara konstigt. Jag vill bara tillbaks till där jag var innan, när man njöt av livet och inte tänkte på varför vi lever utan man bara gick runt bekymmerslöst och levde livet.

Ursäkta att allting låter väldigt skumt, jag får ångest när jag skriver det här, för då ser jag hur konstig jag har blivit på sistone, men det är iallafall skönt att skriva av sig och se vad andra tycker och tänker. Min svenska är dessutom inte den bästa, men jag hoppas att ni förstår ändå.

Tack.

• Svar på tråden Existentiell ångest
  • Anonym (Filur)

Jag tycker du verkar intressant och intelligent. Jag älskar människor som går på djupet med saker och som gillar att vända alla stenar. MEN det är inget vidare om det får en att må sådär.

Byt psykolog, tänker jag. De är också "bara" människor och en del människor förstår varandra inte. Jag är övertygad om att många människor haft någon period/perioder där de fastnat i någon tankegång som ger just existensiell ångest. Jag har själv gjort det och vet minst två till som haft det problemet. Du råkade bara fastna djupare än de flesta, och det är förmodligen något du kommer behöva arbeta en hel del med, kanske också flera gånger, tillsammans med rätt psykolog.

• Sahararara

Tack för ditt fina svar!

Det var nog det bästa svar jag kunde få.

Du kanske har rätt att i att jag måste byta psykolog, jag har dock gått hos några olika, men det kanske gäller att man hittar just den rätta.

Hur kom du ut ur din existentiella ångest?

• Anonym (Filur)
    Sahararara skrev 2016-03-18 09:41:23 följande:

Tack för ditt fina svar!

Det var nog det bästa svar jag kunde få.

Du kanske har rätt att i att jag måste byta psykolog, jag har dock gått hos några olika, men det kanske gäller att man hittar just den rätta.

Hur kom du ut ur din existentiella ångest?

Kommit ur ;) Jag vet inte hur det är för andra men jag misstänker att vissa får nöja sig med att hålla den på en dräglig nivå. Jag har levt med den i några år nu och har märkt att jag mår bättre bara av att acceptera den och till stor del acceptera att själva livet är en lurig grej.

Jag har aldrig sökt hjälp (bara dumt) men jag har turen att ha väldigt djupa vänner som jag kan prata om det mesta med, jag känner mig inte så konstig när jag är med dem. (Och en har utbildat sig till just psykolog) Men visst, när jag mått som allra sämst har jag känt mig ensam ändå, och stängt in mig, och man lastar ju inte gärna över de svartaste bitarna på en nära vän.

Fråga rakt ut efter specifika tips på vad man ska göra/tänka när man har sina allra värsta stunder nästa gång du har psykologkontakt? Har du provat att fråga om hen förstår vad du menar när du beskriver hur du mår? Det är ok att säga att man är osäker på om denne förstår.
  • Anonym (Filur)

Jag menar förresten inte att jag tror du måste gå runt och må dåligt för resten av ditt liv utan att det kan ta tid att "komma överens" med tankarna så pass mycket att de bara poppar upp lite nu och då. En nivån där man kan resonera lite med sig själv eller andra och sedan lägga dem år sidan igen.

Någonstans beror de ju troligen på att man är en nyfiken och analyserande människa, som kanske också gillar kontroll?

• Sahararara

Det är nog som du säger, att man får lära sig att acceptera tankarna och att lära sig att leva med det, jag är ju trots allt 23. Jag ska prata med psykologen nästa gång om hur jag ska göra när jag får dom värsta attackerna när det nästan snurrar i huvudet.

Det var jätteskönt att du skrev, att äntligen få prata med någon som inte tycker att man är skum och konstig, det gav en väldig ångestlindring, tack!

• Anna74a

Du är iaf inte ensam om de funderingarna, känner igen dem.
    Ett gäng år senare så tycker jag att den medvetenheten känns som en tröst istället för ett hot.
    Det finns något annat där ute än det vi ser i vardagen hela tiden.

• S c h n a

Jag tror det är rätt vanligt med dessa tankegångar runt din ålder, och till slut lär man sig acceptera att man inte vet. Alternativt bli forskare

Det man får se upp med där är människor som hävdar att de vet "sanningen", de har sett ljuset osv osv, sånt bör man undvika dras med i.

• Anonym (N)

Jag är oxå sådär. Jag kan få ångest av att

Tänka på att jorden snurrar, o inbilla mig att jag känner hur den snurrar, och typ bli yr. Jag gick till läkare o kurator för "ångest pga stress", och jag ska påbörja en ny kontakt med kurator, har annat att ta itu med men kanake bör nämna något om detta också. Tänker inte på det super ofta men när jag väl gör det så får jag ångest. Och när jag tänker på typ krig och om vi i Sverige skulle hamna i krig osv så får jag också ångest. Tror de handlar om att man inte har någon kontroll, att maktlösheten skapar ångest. Du är inte ensam iallafall

Svar på tråden Existentiell ångest