• tömi

är det vanligt att kompisar äter middag hos varandra?

När jag var liten var det vanliga att man fick stanna på rummet om man var hemma hos någon och den skulle äta mat, eller så fick man helt enkelt gå hem till sig då. Här där vi bor verkar det vara mer regel än undantag att kompisarna stannar och äter där de är och leker. Jag har för det mesta inget emot att någon äter här, men ibland kan jag fundera över de föräldrar vars barn går direkt från fsk hem till en kompis nästan varje dag för att sen bli hämtade framåt 19-tiden... Det blir inte lång stund de träffar sina barn... Jaja, deras problem, inte mitt. Jag är fl och har mycket tid till mina barn, om någon nu undrar. Det kanske är pga föräldrarna sena arbetstider detta fenomen har uppstått, det blir knappt lönt att gå hem till nån kompis på em om barnet inte får mat där också? Ville bara med denna tråden reflektera över om detta har blivit allmänt vanligare och isåfall varför och hur ni upplever det?

• Svar på tråden är det vanligt att kompisar äter middag hos varandra?
  • Vegomamma

Jag minns fenomenet från när jag var liten. Men är det inte jäkla märkligt egentligen att ha människor på besök men exkludera dem från måltider som äts under besöket?

• tömi

Jo, det tycker jag också skulle kännas märkligt...

• hrewak

Ibland fick man vänta på rummet och ibland fick man frågan om man ville äta. Själv hade jag aldrig med gott samvete kunnat sitta och äta med familjen och inte bjuda ev kompisar.
    Men då hade jag först frågat föräldrarna om det var ok. De kanske har tänkt hämta snart och har middag klar t.ex.

• K med lilla E

För oss är det helt självklart att bjuda dotterns kompisar på mat när vi själva äter, men jag har full förståelse för att alla inte kan göra det. Dotterns kompis t ex har tre syskon och mamman är ensamstående, om  alla fyra barnen varsin kompis hemma till middagen var och varannan dag så blir det MYCKET extra mat att laga. 

• Ordinär Man

Jag minns det där från när jag var liten. Ett jävla ofog och groteskt oartigt att inte bjuda gästen till middagsbordet!

Nu verkar fenomenet inte vara så vanligt längre tack och lov. Barn kan betraktas som människor de också.

• sextiotalist

Det var undantagsfall kompisar åt hos varandra där jag växte upp. Det normala var att vid middagstid gick var och en hem till sig. Samma sak vid lunch om man var ledig från skolan.

Samma sak har varit med sonen. För oss var middagstid sen tiden vi skickade hem kompisar.

Nej inget ätande hos andra, man har ätit hemma

• Alexi

Jag skulle egentligen tycka att det var skönt att kompisar gick hem innan middagen men eftersom vi hämtar vid 15.30-tiden och äter vid 17.30 så blir det lite kort att de ska gå hem före middagen. Så vi brukar ha hämtning vid 18.30 när de är här och leker och då äter de förstås med oss.

• LillaLoppi

Här finns det någon slags oskriven regel om att barnen går hem till sig när middagsklockorna ringer.

Vid middagen vill de flesta samla familjen och efter middagen finns där ändå ingen tid för lek, så då passar det sig bra att kompisarna går hem, var och en till sig.

Om somrarna är det väl lite annorlunda dock. Då händer det att barnen äter hos varandra, eller att två eller flera barnfamiljer grillar ihop. Efter middagen finns där ju tid för lek på ett annat sätt än under skolterminerna. Dessutom är det ljust, som på ljusan dan, även om det är kväll. Men det händer inte alltför sällan att barnen, även på somrarna, går hem till sig och äter lunch och middag, för att sedan återförenas på gårdarna efter maten.

Det handlar inte om snålhet på något sätt. Det handlar om att vi vuxna gärna ser att vi får lite familjetid om dagarna också.

• Velmaja

Här bjuds det alltid på mat när sonen leker med kompisarna. Skulle kännas dumt om dom fick sitta på rummet och vänta. Han får även mat om dom leker hos dom. Men har inget med mina arbetstider att göra. Bjuder på mat när jag slutar tidigt eller om dom leker på helgerna med. (Då blir det oftast lunch, mellis och middag beroende på vilken tid dom kommer hit.)

• Pastella

Jag åt sällan hos kompisar som liten men jag väntade aldrig på rummet. Det var ofta middagsdags omkring samma tid så man skickades hem utan att det kändes oartigt.

Jag skulle aldrig kunna be barnens kompisar vänta på rummet men jag hade ju ringt föräldrarna eller bett barnet göra det för att fråga om det var okej att de åt mat här.

Svar på tråden är det vanligt att kompisar äter middag hos varandra?