• Darimna

Nu peppar vi varandra att komma i form igen!

Välkomen till en tråd där vi följs åt och hjälper varandra att komma igång efter graviditet och förlossning, bli av med eventuella extra kilon och få mer styrka och energi som är bra att ha till att ta hand om barnen. 

Berätta var du är och vart du vill komma så kan vi följa upp resultat efter hand. 

Var och en kan ta det i den takt de vill, men tänk på att det bör ha gått ett par månader efter förlossningen innan du börjar träna på allvar.

• Svar på tråden Nu peppar vi varandra att komma i form igen!
  • Vegomamma

I need this! Det har förvisso bara gått 7,5 veckor sen förlossning men jag fantiserar om att börja träna igen. Senast jag tränade var början av juni -15, precis innan illamåendet satte igång ordentligt. Innan det tränade jag kanske 2 gånger i veckan gruppträning på gym typ body pump, cykel, nån enstaka gång grit strength.

Svårt för mig att ta mig till ett gym i nuläget så just nu bara försöker jag promenera lite varje dag. Hade en hel del besvär med foglossning under graviditeten från ca v 20, och fortfarande lite besvärligt med ländryggen. Tänker att jag först och främst behöver jobba upp bäckenbotten- och coremuskulaturen.

Målet är att slippa ryggont och känslan av att inälvorna ska ramla ut ur underlivet. Samt tighta till kroppen och ge rumpan ett litet lyft. Typ så. Punktförbränning är ju inte realistiskt förstås. Men en större smidighet och att bygga upp musklerna till vad de har varit.

• Anehhs

Pepp är precis vad även jag behöver!
    Nu är det verkligen dags att komma tillbaka i form igen, dottern är 8 månader nu och har slutat amma.

Tränade mycket innan graviditet, styrketräning & kondition. Gick upp 35 kilo under graviditeten och har 5 kilo kvar av dom + att jag gärna skulle vilja tappa något extra.

Jag tänker inte gå på någon diet för det funkar inte på mig utan äta bra och lagom av allt, men hålla mig undan från socker så mycket jag kan.

Tänkte jag skulle börja med en detox o rensa ut kroppen nu efter graviditet o allt.

Gå promenad näst intill varje dag & tänkte skriva in mig på gymmet igen:)

• Darimna

Schysst, jag är i precis samma läge!

Min bebis är också 7,5 veckor och jag har inte heller tränat sedan början av förra sommaren. Hade helt okej form innan även om jag aldrig tränat sådär väldigt regelbundet så har jag ändå hållt igång med att cykla, simma, leka ute med treåringen, yoga hemma osv. Någon gång ibland kanske ett gympass, men det är inte det jag tänker mig som huvudsaklig träning. 

Nu under graviditeten har jag varit nästan typ sängliggande hela tiden, så jag känner mig verkligen helt ur form. 

• Darimna

Jag är 5-6kg tyngre än jag var innan jag blev gravid och det syns verkligen också. Hela kroppen har ju säckat ihop lite när muskler bytts ut mot fett. 

Jag tänkte jag skulle ta en före-bild och sedan försöka jobba på att förändra den till det bättre.

• Vegomamma

Aight. Själv har jag gått ner alla kilon redan, men formen är ju inte som den var.

• Darimna

Nej det är ju det som är värst... 

Men extra vikt är mer irriterande än man vill erkänna också. Första graviditeten vägde jag 10kg mindre efter än jag hade gjort innan. Så hade inte väntat mig att lagra extra den hr gången precis..

Nåja, bort ska det i alla fall

Skönt med våren nu, så härligt att vara ute och röra på sig när det är varmt och soligt

Igår var det så varmt ute att jag fick ta av mig tightsen och springa barbent, tänk bara dagen innan hade man t o m jacka på sig

• Darimna

anmälde mig till "Mamma-baby Yoga" en gång i veckan igår. Det känns som en bra grej att börja med

• Vegomamma

Finns det sånt? Vad fräsigt, det skulle jag vilja testa. Ska googla om det finns där jag bor. Har sökt efter såna där Mamma-baby pass på friskis men det verkar inte finnas här.

• Darimna

Jag var hos min Osteopat för några dagar sedan för att få hjälp att få ordning på ryggen och kolla hur det låg till med magmusklerna. 

Hon sa att jag var förvånansvärt smidig för att vara så snart efter födseln, men ockå att magmusklerna inte gått ihop och jag måste vara försiktig med träning. Kanske psykiskt, men sedan dess tycker jag magmusklerna känns helt fel hela tiden och vågar knappt träna alls...

Men jag fick ett par övningar jag gör och hon tipsade om appen mammamage som jag laddat ner och börjar följa. Den verkar väldigt bra

• Darimna

Visste du att man kan känna om magmusklerna gått ihop ordentligt om man ligger på rygg och känner med handen på magen strax över naveln? 

Känns mest om man lyfter upp huvudet lite. 

Det är som ett håll där som känns helt oskyddat, väldigt läskigt.

Svar på tråden Nu peppar vi varandra att komma i form igen!