• Anonym (Say what)

Hur kan allt som varit inte räknas????

Vi är inte överens om barnens boende efter separationen av flera anledningar. När jag skall beskriva mina tankar om det hela så har det som varit ingen betydelse enligt familjerätten. Man skall bara blicka framåt och försöka att barnen skall vara hos pappan så mycket som möjligt. Hur kan allt som varit inte ha någon som helat betydelse?

Vi har gått i familjerådgivning för jag känt mig totalt ensam om barnen. Efter separationen vill han ha dem halva tiden hos sig trots att han visat noll intresse och engagemang tidigare. Trots att barnen upplever separationsångest från mig pratar de ändå om att utöka tiden nu hos pappan.

Att han haft alkoholproboblem som gått ut över familjen och barnen under alla åren har ingen betydelse nu när han helt plötsligt enligt sin egen utsago slutat ha problem med detta.

Att han har ett humör som går ut över mig och barnen. Bråkat med mig under åren så jag fått ringa andra och be om hjälp för barnen är där och han inte slutar. För att inte tala om vid separationen alla oförutsedda besök där han gapar och skriker inför barnen.

Hur kan det som pågått under hela barnens liv inte ha någon betydelse från och med nu? Hur kan det inte ha någon betydelse nu hur lite han tagit hand om barnen innan separationen? Det känns som det blir en brutal separation för barnen.

• Svar på tråden Hur kan allt som varit inte räknas????
  • Tow2Mater

Så vad menar du att du vill då? Du har känt dig totalt ensam om barnen på ett negativt sätt, och nu vill du vara totalt ensam om barnen, eller ...? Du borde ju vara glad han nu visar intresse.

Att du inte är i hans liv längre lugnar ju säkert ner hans humör eftersom ni ju nu slipper vara ihop och bråka.

• Anonym (Nnn)
    Tow2Mater skrev 2016-03-16 03:46:16 följande:

Så vad menar du att du vill då? Du har känt dig totalt ensam om barnen på ett negativt sätt, och nu vill du vara totalt ensam om barnen, eller ...? Du borde ju vara glad han nu visar intresse.

Att du inte är i hans liv längre lugnar ju säkert ner hans humör eftersom ni ju nu slipper vara ihop och bråka.

• Anonym (Nnn)

Med en liten gnutta kunskap om alkoholism och aggressionsproblematik så hade du också sett varningstecknen här.
  • Anonym (Cilla)

Uppenbarligen hjälper det inte att ts är ute ur mannens liv om han dyker upp oanmäld hemma hos henne för att gapa och skrika framför barnen.
  • Anonym (meme)

Du låter som ett offer och ett mähä. Skaffa dig gärna kunskap så blir det enklare.

Det som reglerar vårdnad, boende och umgänge är föräldrabalken. Enligt den lagen ska barnets/barnens bästa genomsyra alla beslut. Enligt den lagen har barn två föräldrar. Oftast är ena eller båda föräldrarna även vårdnadshavare. Det är vårdnadshavarens skyldighet att fatta beslut som är för barnets bästa. Lagen ger vissa riktlinjer om vad som är för barns bästa men ger ändå stort tolkningsutrymme till vårdnadshavaren/vårdnadshavarna. Och om båda föräldrarna är vårdnadshavare har båda föräldrarna lika mycket att säga till om gällande barnen.

Socialtjänstens familjerätt har inget mandat att bryta lagen eller fatta beslut ovanför vårdnadshavarnas huvuden. Deras uppgift är att medla mellan föräldrar som ligger i konflikt och har samarbetsproblem.

Du har en viss syn på vad som är för era barns bästa. Ditt ex verkar ha en annan syn på det. Ingen av er har tolkningsföreträde över den andra utan ni måste lära er att kompromissa och samarbeta om ni inte vill att ert gemensamma föräldraskap ska haverera totalt.

• mrskreiz

Jag förstår att du är frustrerad, sorgsen och inte minst rädd. Men tyvärr så har tidigare skribenter rätt - även om de kanske kunde ha formulerat sig lite mildare. Ingen lyssnar när man blir tilltalad på det viset.
    Men tyvärr är det så här. Han har rätt till sina barn och barnen har rätt till sin pappa. Även om han är en idiot, ett svin. Även om han t.om misshandlat både dig och/eller barnen så har han rätt till att få vara med dom, och dom har rätt till honom (även om han sviker dom). Det du behöver göra är att förstå att nu är det äntligen inte ditt problem på samma vis längre. Han kommer tids nog få stå till svars inför barnen. Det du ska göra är att ge dom en motpol. Ett lugnt och tryggt hem. 

Det kommer komma många tillfällen när det inte alls känns bra. När det känns helt fel. När du kanske t.om är orolig för barnens välmående. Tyvärr. Det finns ingenting du kan göra. Det enda du kan göra nu är att vara den du vill vara. Den mor du vill vara för dina barn. Äntligen slipper du ta ansvar för vilken sorts far han är. Det är hans ansvar.

Det är tungt och jobbigt. Tillåt dig att vara ledsen och frustrerad. Tala med dina vänner när det behövs. Gråt när det behövs. Men sätt blicken på dig nu, på vem du är och vilken mamma du vill vara. 
    Skit i honom. Han är inte värd det. Jag vet att det kommer vara otroligt svårt, men det är det bästa du kan göra.

• Kjell2

Hur vill du själv att umgänget ska vara?

Värt att tänka på är att familjerätten är ett ställe för en frivillig överrenskommelse. Du har full rätt att vägra ut dig och ta det till tingsrätten istället.

Då vårdnads och umgängesfrågor bygger på hur det kommer bli i framtiden har historian begränsad påverkan. Historian kan användas som en prognos på hur det kommer att bli, historian kan inte användas som ett verktyg för att straffa ut en part.

För att ta ett exemple, En förälder som varit psykiskt sjuk under en period och då misskött sin föräldrarroll och sen blir frisk har inte med automatik straffat ut sig från allt umgänge i framtiden.

Ett förslag är att du föreslår lite medn regelbundet umgänge till en början med och sen en stegvis utökning om det funkar.

• Tow2Mater
    Anonym (Cilla) skrev 2016-03-16 07:08:47 följande:
    Uppenbarligen hjälper det inte att ts är ute ur mannens liv om han dyker upp oanmäld hemma hos henne för att gapa och skrika framför barnen.
    Det handlr/handlade ju om separationsfasen, väl separerade blir en annan sak, när båda har chans att lugna ner sig. Jag gissar han retar sig på att TS vill ha barnen heltid. Skulle väl vem som helst gora.
  • Anonym (Say what)

Jag förstår att barnen har rätt till både mamma och pappa och jag vill att de skall ha en bra kontakt. Han anser själv att han har en bra kontakt med sina andra barn han har med andra, dem har han vh. Men med våra gemensamma barn skall han halva tiden helt plötsligt. Jag är helt övertygad att han gör detta nu för att han vet att det skulle svida för mig. Han och jag vet allt vad han gjort och inte gjort. Att han ljuger i familjerätten gör ännu mindre att jag tror på hans ord att han bättrat sig.

Seriöst, hade ni trott på någon som haft alkohol och drog problematik hela sitt vuxna liv från tonåren som säger att problemen är borta nu. Utan att ha tagit någon hjälp, ha kommit till den insikten på egen hand i en period när han mår som sämst? Att sitta och ljuga om det hos familjerätten för att sedan supa ner sig när barnen är ensamma med honom gör mig orolig. Jag kan inte bara lämna barnen åt det och låta honom få stå för det när barnen blir vuxna. Vad skall barnen säga om mig om jag inte gjort något för att se till att de inte får en jobbig uppväxt hälften av tiden. Känns inte tillräckligt att ha det tryggt hos mig och lämna dem till något otryggt. Alkoholen är en anledning, det finns fler!

Det är nog svårt att sätta sig in i om man inte upplevt något liknande själv. Om man har separerat från en sund människa som man bara inte fungerade med till att ha upplevt allt som jag och barnen upplevt. Allra mest är jag orolig inför semestern. Inte en enda semester har vi kunnat ha utan att den ballat ur i totalt kaos med fylla och bråk. På sommaren dricker de flesta mer, då kan ni kanske föreställa er en som har problem med alkoholen i vanliga fall. Och nej, hans drickande beror inte på mig utan har framkommit att det har varit likadant i tidigare förhållande. Han kan dock dölja det i perioder och hålla sig till provtagningar men så fort proverna är över så ballar det ur igen.

• Kjell2
    Anonym (Say what) skrev 2016-03-16 21:05:27 följande:

Jag förstår att barnen har rätt till både mamma och pappa och jag vill att de skall ha en bra kontakt. Han anser själv att han har en bra kontakt med sina andra barn han har med andra, dem har han vh. Men med våra gemensamma barn skall han halva tiden helt plötsligt. Jag är helt övertygad att han gör detta nu för att han vet att det skulle svida för mig. Han och jag vet allt vad han gjort och inte gjort. Att han ljuger i familjerätten gör ännu mindre att jag tror på hans ord att han bättrat sig.

Seriöst, hade ni trott på någon som haft alkohol och drog problematik hela sitt vuxna liv från tonåren som säger att problemen är borta nu. Utan att ha tagit någon hjälp, ha kommit till den insikten på egen hand i en period när han mår som sämst? Att sitta och ljuga om det hos familjerätten för att sedan supa ner sig när barnen är ensamma med honom gör mig orolig. Jag kan inte bara lämna barnen åt det och låta honom få stå för det när barnen blir vuxna. Vad skall barnen säga om mig om jag inte gjort något för att se till att de inte får en jobbig uppväxt hälften av tiden. Känns inte tillräckligt att ha det tryggt hos mig och lämna dem till något otryggt. Alkoholen är en anledning, det finns fler!

Det är nog svårt att sätta sig in i om man inte upplevt något liknande själv. Om man har separerat från en sund människa som man bara inte fungerade med till att ha upplevt allt som jag och barnen upplevt. Allra mest är jag orolig inför semestern. Inte en enda semester har vi kunnat ha utan att den ballat ur i totalt kaos med fylla och bråk. På sommaren dricker de flesta mer, då kan ni kanske föreställa er en som har problem med alkoholen i vanliga fall. Och nej, hans drickande beror inte på mig utan har framkommit att det har varit likadant i tidigare förhållande. Han kan dock dölja det i perioder och hålla sig till provtagningar men så fort proverna är över så ballar det ur igen.

Och vad tänker du göra nu?
Svar på tråden Hur kan allt som varit inte räknas????