vad menas med dubbeldagar?
det står på min sida på FK att jag har dubbeldagar att ta ut. Vad är det och hur tar jag ut dom? Är nu föräldraledig och det står att jag kan ta ut dom tills mitt barn fyller 1, alltså om 4 1/2 månad.
det står på min sida på FK att jag har dubbeldagar att ta ut. Vad är det och hur tar jag ut dom? Är nu föräldraledig och det står att jag kan ta ut dom tills mitt barn fyller 1, alltså om 4 1/2 månad.
Dubbelseger är dagar som både du och den andra föräldern kan vara hemma på samtidigt med ersättning.
Värt att veta är att det inte är några extradagar som försvinner om ni inte tar ut dom inom 1 år... Det är en möjlighet att ta ut dagar samtidigt båda föräldrarna, 30 st (går åt 60 dagar dvs)
Tack för bra svar! Då har jag lite mer koll på läget :)
Men de är som vanliga dagar, du kan ta ut dem själv och pappan kan ta ut dem själv, men ni har rätt att ta ut dem samtidigt. Det är inte några särskilda dagar som försvinner sen.
Som andra sagt - man KAN ta ut dem, men måste absolut inte!
Och tänk på att för varje dubbeldag man tar ut, så avstår man lite av jämställdhetsbonusen, eftersom man inte får bonus för dubbeldagar.
Sen är det som vanligt bäst att ta ut så få dagar som möjligt under första året, eftersom man måste ha inkomst (jobba eller ta ut FP) motsvarande heltid ( 5 dagar/vecka) när barnet fyllt 1 år. Så då går dagarna åt fort...
Som andra sagt - man KAN ta ut dem, men måste absolut inte!
Och tänk på att för varje dubbeldag man tar ut, så avstår man lite av jämställdhetsbonusen, eftersom man inte får bonus för dubbeldagar.
Sen är det som vanligt bäst att ta ut så få dagar som möjligt under första året, eftersom man måste ha inkomst (jobba eller ta ut FP) motsvarande heltid ( 5 dagar/vecka) när barnet fyllt 1 år. Så då går dagarna åt fort...