• ALLIEVERDO

Har jag rätt till fritids och utöka dagis om jag får ett jobb?

Hej, jag är för första gången arbetslös och efter sommaren börjar min äldsta skolan. Dessutom byter min yngsta dagis/förskola då vi har flyttat.

Hur fungerar det om man får ett arbete, har man rätt att lämna henne på fritids då? För jag har ju inte rätt att ha plats där när jag är arbetslös, men jag måste ju kunna ta ett arbete direkt.

Min yngsta har ju de där 15h gratis timmarna. Har hon rätt att bara utöka timmarna om jag får arbete

• Svar på tråden Har jag rätt till fritids och utöka dagis om jag får ett jobb?
  • Carambolan

Prata med kommunen. Där jag bor behöver man anmäla två veckor i förväg om man behöver utöka tiden.

• Punkster

Det är ingen kö till fritids på samma sätt som det är till förskolan. Behöver du plats så blir du placerad på den avdelning ditt barn hör till via skolan på en gång. Det du får räkna med att det kan ta några dagar från det du lämnar in ansökan till dess att den blir godkänd och ditt barn kan börja. Du kan alltså bli nekad om du knallar in på fritids och säger att du behöver plats fr.o.m dagens datum.

• ALLIEVERDO

Perfekt. Är ju inte så sannolikt att man får ett jobb med samma startdag som anställning som tur är :) skönt då släppte en sten av funderingar

• AnkiC

Ja som arbetssökande har man rätt till att öka tiden direkt. Man ska ju inte bli tvungen att tacka nej till jobb.

Svar på tråden Har jag rätt till fritids och utöka dagis om jag får ett jobb?