• evamarie07

Överlåta min del av huset

Hoppas på kunniga människor som kan berätta tillvägagångssättet, ev. kostnader mm när jag vill som gåva/överlåta min del, (50%) av huset till min sambo.

Vi står alltså som hälftenägare nu men jag vill avstå min del.

Tack snälla på förhand.

• Svar på tråden Överlåta min del av huset
  • Birgitta02

Om du vill överlåta som gåva skriver du ett gåvobrev tillsammans med jurist. Kostar en tusenlapp i arvode. Men juristkostnaden är helt beroende på vilken jurist. De kan ta hur mycket betalt de vill. Ska smabon ta över alla lån så får du ta kontakt med banken.

• vikkey

Jag gav bort en halv lägenhet för några år sedan. Lånen skrev vi, hos banken, över helt på mitt ex - kostnadsfritt. Sen köpte jag ett gåvobrev hos bokhandeln, där jag skrev över min halva och som bostadsrättsföreningen ville ha. Minns inte att det var några andra kostnader än själva pappret, som jag tror kostade kring 60kr. Men som sagt, det var lägenhet och inte hus.

• Kjell2

Är lägenheten belånad och ni båda står på lånet idag och du vill slippa i framtiden kan det bli trassel hos banken om han inte är kreditvärdig.

• evamarie07

Han är kreditvärdig så inga problem med banken.
    Däremot undrar jag hur man gör med lagfart och kostnad för det?

• Kjell2
    evamarie07 skrev 2016-03-16 10:04:57 följande:

Han är kreditvärdig så inga problem med banken.
    Däremot undrar jag hur man gör med lagfart och kostnad för det?

Har för mig att det finns några specialregler kring lagfart och avgift när det gäller gåva av fastigheter. Kolla med lantmäteriet.

Oavsett så är det en ren pappersexercis som kanske kostar lite.

Svar på tråden Överlåta min del av huset