• LillaLina01

Erfarenhet av Int. Engelska skolan?

Ni som har erfarenhet av denna skola. Har ni/era barn varit nöjda med upplägget?

Jag har läst på och det låter som detta skulle passa vår familj väldigt bra. Då det är precis det jag saknar i kommunala skolan som är viktigt där. Disciplin bla. 
    Eftersom jag själv inte trivdes i skolan som liten så tror jag att engelska skolan hade passat mig SÅ mycket bättre. Därför funderar jag på att ge mina barn denna möjligheten istället. Nu är det långt kvar tills de är stora nog att börja skolan, men det gäller att söka i tid. 

Men jag vill gärna höra lite erfarenheter från er andra, speciellt om det finns någon som har erfarenhet av Internationella skolan i Örebro.

• Svar på tråden Erfarenhet av Int. Engelska skolan?
  • LillaLoppi

Mitt barn ska börja i den, är det tänkt. Men man börjar först i åk. 4.

• LillaLina01

Okej, hur gick tankarna hos er när ni ansökte till den skolan istället för kommunala?

• LillaLoppi
    LillaLina01 skrev 2016-03-16 11:38:37 följande:

Okej, hur gick tankarna hos er när ni ansökte till den skolan istället för kommunala?

Det beror mest på att jag själv gick i en engelsk skola som barn och jag gillade det. Jag gillar det till och med mer nu, i vuxen ålder, när jag ser tillbaka på allt jag fick som barn i de vanliga svenska kommunala skolorna inte fick.

Jag gick på Engelska Skolan Norr, i Sthlm på den tiden.
  • felett

Sonen går på IES i Jönköping, har gått där snart tre år. Han stortrivs och jag är väldigt nöjd med personalens engagemang och den lite strängare disciplinen de driver. De får också positiv uppmuntran, belöningar när de gjort något bra.

Enda nackdelen är utvecklingssamtal på engelska och ev läxhjälp måste också ske på engelska

• LillaLina01

Tack för svar! Okey, så även utvecklingssamtal är på engelska. Hur går det egentligen för barnen att studera på engelska? Anpassar de sig snabbt eller blir det svårt för dem?

• felett

Andelen lektioner som är på engelska utökas successivt. När han började i trean var bara typ 20 % av undervisningen på engelska. Tycker det går bra och ser att hans engelska är klart mycket bättre än de jämnåriga kamraterna på andra skolor.

• LillaLoppi
    felett skrev 2016-03-19 22:06:36 följande:

Andelen lektioner som är på engelska utökas successivt. När han började i trean var bara typ 20 % av undervisningen på engelska. Tycker det går bra och ser att hans engelska är klart mycket bättre än de jämnåriga kamraterna på andra skolor.

Fast i Örebro är alla lektioner, utom svenskan, på engelska. Där börjar man först i åk 4. Finns inget lågstadie.
Svar på tråden Erfarenhet av Int. Engelska skolan?