• CFly

Närstående i samma företag? Dela på bankkonto?

Någon som har några bra ideer. 

Har en sambo som då räknas som närstående som har en verksamhetside och skulle vilja jobba med det vid sidan om sin vanliga anställning. 

Jag har redan en enskild firma som jag har vid sidan om min vanliga anställning. 

Hur gör man detta enklast med minimalt med extra bokföring och utgifter för sambon. 

Vet att man kan t.ex. betala ut ersättning till närstående och så skriver man in sambons verksamhet i mitt företag. Men den ersättningen är då inte pensionsgrundande vilket inte är så skoj. 

Om sambon startar eget företag så blir ju inkomsten där pensionsgrundande osv. Men då måste du ha egen bokföring.

Om vi säger att bokföringen är ok, men då måste du även ha ett eget konto med bankgiro osv. för att få betalt. Då betalar man utgifter till banken för extra tjänster. Kan man dela det bankkonto och giro jag redan har på två företag?

Ni kanske ser problemet. Smidigaste sätt att få sambons verksamhet igång och så att sambon får pensionsgrundande inkomst från det. Helst med minimalt jobb, om det gick att blanda in i mitt företag på något sätt. 

• Svar på tråden Närstående i samma företag? Dela på bankkonto?
  • sportpappa

Har ni gemensamma barn? Om ja så är det bara att dela på vinsten. Ni gör det i deklarationen och båda betalar då sociala avgifter.
    Har ni inte gemensamma barn så kan du anställa din sambo. Jag tror dock att det blir mer arbete (och högre kostnader) än att din sambo startar en egen enskild firma. Kostnaderna för en enskild firma med banktjänster och bokföring uppgår till några få tusen per år. Så det kan bli billigare att varje person har var sin firma.

En annan idé är att driva det som hobbyverksamhet.

• CFly
    sportpappa skrev 2016-03-15 11:33:37 följande:

Har ni gemensamma barn? Om ja så är det bara att dela på vinsten. Ni gör det i deklarationen och båda betalar då sociala avgifter.
    Har ni inte gemensamma barn så kan du anställa din sambo. Jag tror dock att det blir mer arbete (och högre kostnader) än att din sambo startar en egen enskild firma. Kostnaderna för en enskild firma med banktjänster och bokföring uppgår till några få tusen per år. Så det kan bli billigare att varje person har var sin firma.

En annan idé är att driva det som hobbyverksamhet.

Tack för info.

Nä inga gemensamma barn.

Grejen är den att då vi kör företagen vid sidan om så handlar verksamheten endast om tusenlappar i extra inkomst så att ge ut tusenlappar i utgifter som man kan slippa gör stor skillnad. 

Skulle handelbolag eller kommanditbolag kunna hjälpa?
  • sportpappa
    CFly skrev 2016-03-15 11:43:40 följande:
    Skulle handelbolag eller kommanditbolag kunna hjälpa?
    Ett handelsbolag blir nog det närmaste man kan komma en enskild firma tillsammans med maka/make eller sambo med gemensamma barn. Man deklarerar sin andel i handelsbolaget och betalar sina egna sociala avgifter.
    Fördelen är att båda är fullt ansvariga för företaget.

Ett kommanditbolag skulle funka också, men jag hade undvikit det eftersom jag inte ensam vill stå för hela det ekonomiska ansvaret om den andra personen gör något dumt i sin del av verksamheten.
  • Pajama

Sportpappa, varför är det bättre att ha gemensamma barn om man vill dela upp resultatet i deklarationen?
    Det är annars ganska enkelt och vad jag tror skulle passa TS. Ett avtal sins emellan kanske?

• sportpappa
    Pajama skrev 2016-03-15 16:45:52 följande:

Sportpappa, varför är det bättre att ha gemensamma barn om man vill dela upp resultatet i deklarationen?
    Det är annars ganska enkelt och vad jag tror skulle passa TS. Ett avtal sins emellan kanske?

Bättre vet jag inte. Det handlar om lagstiftningen. Om man är sambo med gemensamma barn så räknas man som gifta när det gäller att dela vinsten i en enskild firma. Det går inte att anställa sin partner om man är gift eller sambo med gemensamma barn.
Svar på tråden Närstående i samma företag? Dela på bankkonto?