• Anonym (Då var vi här igen...)

Hur har era MF fortskridit?

Hej.

Efter en mycket jobbig period bakom mig och ett velande om att behålla denna graviditet eller inte började jag i Söndags att blöda. Det har inte blodig mycket och jag har inte heller haft väldigt ont, mest molande värk i svanken och livmoderb. För mig är blödning under graviditet inte "normalt" för mig och med all sannolikhet är detta ett MF, MEN hur lång tid kan det ta innan det sätter igång på riktigt?

Jag har haft bruna, röda, rosa slemmiga flytningar i två dagar men just nu står det stilla, har någon annan haft det så här innan det kört igång ordentligt? Jag vill bara ha detta överstökat nu :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-15 08:21
    Ursäkta kvaliteten på mitt inlägg haha (jäkla mobil)

• Svar på tråden Hur har era MF fortskridit?
  • Mika86

Jag blödde som en vanlig mens fast med lite småklumpar under andra eller tredje dagen.
    Blödde totalt i fyra dagar o hade inte ont alls men en känsla av MF trots att det är "normalt" med blödning tidigt i graviditeten.

Tack för ditt svar!

"Skönt" när det går över så pass fort ändå, det här är ju olidligt. Går runt här och bara väntar, varför har det avstannat...det drar ju bara ut på hela processen.

• Fia 28

Jag började få blodblandade flytningar en torsdag och det körde igång först på onsdan, så nästan en vecka senare. Hade ingen värk eller något före det satte igång på riktigt och då kom allt på en gång. 

• Anonym (F)

Jag hade bruna flytningar i 2,5 veckor sedan färskt blod som vanlig mens en dag. Efter det var det en sparsam blödning i ytterligare en vecka innan embryot kom ut och sen två dagar med bruna flytningar igen. Så det tog tid för mig...

Blödde i början av den här graviditeten också, både bruna flytningar och färskt blod (men inte så mycket som när jag fick mf). Gjorde vul i v 7, 8 och 10 och allt såg bra ut. Är i v 28 nu. Så blod, och speciellt sparsamt, behöver inte betyda mf!

• LFF

MF1: Började lite smått, som mensen brukar med lite blodblandade flytningar. Övergick snabbt i stor blödning med klumpar och en hemsk menssmärta. Åkte in till gynakuten för att bekräfta missfall och blev först misstrodd då jag rensat så bra på egen hand. Hcg-värdet var däremot skyhögt så där fanns det ingen tvekan om att jag varit gravid. Blödde väl totalt i en dryg vecka, det var ungefär samtidigt som jag skulle haft mens om jag inte varit gravid.

MF2: Egentligen ett MA, det upptäcktes på KUB-testets ultraljud att liten dött tidigare. Det klickade till i kroppen och jag visste att jag skulle börja blöda inom 24h. På kvällen började jag blöda rikligt. På dagarna kom det knappt något och sen under ett par timmar varje kväll blödde det rikligt och gjorde ordentligt ont. Detta pågick i ungefär en vecka och även denna gång var det ungefär samtidigt som jag skulle ha haft min mens om jag inte blivit gravid.

Tack för era svar, det är ju så olika för alla...men det är tröstande att få höra andras erfarenheter. Hade jag inte haft lite ont också så kanske jag kunnat misstänka "bara" en blödning men när jag haft MF så har graviditeten alltid varit utan symtom, så även denna gång. Dock såg jag ett hjärta slå i v 5+6, men det gjorde jag senast med. Verkar som jag ska få missfall i v8 varje gång...

• anonym041114

Jag hade småblödningar i 9 dagar och sen var jag inne och gjorde vul i fredags där hon konstaterade ofostrig graviditet (då hade hon räknat ut genom min sista mens att jag skulle varit i v 13 +1) hinnsäck och allt var kvar så hon sa att det antagligen skulle sättas igång av sig själv.. och i lördags så började jag få mer ont i magen kändes lite som småvärkar och sammandragningar som bara blev värre och värre sen kom en massa blod och klumpar (jag kunde inte gå väck från toaletten för det bara rann) men efter att hinnsäcken kommit ut så lugnade det sig efter en liten stund... sen efter det så har jag blödit som en lite rikligare mens och en del klumpar har även kommit ut så nu hoppas jag att det snart ska sluta!!

Beklagar verkligen om det är mf du håller på att få det är verkligen en jättejobbig situation och jag hoppas för din skull att det inte blir utdraget!!

Då kanske det är liknande som det håller på att ske för mig, har nu blodig i 4 dagar utan klumpar eller smärta (har molande värk). Jag är lite "konstig" men sörjer inte ett MF, inte idag då vi ändå skulle behövt göra abort pga vissa omständigheter.... det tycker jag är hemskt jobbigt däremot, men det är självklart inte roligt att få MF...missförstå mig inte men jag se det som naturens gång. Jag har tid till gyn nästa vecka men vill verkligen att det ska vara över innan dess, tar för givet att det är ett MF, finns inget annat i mina tankar nu. Anonym 041114: hade fostret tillbakabildats eller redan kommit ut? Hade du sett det på UL innan missfallet? Jag såg ju min med hjärta tickandes....så konstigt.

• LFF
    Anonym (Då var vi här igen...) skrev 2016-03-16 19:58:37 följande:

Då kanske det är liknande som det håller på att ske för mig, har nu blodig i 4 dagar utan klumpar eller smärta (har molande värk). Jag är lite "konstig" men sörjer inte ett MF, inte idag då vi ändå skulle behövt göra abort pga vissa omständigheter.... det tycker jag är hemskt jobbigt däremot, men det är självklart inte roligt att få MF...missförstå mig inte men jag se det som naturens gång. Jag har tid till gyn nästa vecka men vill verkligen att det ska vara över innan dess, tar för givet att det är ett MF, finns inget annat i mina tankar nu. Anonym 041114: hade fostret tillbakabildats eller redan kommit ut? Hade du sett det på UL innan missfallet? Jag såg ju min med hjärta tickandes....så konstigt.

Man lägger lite för stor vikt vid tickande hjärtan tidigt i graviditeten. Båda mina små har dött motsvarande v9 (det ena, MA, var storleksmässigt som ett foster i v9, på mitt MF innan hade symtomen förändrats ungefär samtidigt så jag gissar att även den dog runt den tiden). Hade jag gjort ett tidigt VUL så hade jag fått se tickande hjärtan troligen på båda dessa och de slutade ändå i avbrutna graviditeter.

Jag personligen anser att man ska erbjuda ALLA gravida som önskar ett ultraljud i v12 för att bekräfta en graviditet. Detta utan att det kopplas till ett KUB-test. Det finns ju flera historier om gravida som trott de varit nästan halvvägs och som sen på RUL får reda på att liten dog långt tidigare.

Min graviditet som sen gick hela vägen kunde jag inte riktigt glädjas åt förrän efter RUL, innan dess gick det inte trots att jag sett tickande hjärta i v7+3, plus ett jättefint KUB-ul en dryg månad senare.
  • anonym041114

Ts: jag hade en ofostrig graviditet vilket innebär att när ägget befruktas så ska det vara 2 celler men jag hade bara en "som satte sig" så hinnsäck och moderkaka växer som det ska och skickar ut signaler till mig så jag kände mig gravid men där fanns aldrig något foster... (jag har googlat mig fram till detta för läkaren sa inte så mycket och jag var alldeles för chockad för att fråga ngt så jag hoppas jag har läst på "rätt" sidor så det stämmer ????... ).

Jag hoppas det inte blir utdraget för din skull för det är verkligen hemskt att bara gå och vänta..

Lycka till!!!

Jag tror det är över nu, fick tryck/värkar som i början av en förlossning men inte lika illa och nyss kom klumpen ut. Det var mycket värre förra gången, skönt.

• lynx vox
    anonym041114 skrev 2016-03-16 13:39:30 följande:

Jag hade småblödningar i 9 dagar och sen var jag inne och gjorde vul i fredags där hon konstaterade ofostrig graviditet (då hade hon räknat ut genom min sista mens att jag skulle varit i v 13 +1) hinnsäck och allt var kvar så hon sa att det antagligen skulle sättas igång av sig själv.. och i lördags så började jag få mer ont i magen kändes lite som småvärkar och sammandragningar som bara blev värre och värre sen kom en massa blod och klumpar (jag kunde inte gå väck från toaletten för det bara rann) men efter att hinnsäcken kommit ut så lugnade det sig efter en liten stund... sen efter det så har jag blödit som en lite rikligare mens och en del klumpar har även kommit ut så nu hoppas jag att det snart ska sluta!!

Beklagar verkligen om det är mf du håller på att få det är verkligen en jättejobbig situation och jag hoppas för din skull att det inte blir utdraget!!

Jag har råkat ut för samma som dej...
    Hoppas dock slipp blodforsen då jag inte kommer kunna ta ledigt från jobbet imorgon... Dock ledig fredag så måste det bli blöda så mycket hoppas jag det blir då!
    Hade ett MA i v.14 förut men då fick jag skrapa så då visste man ju att alla rester var borta sen... Nu var jag i v.10 o skulle in i v.11
Svar på tråden Hur har era MF fortskridit?