Anonym (Då var vi här igen...) skrev 2016-03-16 19:58:37 följande:
Då kanske det är liknande som det håller på att ske för mig, har nu blodig i 4 dagar utan klumpar eller smärta (har molande värk). Jag är lite "konstig" men sörjer inte ett MF, inte idag då vi ändå skulle behövt göra abort pga vissa omständigheter.... det tycker jag är hemskt jobbigt däremot, men det är självklart inte roligt att få MF...missförstå mig inte men jag se det som naturens gång. Jag har tid till gyn nästa vecka men vill verkligen att det ska vara över innan dess, tar för givet att det är ett MF, finns inget annat i mina tankar nu. Anonym 041114: hade fostret tillbakabildats eller redan kommit ut? Hade du sett det på UL innan missfallet? Jag såg ju min med hjärta tickandes....så konstigt.
Man lägger lite för stor vikt vid tickande hjärtan tidigt i graviditeten. Båda mina små har dött motsvarande v9 (det ena, MA, var storleksmässigt som ett foster i v9, på mitt MF innan hade symtomen förändrats ungefär samtidigt så jag gissar att även den dog runt den tiden). Hade jag gjort ett tidigt VUL så hade jag fått se tickande hjärtan troligen på båda dessa och de slutade ändå i avbrutna graviditeter.
Jag personligen anser att man ska erbjuda ALLA gravida som önskar ett ultraljud i v12 för att bekräfta en graviditet. Detta utan att det kopplas till ett KUB-test. Det finns ju flera historier om gravida som trott de varit nästan halvvägs och som sen på RUL får reda på att liten dog långt tidigare.
Min graviditet som sen gick hela vägen kunde jag inte riktigt glädjas åt förrän efter RUL, innan dess gick det inte trots att jag sett tickande hjärta i v7+3, plus ett jättefint KUB-ul en dryg månad senare.