Hur rengör man flaskor nappar m.m?
Ska man koka napparna efter varje användning eller räcker 1 gång per dag? Hur rengör jag dr Brown nappflaskor? Funkar tvättmaskinen eller ska dom också kokas? Eller endast "sugdelen"?
Ska man koka napparna efter varje användning eller räcker 1 gång per dag? Hur rengör jag dr Brown nappflaskor? Funkar tvättmaskinen eller ska dom också kokas? Eller endast "sugdelen"?
Jag har bara kokat flaskorna när de är nya, sen räcker det med att diska dem. Jag diskar mina en eller två gånger om dagen, annars sköljer jag bara noga med kallvatten. Det beror helt på hur länge de har blivit stående efter maten.
Jag tror inte att det är så bra att koka napparna heller. Egentligen ska man inte ens diska dem med diskmedel eftersom det kan förstöra nappen.
Jag diskade och kokade efteråt tills de var fyra månader ungefär, sen fick grejerna gå i diskmaskinen med allt annat och sköljdes en extra gång innan användning.
Napparna till lillen kokar jag fortfarande en-2 ggr/månad några minuter, men han använder dem bara på natten. Hade han haft napp jämt hade jag gjort det oftare och bytt nappar oftare oxå :)
Till 6månaders ålder,
Man ska vara noga med att napp, flaska och kastrull är rena. Man ska alltid ta kallt vatten från kallvattenkranen och låta det rinna lite så att man inte tar vatten som stått stilla i vattenledningen.
Man ska alltid tvätta händerna innan man tillagar modersmjölksersättning!
Ett barn föds utan bakterieflora och barnets immunförsvar är outvecklat. Därför är det viktigt att man sköljer nappflaska och napp noga med kallt vatten efter varje måltid. Det löser upp mjölkproteinerna.
En gång per dygn ska man diska flaskan i maskin eller för hand. Diskar man för hand ska man också koka både flaskan och nappen i fem minuter, en gång per dygn. I en odiskad flaska kan bakterier växa.
Står på 1177
Vi har en flasksterilisator. Diskar flaskor efter varje användning, antingen för hand eller i maskinen, och steriliserar före använing. Steriliserar napparna efter typ två dygns användning...
Till 6månaders ålder,
Man ska vara noga med att napp, flaska och kastrull är rena. Man ska alltid ta kallt vatten från kallvattenkranen och låta det rinna lite så att man inte tar vatten som stått stilla i vattenledningen.
Man ska alltid tvätta händerna innan man tillagar modersmjölksersättning!
Ett barn föds utan bakterieflora och barnets immunförsvar är outvecklat. Därför är det viktigt att man sköljer nappflaska och napp noga med kallt vatten efter varje måltid. Det löser upp mjölkproteinerna.
En gång per dygn ska man diska flaskan i maskin eller för hand. Diskar man för hand ska man också koka både flaskan och nappen i fem minuter, en gång per dygn. I en odiskad flaska kan bakterier växa.
Står på 1177
köp MAM's produkter om dom passar till din bebis, napparna kommer i en låda som du kan fylla med vatten till angivet streck och köra dem i mikro i 3 minuter så är dom sterila, samma med deras nappflaskor, man kan skruva loss delarna och lägga dem enligt anvisningar med lite vatten i botten och lägga i mikro 3 minuter så är det klart :) tycker jag är supersmidigt, tär inte lika mycket på materialet och går mycket fortare :)
sen hur ofta beror ju lite på, finns inte riktigt något rätt svar, åt spädbarn gillar vissa att göra det varje dag, andra gör det var tredje dag, andra en gång i veckan, beror vell lite på hur ofta nappen används och om man tappat den på govlet när de fanns skräp eller damm/hår från djur osv. :) sen när dom blir äldre gör vissa det mera sällan. så det är lite enligt hur du själv vill :)
Jag har inte flaskmatat från nyfödd utan kanske från 3 mån ålder. Har då nöjt mig med att diska rent noga antingen för hand eller i diskmaskin, aldrig kokat flaskor eller nappar. Om man ammar så är ju inte brösten sterila heller tänker jag? Eller allt annat som finns omkring bebisen? En rendiskad och torr flaska tror jag inte innebär en risk för en i övrigt frisk bebis som är några månader gammal. Om mitt barn däremot var alldeles nyfött och/eller för tidigt född skulle jag ha kokat i början.
I min bok från bvc står det att det räcker att koka napparna till flaskorna ett par ggr i veckan. Vi har kokat efter varje användning precis i början. Vi har haft så många flaskor så det ändå bara blivit en gång om dagen i en stor kastrull. Efter ett par månader har vi kokat bara napparna två ggr i veckan. När bebisarna blev så stora att de började stoppa annat i munnen själva har vi slutat koka och bara diskat.
Jag skulle tro att i diskmaskin kommer man upp i väldigt höga grader, dock sköljer jag alltid efter diskmaskin.
En här skrev om micro, jag vet dock inte hur det är med de nappflaskorna, dock säger dom att plastflaskor ska inte värmas i micron till små barn då plasten kan utsöndra något som inte är bra för dom små magarna.
Jag har alltid kört med dr browns flaskor till alla våra barn och vi tycker dom är toppen, när jag vid tillfällen testat att byta så har dom fått magknip men alla barn är ju olika.
Jo vissa flaskor ska man inte ha i mikro men mam's flaskor som jag prata om har inte dom ämnena i sig som gör det skadligt, dom är kända för just det att va väldigt bra anti colic och att dom inte har dom ämnena som " rinner " ner i mjölken eller från flaskan som vissa kan utsöndra i mikron, så dom är helt enkelt gjorda för det :) andra flaskor skulle jag inte lägga i mikro hur som helst om jag inte vet om dom har dåliga ämnen eller inte men just dom jag prata om är safe :) och anti colic funktionen funkar ju inte för alla såklart men så är det ju med allt :)