• siri24

rädd för cancerrisk vid ivf

som rubriken lyder, vi funderar på ivf men ärligt talat så är jag så otroligt rädd för att genomgå hormonbehandlingen vid ivf för cancerrisker man läst om. är det någon som vet hur stor risken är? och om det möjligtvis finns någon annan väg att gå för att slippa just hormonbehandlingen, i det här fallet är det mannen som har lite för få spermier..
  • Svar på tråden rädd för cancerrisk vid ivf
  • Pimpinellan

Risken är oerhört liten-om den nu ens finns, kanske bara är misstankar. Jag har aldrig läst om nån som fått cancer p.g.a IVF och aldrig hört nån varnas för att göra för många behandlingar heller. IVF innebär hormonbehandling, man kan inte göra IVF utan. Vore risken påtaglig skulle de inte göra så otroligt många IVF-behandlingar varje år som nu görs.

• Cyanea

Oj, jag hade inte lyssnat på det alls. Det är säkert en något höjd cancerrisk, men det är ju så himla mycket annat som ökar den risken. En forskare kom hyfsat nyligen fram till att antioxidanter som tidigare sagts hämma uppkomsten av cancer även ökar tillväxten vad gäller hudcancer. Har du ingen hudcancer motverkar antioxidanterna alltså uppkomsten av cancerceller, men så fort du har minsta lilla cancerös vävnad påskyndar den tillväxten. Just nu utreds det därför om det ska komma ett förbud mot antioxidanter i bl.a. hudkrämer, samtidigt som forskaren håller på att titta vidare på andra former av cancer än hudcancer för att se om det påverkar fler typer av cancer. Antioxidanter finns i det mesta vi äter, t.ex. är vitamin C en antioxidant. 

Min poäng som jag skriver i alldeles för många ord är att vi exponeras för stora cancerrisker i vår vardag. Dricker man juice eller äter frukt har man stor risk att eventuella cancerceller gynnas, och samtidigt kan man ju inte sluta få i sig C-vitamin för det vore farligt på andra sätt. 

IVF är inte bevisat som en direkt stor cancerrisk även om det kan finnas misstankar medan antioxidanter har en bevisad negativ effekt. Jag hade inte oroat mig för IVF. :)

Svar på tråden rädd för cancerrisk vid ivf