• amama

Adressändring regler?

Hej,

Låt säga att jag flyttar och har fyllt i att byta adress, sedan får jag faktura. Om jag inte betalar den kommer inte min nya adress att bli registrerad?

Det var fråga 1.

Nu fråga 2.

Jag kollade på förfallodatum på fakturan men fann inga datum som man skulle betala senast. Alltså kommer det fram till att det är inte obligatoriskt att byta adress?

• Svar på tråden Adressändring regler?
  • zemer

Fast det kostar ingenting att göra en adressändring. Det som kostar är om du vill ha eftersändning av posten i 1 år.

• Lilla Gs mamma

1. Nej. Adressändring meddelar inte myndigheter och organisationer att du bytt adress. Det kan du göra själv, dock. Viktigast är Skattemyndigheten, om du ska bli folkbokförd korrekt.

2. Nej. Adressändring gör inget förrän du betalat fakturan.

Det finns ingen lag som säger att du måste byta adress, men sannolikt blir det problem för dig att inte ha en fast adress. Och om någon flyttar in på din gamla adress får den all din post.

• zemer
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-13 13:32:04 följande:

1. Nej. Adressändring meddelar inte myndigheter och organisationer att du bytt adress. Det kan du göra själv, dock. Viktigast är Skattemyndigheten, om du ska bli folkbokförd korrekt.

Det finns ingen lag som säger att du måste byta adress, men sannolikt blir det problem för dig att inte ha en fast adress. Och om någon flyttar in på din gamla adress får den all din post.

Fast det är helt gratis att göra en adressändring/flyttanmälan. Det ända som kostar är om du vill ha eftersändning av posten.

Och man måste göra adressändring då alla är skyldiga att va folkbokförda på den adress som man faktiskt bor på.
  • amama
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-13 13:32:04 följande:

Hej, finns det lag på att jag måste betala?

Tack
  • zemer
    amama skrev 2016-03-13 13:58:58 följande:

Tack

Det kostar ingenting att göra adressändring. Har du fått en räkning så har du fyllt i att du vill ha eftersändning av posten.
  • vindruvan
    amama skrev 2016-03-13 13:58:58 följande:

Tack

Beror väl helt enkelt på hur ditt intresse är av att få din post eftersänd eller om den ska fortsätta kommer till din gamla adress/fastna hos posten/returneras till avsändaren. Upp till dig.
Svar på tråden Adressändring regler?