• Visflicka

Hur ytterklär ni era barn nu?

Så här under mars är det svårt att veta hur man ska klä sig själv och framförallt sina barn!
    Vi har en dotter på 18 mån som inte har börjat gå ännu så när vi är ute vill hon bara sitta i vagnen. Frågan är om det behövs en hel overall nu när det börjar bli åtminstone över nollgradigt. Är ju svårt när hon inte själv kan tala om vad hon känner.
    När vi har åkt korta bitar med bil har hon fått ha bara ett tjockare fleeceset. Frågan är om det funkar med ett fleeceset även när hon åker vagn? Hon är ju nerbäddad i en åkpåse också. Och med mössa och vantar och skor såklart. Om inte en åkpåse och fleeceset räcker så kanske man kan komplettera med en liten filt? Jag talar mest om någon långpromenad på en timme kanske men inte en hel utedag.
    Hur brukar ni göra i dessa tider?

• Svar på tråden Hur ytterklär ni era barn nu?
  • Milleman

Vid plusgrader hade jag inte haft overall OCH åkpåse. Hade valt. Fleeceställ och ev en vindtät jacka om hen sitter i åkpåse är väl perfekt. Tjocka strumpor :)

Nu rör sig vårt barn eftersom han är äldre men är det plus är det vindfleece och skalkläder som gäller. Overall vid minusgrader.

• whitestar

Eftersom vi bor i norr där det är mycket snö kvar så har sonen täckjacka o täckbyxor fortfarande men tunna kläder under.sen har han även tillgång till en fleecejacka han kan byta till under dagen.men täckisarna får vara på så länge det finns snö kvar att leka i.

• Visflicka

Jag förstår ju att skalkläder eller overall gäller om hen ska leka i snö eller så. Men nu menade jag mest om hon bara åker vagn.

• mammalovis

Känn på ditt barn i nacken. Barn är olika, så olika barn kräver olika mycket kläder. Ett svettigt barn är för varmt. Sedan har jag hört att man ska ha lika mycket på överkroppen som på benen, oftast har man ju mer upptill.

Rent spontant hade jag väl haft en tjockare jacka upptill beroende av hur nerbäddad hon är i åkpåsen samt tillgång till en filt vid behov.

• Dockan

Vår kille har vindfleece, mössa men riktiga vintervantar när han åker vagn. Ofta går vi en timma och han vill sitta upp och peka och veva. Ibland har vi tröja under fleecen ibland skaljacka istället beror på vind. Sen när han somnar vet man att han inte är kall. Han har bara overallen då vi är ute och leker och han går osv. Har vart mellan 0-10 grader det sista här, men blåsigt. :)

• Margaux

Jag hade valt ull underst, ullfrottebyxor och en jacka. Fleece andas inte alls på samma sätt som ull och kan fort bli svettigt!

• ACJ

Har också en 18-månaders, och när vi är ute på långpromenader och hon bara sitter i vagnen har hon bara sina vanliga byxor och strumpor och så ner i åkpåsen (har en riktigt varm och go från Elodie details). På överkroppen vanlig tröja, tjockare jacka (typ vinterjacka), mössa, och vantar. Skulle de blåsa och vara riktigt ruggigt så stoppar jag ner henne mer i åkpåsen. Detta funkar jättebra, hon är lagom varm och go såväl upptill som nertill. Har gjort på samma sätt vid några minusgrader som vid några plusgrader. När det blir lite varmare kommer vi byta ut vinterjackan mot vindfleece upptill.

• Mellanmjölkens land

Overall OCH åkpåse använde vi bara när det var typ -10 eller kallare. Vid plusgrader skulle jag säga en tjockare tröja (gärna ullfrotté) och ovanpå det en vindfleece om barnet inte vill vara på marken.

• Misscaswell

Det beror väl på en massa saker. Nu när det ligger strax över noll har vi vanliga kläder, fleecejacka, vantar och mössa, och så åkpåse (5,5-månaders). Han känns aldrig kall annat än om kinderna när vi kommer hem.

Svar på tråden Hur ytterklär ni era barn nu?