• Wattana

Behöver råd ang mjölkfri kost

Min tjej har precis blivit 6 månader och har börjat få eksem på magen, ryggen, halsen osv. Så fort man tar av henne kläder river/kliar hon sig på magen och dessutom kliar hon sig på huvudet hela nätterna.

Efter besök på BVC och hos läkare ska vi prova mjölkfri kost/ersättning. Har tagit blodprov också och inväntar provsvar.

Men förutom lite smakprover av mat och gröt så helammar jag och hon tycker inte om flaska! (har provat alla flaskor, nappar, storlekar, florsocker osv)

Om jag fick välja helt själv skulle jag sluta amma direkt och bara ge ersättning. Men det känns som det inte kommer fungera eller resultera i kaos i ett par dagar tills hon, förhoppningsvis, har accepterat ersättningen.. 

Har fått en receptfolder med massor av recept på hur man kan blanda i ersättningen i gröt, välling, puréer osv. Kan jag sluta amma direkt och bara ge henne sånt? Även fast hon inte äter så mycket riktig mat nu? 

Känns som det bara kommer bli skrik och gråt hur jag än gör. Skulle ju själv kunna sluta äta mjölkprodukter men samtidigt vill jag ju egentligen sluta amma och detta kanske skulle kunna vara ett bra tillfälle...

• Svar på tråden Behöver råd ang mjölkfri kost
  • Alexi

Om ni nästan helammar så tror jag det skulle kunna bli rejäla magproblem att tvinga på henne vanlig mat dygnet runt...

Mjölkfri ersättning brukar ta en rejäl invänjningsperiod då den är ganska äcklig...

Jag tror det är klart lättast att du ändå kör mjölkfritt själv och ammar på och tränar med ersättningen parallellt men utan att tokstressa det.

• Wattana
    Alexi skrev 2016-03-12 09:51:32 följande:

Om ni nästan helammar så tror jag det skulle kunna bli rejäla magproblem att tvinga på henne vanlig mat dygnet runt...

Mjölkfri ersättning brukar ta en rejäl invänjningsperiod då den är ganska äcklig...

Jag tror det är klart lättast att du ändå kör mjölkfritt själv och ammar på och tränar med ersättningen parallellt men utan att tokstressa det.

Joo. Är orolig för det. Men vi har kört med smaksensationer från 4 mån och större och större smakprover från 5 mån. Nu ger vi typ 3 "iskuber" per dag och några matskedar gröt. Hittills har magen klarat det jättebra.. 

Men ja.. får prova med ersättningen och äta mjölkfritt också.. Obestämd

• Lilla Gs mamma
    Alexi skrev 2016-03-12 09:51:32 följande:

Tror sim Alexi. Små barnmagar behöver vänja sig långsamt och små barn vänjer sig långsamt vid nya smaker och, framförallt, rutiner.
  • Dalhia

Vår dotter får mjölkfri ersättning, Neocate, och hon tycker den är jättegod och har funkat från dag ett vi började med den. Så kan inte riktigt hålla med Alexi om att det skulle vara lång inkörningsperiod eller att den är äcklig. Den luktar potatis, hon kräks mycket mycket mindre och när hon gör det så luktar det inte i närheten av lika illa som det gör på vanlig ersättning. 
    Man ska ju eg inte byta rakt av men vår dotter bara skrek och kräktes och sedan om utslagen... På barnakuten som vi var tvungna att åka till sa direkt att hon skulle ha mjölkfri ersättning och inte ens någon inskolning, det funkade direkt. 
    Har du testat olika dinappar? De är ganska envisa när det kommer till sådana. 

• Wattana

Har provat massa olika dinappar också. Grejen är att hon älskar vatten och kan dricka det ur flaska eller pipmugg. Bara det att hon inte VILL dricka mjölk ur flaskan :P Bara mamma som gäller... Dottern blev precis 6 månader och vi har försökt vänja henne till och från med flaska i ca 5 månader så börjar bli lite trött på det nu :p Får väl fortsätta amma för alltid :p

• Dalhia

Vad händer om det är pappa som matar med flaska och du är inte i närheten? Så mammas-bröst-alternativet finns inte... 

• Wattana

Samma där, vill inte :/ Men jag kanske ska börja jobba lite helger snart och då får hon äta eller helt enkelt vänta tills jag kommer hem igen :P

Tror säkert hon skulle dricka om hon verkligen blev jätte jätte hungrig. Men jag har inte tålamod. Dessutom har hon också krånglat massa vid amningen i flera månader. Så nu när hon äntligen slutat krångla vill jag inte förstöra nåt heller. Men men, det kanske kommer naturligt när hon börjar äta mer mat :)

Svar på tråden Behöver råd ang mjölkfri kost