• Josefin.elisabet

Hinnsvepning

Är i v. 39+2 idag och läkaren på Spec. Mvc gjorde en hinnsvepning eftersom jag har lite högt blodtryck o inte mår så bra och gärna skulle vilja att förlossningen startar snart.

Det var vid 15-tiden och jag har inte riktigt känt nånting, lite sammandragningar bara men inte mer än vanligt o lite ont i magen direkt efter.

Betyder det att den inte har "lyckats" eller kan det hända nånting senare? Nån som vet?

Ska ev. bli igångsatt på onsdag (BF+1) men bara om livmodertappen är mogen tydligen, och en bm där på Spec sa att hinnsvepningen kan hjälpa till så den blir det även om den inte sätter igång förlossningen , stämmer det?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hinnsvepning
  • Lyn1

Jag gjorde hinnsvepning vid 16-17 tiden, hade gått över 10 dagar. Kände inte ett smack efteråt. Dom sa att jag hade sammandragningar men jag kände ingenting. Åkte o käka med en kompis efter en hel dag på spec.mödravården. Sen hem. Ville hålla igång istället för att bara lägga mig, så jag dammsög, skurade golven, diskade, skurade badkaret, gjorde rent toa o handfat. Bakade muffins och SEN la jag mig... Kände ändå inget.... Somnade kanske vid 01 och var lite besviken över att ingenting hände. Vaknade Kl 04,20 av att det knäppte till 2 snabba gånger (hinnorna gick sönder) och sen gick vattnet med en hiskelig fart. Den kvällen kom sen min dotter :) lycka till! Hoppas det händer nåt nu.

• Anonym (Bogus)

Jag har gjort två utan någon effekt. Det saknas vetenskapligt underlag för hinnsvepningar, fick jag veta sedan. 

• Anonym (funkade för mig)

Fick en på morgonen, små känningar på em/kväll, inget märkvärdigt, vaknade av värkar sen på natten. Ett dygn senare hade jag en baby på bröstet.

Bara för att det inte forskats på så mycket, behöver det inte betyda att det inte hjälper till ibland. ;)

• Josefin.elisabet

Tack för svaren :)

Verkar som det är väldigt olika om det funkar eller inte.. Hoppas att det händer nånting, o annars hoppas jag iaf att det har hjälpt till att mjuka upp (eller öppna?) livmodertappen så att jag kan bli igångsatt sen.

• jw87

Gjorde 3 hinnsvepningar innan min första förlossning för 2 år sedan. Startade inte förlossningen, men gjorde att utgångsläget för min igångsättning 1-2 dagar senare gick väldigt lätt. Så som du skriver tror jag att det kan göra någonting bra, även om det kanske inte gör att värkarna kommer igång.
    Men hoppas såklart det händer något snart!

• Lady Di

Blev hinnsvept varje dag i en vecka när jag låg inlagd med havandeskapsförgiftning med första barnet i hopp om att de skulle starta av sig själv men icke. Blev värkstimulerande dropp som startade allt.

Svar på tråden Hinnsvepning