• Anonym (Licb)

Filma i mitt hem som grund till ensam vårdnad

Hejsan.

Lite knepig fråga som jag hoppas någon allmänbildad har någon kunskap/uppfattning om.

Till saken hör den att mitt ex har under tiden vi var tillsammans filmat i mitt hem, när jag var bortrest, (vill inte gå in på vad han filmat, för att behålla mig integritet,) han menar nu på att innehållet ska han nu använda mot mig för att vinna vårdnaden om vårat barn.

För det första känns det jätte lustigt att han spelat in något i MITT HEM som han i "förebyggande plan har som till syfte att någon gång använda emot mig om de tar slut mellan oss" bör påpekas att vårat barn aldrig sätt de han påstår sig ha filmat, och de rör inte almänhet utan är privat. (Om de inte är droger eller barnporr då förstår ja, men då slår man larm direkt)

Vem gör ens så? Och är det ens lagligt? de handlar om en privat sak. Mitt privata. Får lite psykopat vibbar. :/ "detta kan ja använda om hon gör si eller så" är han hotfull? Makt galen?

Bryter mot lag? Bara almänt konstig?

Kan någon vägleda mig?:)

• Svar på tråden Filma i mitt hem som grund till ensam vårdnad
  • Anonym (M)

Har han filmat något som visar att du är olämplig som förälder? Alltså något som barnet farit illa av?

• Anonym (Licb)

Om barnet hade varit hemma och sätt händelsen så ja, men det var inte barnet och det vet han att barnet aldrig skulle bevittna heller. Så det känns helt absurt.

• Anonym (.....)
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 22:40:46 följande:

Om barnet hade varit hemma och sätt händelsen så ja, men det var inte barnet och det vet han att barnet aldrig skulle bevittna heller. Så det känns helt absurt.

Varför alls säga och göra saker som är olämpliga för barnet att se?
  • Anonym (Licb)

Möjligtvis kan de "bevisa" att jag var olämplig just i den stunden, men de är inte nutid utan har gått ett bra tag, och vårat barn är inte medveten om de, så förstår inte riktigt varför man spelar in nått för att möjligtvis ha de som ett framtida bevis? Känns som han sökt anledningar för en redan klarlagd plan..

• Anonym (M)
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 22:40:46 följande:

Det beror ju på vad det är. Vissa saker kan ju räknas som en risk för barnet även om barnet inte varit med. Tex ett våldsamt beteende.
  • Anonym (Licb)
    Anonym (.....) skrev 2016-03-10 22:42:41 följande:

Varför alls säga och göra saker som är olämpliga för barnet att se?

Jag är inte bara mamma, jag är annat också, dvs allt görs och sägs inte i barns närvaro, men kanske görs när man inte är med barnen? Man man ju dra vilka paralleller som helst.

Frågan är, får man filma i andras hem?
  • Anonym (Licb)
    Anonym (M) skrev 2016-03-10 22:45:31 följande:

Det beror ju på vad det är. Vissa saker kan ju räknas som en risk för barnet även om barnet inte varit med. Tex ett våldsamt beteende.

Men om jag inte är i bostaden, så kan de inte vara våld? Och om de är länge sen så vad har de för innebörd idag? Måste ju tänka långsiktigt om man ska använda nått som "bevis" är du med? :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 22:47:52 följande:

Jag är inte bara mamma, jag är annat också, dvs allt görs och sägs inte i barns närvaro, men kanske görs när man inte är med barnen? Man man ju dra vilka paralleller som helst.

Frågan är, får man filma i andras hem?

Jag vet inte. Tror det.

Men även om det inte skulle vara tillåtet kan ju innehållet i filmen påverka vårdnadstvisten negativt för din del. Det som ska avgöras är ju barnets bästa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Licb) skrev 2016-03-10 22:50:41 följande:

Men om jag inte är i bostaden, så kan de inte vara våld? Och om de är länge sen så vad har de för innebörd idag? Måste ju tänka långsiktigt om man ska använda nått som "bevis" är du med? :)

Om det finns bevis för att du har en våldsam balgrund kan det givetvis räknas som en fara för ett barn. Men om det är länge sen och du bevisligen inte är våldsam längre behöver det ju inte påverka. Men det är klart att det kan påverka i en tvist.
Svar på tråden Filma i mitt hem som grund till ensam vårdnad