• Emilia9403

Vill inte flytta

Hej jag är 15 år och har sökt gymnasium i min nuvarande kommun, efter att jag skickat in ansökan sa mina föräldrar till mig att vi skulle flytta till ett annat län 3,5h bort.

Jag vill bo kvar i min kommun och gå i skolan här men mina föräldrar vill inte låta mig. Eftersom det är min rätt att välja gymnasium helt själv, är det möjligt att man kan få nån form av juridiskt stöd på min sida?

Finns det någon lag att jag får välja mitt gymnasium själv?

• Svar på tråden Vill inte flytta
  • LillaLoppi

Du kan bo i Skåne och välja ett i Kiruna - men du får själv se till att ta dig dit om mornarna.

• Scoops

Kolla om det gymnasium du har valt har något tips på inackordering? Då kanske du kan vecko-pendla? :)

• Emilia9403
    Scoops skrev 2016-03-10 18:24:49 följande:

Kolla om det gymnasium du har valt har något tips på inackordering? Då kanske du kan vecko-pendla? :)

Det tänkte jag också men mina föräldrar vill inte låta mig bo själv:(

Men tack ändå

Lillaloppi

Jag ser ingen anledning att vara oförskämd alls men jag kanske förolämpade dig?

Isf ber jag om ursäkt
  • Tow2Mater

Finns det nån släkting som du skulle kunna bo hos kanske den första terminen? Den andra terminen kanske dina föräldrar tillsammans med släktingens stöd kan se att du skulle klara att bo själv.

Fast det kostar ju extra för dig att bo separat. Har dina föräldrar råd med det?

• mrskreiz

Har du talat med dina föräldrar om varför? Vad är deras motivering till att du inte får gå på den här skolan? Jag har svårt att tro att de inte vill låta dig gå på skolan av ren illvilja. Är deras beslut ekonomiskt? Eller är det skolan de inte tycker är bra? Vad är ditt eget beslut till att vilja gå just där? Är det en speciellt utbildning eller är det ett socialt val? 
    Jag vet ju inte, men det låter som att du och dina föräldrar inte riktigt hört varandra, och då blir det bara negativt och infekterat. 
    Finns det en studievägledare på din skola? Kanske kan hen hjälpa er att kommunicera med varandra och finna en lösning?

• Brumma
    Tow2Mater skrev 2016-03-10 22:01:48 följande:

Finns det nån släkting som du skulle kunna bo hos kanske den första terminen? Den andra terminen kanske dina föräldrar tillsammans med släktingens stöd kan se att du skulle klara att bo själv.

Fast det kostar ju extra för dig att bo separat. Har dina föräldrar råd med det?

Bor man inackorderad finns bidrag från CSN :)
Svar på tråden Vill inte flytta