Utomkvedshavandeskap
Hej
Tänkte bara dela med mig av min upplevelse av ett utomkvedshavandeskap som hade ett väldigt atypiskt förlopp.
Vill med detta inlägg uppmärksamma att förloppet vid utomkvedshavandeskap inte alltid är såsom sjukvården beskriver det och då det är ett allvarligt tillstånd bör man vara lite extra observant. Följande hände mig för ca två veckor sedan:
Jag upptäckte att jag var gravid och fick sedan kraftiga magsmärtor i vecka 5. Ringde sjukvårdsupplysningen och jag beskrev då att jag hade smärta som kom och gick i hela nedre delen av magen. De sa att om smärtan kommer och går och inte är ensidigt lokaliserad d.v.s inte bara känns på ena sidan av magen då är det troligtvis ingen fara och inget utomkvedshavandeskap.
Googlade dock lite och bestämde mig ändå för att åka till akuten och undrade om det kunde vara utomkvedshavandeskap. De kollade med ultraljud och såg graviditeten inne i livmodern och uteslöt utomkvedshavandeskap. Läkaren såg lite blod utanför livmodern men det kan vara så sa hon att man har små mängder. Hon verkade noggrann. De tog också blodprov för hormonnivåer. Slutsatsen var att det kanske var ett tidigt missfall och jag skulle komma in igen efter tre dagar för nytt blodprov. Hade jätteont på torsdag men på lördag avtog smärtan och hormonvärdet hade gått upp som det skulle, de gjorde vaginalt UL och allt såg normalt ut. De sa då igen att det inte var utomkvedshavandeskap, möjligen att det var ett missfall.
På söndag var smärtan helt borta. De hade sagt att utomkvedshavandeskap utmärker sig av tilltagande starka smärtor och att de oftast är på en sida på magen (jag hade ont i hela magen) och att de inte kommer och går på detta sätt. På måndag morgon fick jag smärta igen men tänkte såklart att det är ett missfall. Plötsligt kände jag mig kallsvettig och yr och så hade jag ont.
Jag blev tilltagande illamående, var kallsvettig och märkte att jag inte kunde stå upprätt utan fick kraftigt blodtrycksfall och var på väg att svimma. Jag la mig ner och la benen högt och kvicknade då till. Min man fick ta mig i ilfart till akuten. Jag låg ned men hade benen högt och kände att kroppen var i chock, superkalla händer och ben. Väl på gynakuten gick det undan. De kunde konstatera stora mängder blod i buken, att hormonvärdet gått ned och att det inte såg ut att finnas en normal graviditet i livmodern. De sövde ner och opererade akut. Det var utomkvedshavandeskap och det satt i höger äggledare och det var därifrån det blödde, 1,6 liter blod i buken. Det var konstigt att jag inte hade mer ont.
Det märkliga med det hela var att de trodde att de såg en hinnsäck i livmodern när jag var på akuten på onsdag. Sedan sa de att det kanske var blod de såg. Det andra alternativet som de sa och som var otroligt osannolikt (1/10 000) var att det var en graviditet i äggledaren och en i livmodern, och att båda sedan hade avstannat.
Det konstiga med förloppet var att smärtan kom och gick på detta sätt och inte bara kändes på ena halvan av magen. Jag mår nu under omständigheterna bra, men det hela var en oerhört obehaglig upplevelse. Så tjejer jag vill göra er uppmärksamma på att utomkvedshavandeskap även kan se ut på detta sätt, som inte stämmer överens med det som sjukvårdsupplysningen informerar om.
Så får man väldigt ont i magen tidigt i graviditeten så bör man nog kolla upp det på akuten och vara lite extra observant.
Sköt om er!