• Chigitita

Överreagerar jag på dotterns förskola?!

Jag har en dotter på snart 4 år som för ca 1 år sen bytte från lilla avdelningen till den stora, trots att personalen ansåg att hon inte var redo då hon mått väldigt dåligt på dagis (var tal på att koppla in psykolog, men tillslut så kom hon ur det tack vare den underbara personalen!) Men eftersom det inte fanns plats så fick hon helt enkelt flytta över ändå. Gamla personalen ansåg dock att hon lite lätt skulle skolas in så hon inte skulle börja må dåligt igen. Det tyckte inte den nya personalen för "man gör inte så på stora avdelningen". Jag valde dock att vara med henne på dagis dom första dagarna ändå och det gick bra, hon trivdes osv. Sen dess har det vacklat mkt fram och tillbaka. Vissa dagar är hon skitglad att gå till dagis men hon har fler dagar där hon är nervös, orolig och fruktansvärt ledsen, redan hemma för hon vill inte vara på dagis. Även på dagis har hon blivit ledsen, och man har fått lämna ifrån sig ett gråtande barn. Jag har börjat fråga henne mer och mer (då hon även är lite äldre nu) om varför hon inte vill osv och det hon säger är att dom andra barnen slåss och tar hennes saker och att då brukar hon skrika och en fröken kommer. Positivt att dom hör men negativt om dom inte har ett extra öga på dom som slåss. Min dotter är inte heller någon "vilding" utan leker ofta själv, andra barn får söka upp henne då min dotter tar ingen social kontakt utan vuxens hjälp, rätt så försiktig tjej som utan problem blir en tapetblomma. Men det finns även annat som jag känner inte är ok, som tex att det nästan aldrig finns en fröken som tar emot på morgonen. Det finns en men hon är inte där varje morgon. Denna vecka har min dotter varit på dagis 3 dagar, i tisdags så tog den "snälla fröken" emot henne, i onsdags fick jag gå in med henne själv och försöka hitta något/någon att vara med vilket resulterade i att min dotter inte ville släppa mig utan blev orolig. I dag tog ett annat barn emot henne. Jag kan inte bara skicka in henne för hon skuttar inte in som en lärka och hittar något att göra eller någon att vara med utan hon behöver hjälp. En gång har jag skickat in henne i deras matsal och tänkt att fröknarna där inne ser henne och sen gått och tagit på mig skorna (superstressig morgon) och sett min dotter via fönstret att hon ställt sig mellan väggen och matvagnen med händerna i ansiktet och ingen ser henne! Ingen har ens noterat att hon kommit till dagis! Och man ser tydligt att någon kommer in till matsalen! För i helsike deras jobb att ha koll på när barnen kommer öht! Jag stövlade in, vansinnig och då kommer en fröken som jobbar nån annanstans på dagiset och frågar om jag behöver hjälp med något?! Ja min dotter står i ett hörn och är ledsen och ni ser inte henne!! Oj då...

Jag vet knappt vilka som faktiskt jobbar på min dotters avdelning då det cirkulerar fröknar överallt 2 stycken (som var otroligt bra!) har slutat, vet ej vem eller om någon ersatt dom. Nya vikarier varje dag som ALDRIG presenterar sig ut glor som kossor när man kommer på morgonen. Det finns tom dagar då jag frågat vad min dotter gjort på dagis och fått höra från fröken att "Jag vet faktiskt inte vad hon har gjort idag". Kanske jag som överdriver men med tanke på historien som varit för henne och hur hon är så vill jag att någon har koll på henne, jag vill att någon tar emot henne på morgon, är inte det en självklarhet?!

Jag vill veta vad dom förbannade jävla vikarierna heter så jag kan berätta för min dotter på morgonen att idag är den nya fröken som heter bla bla bla osv... Och ärligt talat vet jag inte hur min dotter har det rent socialt, jag vet att hon leker med andra barn men hur mkt, hur går det, tar hon kontakt för jag upplever inte att det är något som hon utvecklas bra i.

• Svar på tråden Överreagerar jag på dotterns förskola?!
  • LillaLoppi

Ytterligare ett bevis på att förskolan i Sverige är helt jävla värdelös.

• LiaSthlm

Tråkigt att det är så turbulent på dotterns förskola men det kan vara så den här årstiden när många är sjuka. Däremot ska vikarier alltid presentera sig och är det en större förskola kan man även sätta upp en lapp på dörren med vilka som är där just nu till de som inte alltid träffar vikarierna.

Jättebra att du som förälder var med i bytet mellan avdelningar om dottern hade behov av det, blir tryggare för henne då med nya miljön.

Jag tror att de jobbar mycket med de som slåss men man har bara två ögon och är man t ex 3 pedagoger på 20 barn kan man inte se alla hela tiden. Är man 4 år ska man själv kunna säga ifrån om något händer och även kunna söka hjälp om man behöver det.

En sak jag reagerar på är att du tycker att pedagogerna ska släppa alla barn de har ansvar för och kanske gör något som är svårt att gå ifrån för att komma och hämta ditt barn vid dörren.

Det är föräldrarnas ansvar att gå in och lämna av barnen där verksamheten är och se till att man får kontakt med en pedagog för att säga att barnet är där. Om du bara släpper in ditt barn är pedagogerna inte ansvariga om något händer, skulle hon springa efter dig ut och försvinna och inte vara överlämnad till en pedagog är det ditt ansvar.

Tänk på det nästa gång du bara släpper in barnet. Gå in och sök upp pedagogen så lovar jag att de tar hand om henne om hon blir ledsen.

• Humlan87

Håller med dig, självklart ska det finnas en vuxen som tar emot barnen på morgonen, annars kan man väl lika gärna lämna dem hemma? Jag skulle också vilja att det kommunicerades till föräldrar och barn vem som jobbar på avdelningen idag och vad hen heter, en fototavla innanför dörren där man kan sätta upp en bild och skriva namn.

Jag tycker du ska be att avdelningen tar hjälp av specialpedagogen för att utvärdera hur din dotter fungerar socialt, vilket stöd hon behöver få av pedagogerna och att specialpedagogen gör en observation på avdelningen och ser hur de jobbar för att ge henne stödet. Sen behöver du ju få svar på dina frågor om hennes utveckling i ett samtal.

• Chigitita
    LiaSthlm skrev 2016-03-10 10:04:09 följande:

Tråkigt att det är så turbulent på dotterns förskola men det kan vara så den här årstiden när många är sjuka. Däremot ska vikarier alltid presentera sig och är det en större förskola kan man även sätta upp en lapp på dörren med vilka som är där just nu till de som inte alltid träffar vikarierna.

Jättebra att du som förälder var med i bytet mellan avdelningar om dottern hade behov av det, blir tryggare för henne då med nya miljön.

Jag tror att de jobbar mycket med de som slåss men man har bara två ögon och är man t ex 3 pedagoger på 20 barn kan man inte se alla hela tiden. Är man 4 år ska man själv kunna säga ifrån om något händer och även kunna söka hjälp om man behöver det.

En sak jag reagerar på är att du tycker att pedagogerna ska släppa alla barn de har ansvar för och kanske gör något som är svårt att gå ifrån för att komma och hämta ditt barn vid dörren.

Det är föräldrarnas ansvar att gå in och lämna av barnen där verksamheten är och se till att man får kontakt med en pedagog för att säga att barnet är där. Om du bara släpper in ditt barn är pedagogerna inte ansvariga om något händer, skulle hon springa efter dig ut och försvinna och inte vara överlämnad till en pedagog är det ditt ansvar.

Tänk på det nästa gång du bara släpper in barnet. Gå in och sök upp pedagogen så lovar jag att de tar hand om henne om hon blir ledsen.

Ja jag tycker dom ska släppa det dom gör för att möta upp min dotter i hallen och ge henne ett trevligt bemötande på morgonen. Jag tycker faktiskt det. Precis som alla andra barn har den rätten. Jag har själv jobbat inom förskola och där var det en självklarhet. Den som öppnade på morgonen var den som tog emot ALLA barn som kom. Och detta hände en gång, numera söker jag alltid upp någon som kan ta emot henne men när det över hälften av gångerna är en vikare där inne som inte ens kan presentera sig eller fröknar som är inne på andra sidan så vet knappt jag vart jag ska göra av henne heller för den delen. Detta med att det alltid är mkt vikarie har det varit sen hon började, praktiskt taget dagligen i snart 1 år så är det någon ny fröken. Inte mkt för personalen att göra åt men tycker att dom ordinarie bör hålla sig synliga åtminstone.

Ja man kan tycka att 4 åringar ska kunna göra det men om man inte kan då? Om jag som förälder märker att något rent socialt osv inte stämmer är det inte pedagogernas ansvar att fånga upp under förskolans tid? Hon skriker och hoppas att någon hör henne, hon går inte till en fröken och sån är hon. På lilla avdelningen märkte dom att hon blev innesluten, kunde inte ta kontakt när hon var ledsen och klarade heller inte av att någon tog kontakt med henne så en fröken satt jämte min dotter tills att hon var redo och det hon behövde var att någon kramde och höll om henne.
  • Chigitita
    Humlan87 skrev 2016-03-10 10:06:51 följande:

Håller med dig, självklart ska det finnas en vuxen som tar emot barnen på morgonen, annars kan man väl lika gärna lämna dem hemma? Jag skulle också vilja att det kommunicerades till föräldrar och barn vem som jobbar på avdelningen idag och vad hen heter, en fototavla innanför dörren där man kan sätta upp en bild och skriva namn.

Jag tycker du ska be att avdelningen tar hjälp av specialpedagogen för att utvärdera hur din dotter fungerar socialt, vilket stöd hon behöver få av pedagogerna och att specialpedagogen gör en observation på avdelningen och ser hur de jobbar för att ge henne stödet. Sen behöver du ju få svar på dina frågor om hennes utveckling i ett samtal.

Ja för barnens del så tror jag att dom tycker det är skönt att någon ser dom direkt på morgonen "Hej va roligt att du är här idag" osv. Spec vissa barn behöver det mer än andra. Ska absolut ta upp om spec.pedagog om nu förskolan har samma bild som jag när det gäller den sociala utvecklingen.

Vikarier som inte presenterar sig har länge varit ett problem i den här kommunen, ska nog ta och ringa min gamla chef som ansvarar för vikarierna och ta det med henne för kan man inte säga hej och sitt namn har man inget på förskola och göra.
  • Ala1310

Så där var det på vår dotters förra förskola. Ett ständigt byte av "pedagoger" (ofta timvikarier utan utbildning) och ingen som helst trygghet. Barn kunde leka wrestling på gården (stryptag m.m.), klättra upp på tak, köra runt med tvåhjuliga cyklar bland ettåringar, rivas/slåss/nypas utan att någon såg eller gjorde något osv. Det var helt bedrövligt. En morgon när jag kom fanns en vuxen på över 30 barn. De andra skulle planera...

När chansen gavs bytte vi förskola och det är som natt och dag. Samma personal i snart två år, alltid lugnt och stilla både inne och på gården, verksamhet som är pedagogisk och välplanerad. Helt underbart med andra ord. Båda förskolorna är kommunala, med samma chef och ligger i samma del av stan. Så nej, det ska inte vara som det är på din dotters förskola, och det beror inte på taskiga chefer, dåligt med pengar eller någon annan yttre omständighet. Det beror på personalen på den förskola där din dotter är just nu. Byt om du kan så kan ni få lugna lämningar och en gladare och tryggare tjej.

• Fru Ve

Det låter inte klokt TS. Självklart ska du inte acceptera att hon inte blir emottagen av en pedagog då du lämnar. På min sons förskola kommer ALLTID en pedagog och tar emot oss i hallen. Jag skulle inte ens lämna mitt barn om ingen tog emot. Hur vet personalen ens att hon är där i så fall? Det är ju för barnens säkerhet också att pedagogerna exakt vet vilka barn som kommer och går. 

Detta med vikarier som inte presenterar sig känner jag igen, det är dåligt. Namnskyltar till alla och lite hyfs att ta i hand med föräldrar man inte träffat skulle inte skada. Nu är min son trygg i sin barngrupp. Han är mycket utåtriktad och har många kompisar så jag vet att det går bra. Men med ett barn mer som ditt TS, så förstår jag att du oroar dig! jag tycker du ska prata med förskolechefen. Skriv upp vilka punkter du vill ta upp innan.

• Fru Ve

Jag skulle nog också övervägt byte av förskola om det inte blir bättre efter ett samtal med förskolechefen!

• Natulcien

Nej, jag tycker absolut inte att du överreagerar. Det låter som en hemsk förskola. Väldigt ovälkomnande och oorganiserad. För visst är det en självklarhet att ta emot varje barn som kommer med en välkomnande attityd och ta in barnet i gemenskapen.

Men jag kan också tycka att det var lite konstigt att du bara lämnade ditt barn utan att se till att någon tog hand om henne. För mig är det lika självklart. Det är ju superviktigt både att tala om att ens barn har kommit som att tala om att man tar hem sitt barn på em. Det är ju en säkerhetsfråga!

Kontakta förskolechefen och sker ingen omedelbar förändring så är det väl läge att byta förskola.

• Söder73

Jag tycker naturligtvis också att förskolan gör fel men vill prata om en annan sak. Min dotter var lite som din när hon var liten och jag valde dagmamma istället. Fungerade väldigt bra, hon blev sedd och det var en trygg hemmiljö. Kanske något för din dotter?

Svar på tråden Överreagerar jag på dotterns förskola?!