• Anonym99664

Inkasso utan faktura

Hejsan,

(Hoppas jag har valt rätt kategori nu)

Jag undrar om det finns några personer här som har koll på inkasso. Min hyresvärd har nämligen skickat en faktura jag aldrig har fått till ett inkassoföretag. 

Det som är konstigt är att samma hyresvärd har skickat andra fakturor till mig under samma period som jag har fått och betalat. Jag har allt på e-faktura så jag ser direkt när det dyker upp en ny via min bank.

Den som har gått till inkasso har jag aldrig fått varken, e-faktura, pappersfaktura eller påminnelse på.

Nu hade jag bara 3 dagar på mig att betala till inkasso och då jag är rädd att få en prick i registret har jag betalat nu på en gång.

Det jag undrar över är lite hur det funkar och hur jag kan överklaga/ta det vidare. Inkassoavgiften är mer än själva fakturan och det känns ju lite surt såklart.

Har tänkt ringa båda inkasso och hyresvärden i morgon, har ni några tips?

Tack på förhand,

Anonym

• Svar på tråden Inkasso utan faktura
  • Anonym99664
    Ruter skrev 2016-03-09 23:01:09 följande:

Vad avser den fakturan som gått till inkasso?

Det är en parkeringsavgift om det var det du menade? Vet inte om jag förstod dig korrekt :)
  • Anonym (nja)

Var det en räkning som du visste att du skulle betala? Typ hyra eller parkeringsavgift?

• Anonym (nja)
    Anonym99664 skrev 2016-03-09 23:04:02 följande:

Det är en parkeringsavgift om det var det du menade? Vet inte om jag förstod dig korrekt :)

Men då måste du ju vart medveten om att den skulle betalas även om du inte fått fakturan?
  • Ruter

Egentligen så är det dit ansvar att se till att allt blir betalt även om du inte får en faktura. Det vill säga företagen har ingen skyldighet att skicka ut en faktura om du ingått ett avtal om att betala en summa men att många ändå är "snälla" och gör det. Tex vet du att hyran ska betalas varje månad så har du skyldighet att betala även om du inte får en faktura då du vet att du bor i lägenheten som kostar en viss summa i månaden. Där av behöver de inte heller skicka ut någon påminnelse då du ska veta om att det ska betalas och de kan därför skicka det vidare till inkasso/kronofogden.

Och eftersom du missat sista betalningsdag får det lägga på vissa förseningsavgift då de inte får betalt.

• Anonym (nja)
    Ruter skrev 2016-03-09 23:06:20 följande:

Egentligen så är det dit ansvar att se till att allt blir betalt även om du inte får en faktura. Det vill säga företagen har ingen skyldighet att skicka ut en faktura om du ingått ett avtal om att betala en summa men att många ändå är "snälla" och gör det. Tex vet du att hyran ska betalas varje månad så har du skyldighet att betala även om du inte får en faktura då du vet att du bor i lägenheten som kostar en viss summa i månaden. Där av behöver de inte heller skicka ut någon påminnelse då du ska veta om att det ska betalas och de kan därför skicka det vidare till inkasso/kronofogden.

Och eftersom du missat sista betalningsdag får det lägga på vissa förseningsavgift då de inte får betalt.

Exakt.
  • Anonym99664
    Anonym (nja) skrev 2016-03-09 23:05:47 följande:
    Men då måste du ju vart medveten om att den skulle betalas även om du inte fått fakturan?
    Hej,

Precis, men jag trodde att den skulle komma senare i mars då februari redan är betalt för. Jag har nyligen börjat hyra parkering och har bara hunnit få en faktura ännu (förutom denna som gick till inkasso).

Jag har generellt väldigt bra koll på mina räkningar. Har alltid betalat i tid och aldrig hamnat hos inkasso. Är därför lite förvirrad över hur det går till och vad man har för rättigheter så att säga.
  • Anonym99664
    Ruter skrev 2016-03-09 23:06:20 följande:

Hej och tack för svar.

Att de inte måste skicka ut påminnelseavgifter har jag koll på, men inte lika mycket det juridiska.

Du menar att alla fakturor som skickas ut egentligen, enligt lag inte behöver bli utskickade egentligen?

För det jag funderar över är att då företaget det gäller har skickat flertalet fakturor till mig via e-faktura och missat att skicka en som de tar till inkasso. Det var här jag kände att jag borde ha i alla någon slags rättighet men det finns alltså inte något sådant stöd i lagen om jag förstod dig rätt?
  • Anonym (nja)
    Anonym99664 skrev 2016-03-09 23:09:42 följande:

Hej,

Precis, men jag trodde att den skulle komma senare i mars då februari redan är betalt för. Jag har nyligen börjat hyra parkering och har bara hunnit få en faktura ännu (förutom denna som gick till inkasso).

Jag har generellt väldigt bra koll på mina räkningar. Har alltid betalat i tid och aldrig hamnat hos inkasso. Är därför lite förvirrad över hur det går till och vad man har för rättigheter så att säga.

Man brukar ju betala i förväg. Så för mars borde du ju betala i slutet av februari.

När jag började hyra parkering så fick jag platsen den 9/11 och fick då i slutet av november betala för 9/11-30/11 + 1/12-31/12. Så fick du tillgång till parkeringen i februari så skulle du nog betala både februari och mars i februari.
  • Anonym99664
    Anonym (nja) skrev 2016-03-09 23:17:44 följande:
    Man brukar ju betala i förväg. Så för mars borde du ju betala i slutet av februari.

När jag började hyra parkering så fick jag platsen den 9/11 och fick då i slutet av november betala för 9/11-30/11 + 1/12-31/12. Så fick du tillgång till parkeringen i februari så skulle du nog betala både februari och mars i februari.
    Hejsan,

Februari vet jag är betalat för, det var förra fakturan. Om samma faktura hade innefattat månaden mars (vilket det inte stod på) hade jag inte fått ett inkassokrav i alla fall. :)

Angående exakta datum för faktura och betalning får jag prata med min hyresvärd angående. Då jag inte har fakturan kan jag inte se vilka datum den gäller för eller när den skulle varit betald.

Jag är tacksam för svar, men detta med detaljer om parkering tar jag med hyresvärden. Det jag undrade var just vad som gäller för inkasso, men det verkar ju inte vara något att göra åt saken. 

Vet att man kan överklaga hos Kronofogden och exempelvis skicka in bevis på att man inte har fått fakturan för att ett ärende ska avslutas. Tänkte att något liknande gällde för inkassokrav.
  • Anonym (nja)
    Anonym99664 skrev 2016-03-09 23:25:56 följande:

Hejsan,

Februari vet jag är betalat för, det var förra fakturan. Om samma faktura hade innefattat månaden mars (vilket det inte stod på) hade jag inte fått ett inkassokrav i alla fall. :)

Angående exakta datum för faktura och betalning får jag prata med min hyresvärd angående. Då jag inte har fakturan kan jag inte se vilka datum den gäller för eller när den skulle varit betald.

Jag är tacksam för svar, men detta med detaljer om parkering tar jag med hyresvärden. Det jag undrade var just vad som gäller för inkasso, men det verkar ju inte vara något att göra åt saken. 

Vet att man kan överklaga hos Kronofogden och exempelvis skicka in bevis på att man inte har fått fakturan för att ett ärende ska avslutas. Tänkte att något liknande gällde för inkassokrav.

Fast även om detta hade gått till kronofogden så hade du inte kunnat säga att du inte fått fakturan. Du har ingått ett avtal att betala en viss summa varje månad för parkering/lägenhet och det är ditt ansvar att det blir gjort. Hyresvärden har igen skyldighet att skicka ut nån faktura även om dom flesta gör det.
Svar på tråden Inkasso utan faktura