• Anonym (Orolig syster)

Droger bland Barnet

Hejsan.
    Jag har en familjemedlem (en syster )som har ett 4 årigt barn och hon tar troligtvis droger samt hennes sambo/pojkvän som är pappa till barnet.
    Hon har blockerat mig på sociala medier sedan jag gjorde en orosanmälan på henne via socialen ( 1,5 månad sedan och jag fick höra via familj att det lades ner , dvs de besökte henne 1 gång och inget mer) men hon har nu klippt av kontakten av alla i min familj. 
    Jag vet att han slagit min syster, och har ett väldigt skrämmande sätt att bli arg på... samt suttit inne för narkotikabrott.
    Men hennes och hans beteende visar att jag misstänker att dom båda kanske tar något tillsammans ?
    Ska jag göra ännu en orosanmälan? sist ville jag vara anonym men då kom mitt namn fram och jag fick massa skit på mig själv? Och det kändes inte som att de tog mig på allvar..

Kan tillägga att familjen har ingen som helst koll på ekonomi och att hon sedan ringt till mig flertal gånger att de inte har mat till sitt barn, men vart pengarna tar vägen ville man inte svara på. 
    Vi har ingen kontakt idag för.. jag antar att hon hatar mig för att jag gjorde anmälan. 
    Jag har själv gett henne pengar till mat flertal gånger men... ja jag är väldigt orolig för barnet som sagt
    Har ingen aning om Polisen kommer göra nåt eftersom jag inte har några bevis..
    Jag vet att hon själv tog droger när hon var mycket yngre innan hon hade barn
    (eller dvs hon provade på men inte blev beroende) 

Vad skall jag göra ??
    /Orolig syster
  • Svar på tråden Droger bland Barnet
  • klyban

Far barnen illa?
    Är de hela och rena och får mat?

Tycker det är rätt svårt att ge ett bra svar, då jag inte får någon som helst uppfattning om omfattningen av eventuell konsumtion av droger.
    Det är rätt stor skillnad att röka på när barnen lagt sig, och sitta framför TV.
    Mot tex tjacka med barnen vakna och hitta på alla de konstiga saker de kan hitta på då.

Om pappan suttit inne för narkotikabrott, så är det med hyfsad stor säkerhet för han sålt, eller haft onormalt stora mängder på sig.
    Och inte med konsumtion att göra, även om det kan resultera i fängelse också.
    Men är såpass ovanligt att det räknar jag bort.

• Anonym (usch)
    Anonym (Orolig syster) skrev 2016-03-09 13:50:23 följande:
    Hejsan.
    Jag har en familjemedlem (en syster )som har ett 4 årigt barn och hon tar troligtvis droger samt hennes sambo/pojkvän som är pappa till barnet.
    Hon har blockerat mig på sociala medier sedan jag gjorde en orosanmälan på henne via socialen ( 1,5 månad sedan och jag fick höra via familj att det lades ner , dvs de besökte henne 1 gång och inget mer) men hon har nu klippt av kontakten av alla i min familj. 
    Jag vet att han slagit min syster, och har ett väldigt skrämmande sätt att bli arg på... samt suttit inne för narkotikabrott.
    Men hennes och hans beteende visar att jag misstänker att dom båda kanske tar något tillsammans ?
    Ska jag göra ännu en orosanmälan? sist ville jag vara anonym men då kom mitt namn fram och jag fick massa skit på mig själv? Och det kändes inte som att de tog mig på allvar..

Kan tillägga att familjen har ingen som helst koll på ekonomi och att hon sedan ringt till mig flertal gånger att de inte har mat till sitt barn, men vart pengarna tar vägen ville man inte svara på. 
    Vi har ingen kontakt idag för.. jag antar att hon hatar mig för att jag gjorde anmälan. 
    Jag har själv gett henne pengar till mat flertal gånger men... ja jag är väldigt orolig för barnet som sagt
    Har ingen aning om Polisen kommer göra nåt eftersom jag inte har några bevis..
    Jag vet att hon själv tog droger när hon var mycket yngre innan hon hade barn
    (eller dvs hon provade på men inte blev beroende) 

Vad skall jag göra ??
    /Orolig syster
    Oj, vad svårt, vad kan du göra? Jobba på att försöka få bli del av din systers liv igen, be om ursäkt för att du gjorde orosanmälan men förklara sakligt varför, och att det var för att du vill vara säker på att barnet har det bra och att det oroar dig att pengarna försvinner, men be ödmjukt om förlåtelse för ifall dina misstankar var ogrundade. Vet du att de har det svårt med ekonomin skulle du kunna hjälpa till med mat (inte pengar till mat)... försöka att hålla kontakt med henne med praktisk omsorg istället för något hon kan uppleva som snokande... Det kan ju också hända att pengarna försvinner till något annat, som inte är riktigt lika dåligt för barnet som att föräldrarna drogar (spelmissbruk t ex).

Håller tummarna för att barnet inte far illa och att dina misstankar är ogrundade.
  • Anonym (Orolig syster)
    Anonym (usch) skrev 2016-03-09 15:37:46 följande:
    Oj, vad svårt, vad kan du göra? Jobba på att försöka få bli del av din systers liv igen, be om ursäkt för att du gjorde orosanmälan men förklara sakligt varför, och att det var för att du vill vara säker på att barnet har det bra och att det oroar dig att pengarna försvinner, men be ödmjukt om förlåtelse för ifall dina misstankar var ogrundade. Vet du att de har det svårt med ekonomin skulle du kunna hjälpa till med mat (inte pengar till mat)... försöka att hålla kontakt med henne med praktisk omsorg istället för något hon kan uppleva som snokande... Det kan ju också hända att pengarna försvinner till något annat, som inte är riktigt lika dåligt för barnet som att föräldrarna drogar (spelmissbruk t ex).

Håller tummarna för att barnet inte far illa och att dina misstankar är ogrundade.
    jag har ingen kontakt med henne längre.... jag kan inte hjälpa med henne ekonomiskt då jag inte vet vad pengarna tar vägen, Då vi hade kontakt gick jag och köpte mat till henne men jag kan inte heller göra det varenda månad så jag också måste betala mina räkningar,

Jag ångrar inte att jag gjorde orsosanmälan då min övriga familj inte reagerade , alla sa att det va bra gjort men det blev bara ett besök av socialen och inget mer, Jag kan inte gå till min syster då hans pojkvän finns där.
    jag är ärligt talat rädd för den mannen och hans uttalanden som: kom hit så ska jag sätta på dig är förnedrande och äckligt. 
    Jag har gjort det jag kan i matväg... men då jag ej fått svar på hur det kommer sig att man inte har råd med mat till sitt barn så får jag misstankar....
    Jag har noll kontakt med henne och om jag försöker skulle det startas ett bråk.

Allt jag gjort varit för hennes och barnets skull men pappan till barnet har nog gjort henne medberoende....
    det var jättejobbigt att göra den där orosanmälan, jag sa sanningen vad som har hänt och varför jag oroar mig...

jag vet inte om jag borde dra in polisen i detta eller försöka ringa socialen igen.. Om det gick skulle jag gå till henne och försöka prata men det kan jag inte, inte när han är där.och när han är arg skulle han inte tveka att slå till mig heller. 
  • Anonym (Orolig syster)
    klyban skrev 2016-03-09 15:14:30 följande:

Far barnen illa?
    Är de hela och rena och får mat?

Tycker det är rätt svårt att ge ett bra svar, då jag inte får någon som helst uppfattning om omfattningen av eventuell konsumtion av droger.
    Det är rätt stor skillnad att röka på när barnen lagt sig, och sitta framför TV.
    Mot tex tjacka med barnen vakna och hitta på alla de konstiga saker de kan hitta på då.

Om pappan suttit inne för narkotikabrott, så är det med hyfsad stor säkerhet för han sålt, eller haft onormalt stora mängder på sig.
    Och inte med konsumtion att göra, även om det kan resultera i fängelse också.
    Men är såpass ovanligt att det räknar jag bort.

beteendet som hon uppförs sig på... hon har stängt in sig själv, klippt banden med familjen... 
    Jag vet inte hur det ser ut där hemma eftersom jag har 0 kontakt och jag vågar INTE att gå dit och kolla heller pga att pappan till barnet är fruktansvärd.. och om han blir arg tvekar han inte att slå till mig.

hon själv hade hittat en liten påse med pulver för 1 år sedan... och han blev arg och rasande och stack därifrån så är iaf väldigt säker på att han tar nåt. 
    Sedan har min syster haft ett nytt/annorlunda beteende vilket gör mig ännu mer orolig....vilket gör att jag misstänker att de båda kanske tar nåt ihop.
    De har bara 1 barn ihop, och jag vet som sagt inte hur barnet har det...:( 
  • klyban
    Anonym (Orolig syster) skrev 2016-03-09 16:33:36 följande:
    beteendet som hon uppförs sig på... hon har stängt in sig själv, klippt banden med familjen... 
    Jag vet inte hur det ser ut där hemma eftersom jag har 0 kontakt och jag vågar INTE att gå dit och kolla heller pga att pappan till barnet är fruktansvärd.. och om han blir arg tvekar han inte att slå till mig.

hon själv hade hittat en liten påse med pulver för 1 år sedan... och han blev arg och rasande och stack därifrån så är iaf väldigt säker på att han tar nåt. 
    Sedan har min syster haft ett nytt/annorlunda beteende vilket gör mig ännu mer orolig....vilket gör att jag misstänker att de båda kanske tar nåt ihop.
    De har bara 1 barn ihop, och jag vet som sagt inte hur barnet har det...:( 

Att folk säger upp kontakten med övriga närstående, är inget nytt under himlen.
    Och har de fått en anmälan på sig, så underlättar det att ta ett sånt beslut.
    Även så utvecklas vi människor, ibland till nått vi inte känner igen eller gillar.

Jag betvivlar inte att det är nått som är på G där.
    Men tyvärr så är det svårt att ge råd, då det är väldigt svårt att få grepp situationen.
    Sen vet jag en del inte gillar att man vill skapa sig en nyanserat och detaljerad bild, om just såna här saker.
    Men vill man verkligen hjälpa eller åtminstone se om det inte är illa.
    Så är man tvungen att kasta iväg fördomarna man har, eller så slår man med hela armen.
    Och det är inte säkert det blir så himla bra av att göra så.

Svar på tråden Droger bland Barnet