• Ewald01

Är du aktiv i någon politiskt parti?

Det verkar finnas många trådar som har med politik att göra. 
    Är någon här medlem i någon politisk parti? 

Berätta gärna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du aktiv i någon politiskt parti?
  • Ewald01
    lövet2 skrev 2016-03-06 19:21:46 följande:

Nej. Jag har aldrig hittat rätt parti för mig.

Okej. Men även om man röstar måste man bestämma sig för ett parti. 
  • lövet2
    Ewald01 skrev 2016-03-06 19:28:54 följande:
    Okej. Men även om man röstar måste man bestämma sig för ett parti. 
    Jo, men då bestämmer jag mig för vilket parti som ligger närmast mina viktigaste frågor just där och då. Till nästa val hinner det hända mycket, och då blir det i allmänhet ett annat parti som får min röst.
  • Ewald01
    lövet2 skrev 2016-03-06 19:32:42 följande:
    Jo, men då bestämmer jag mig för vilket parti som ligger närmast mina viktigaste frågor just där och då. Till nästa val hinner det hända mycket, och då blir det i allmänhet ett annat parti som får min röst.
    Ja, jag förstår. Ja, man röstar kanske inte på samma parti hela tiden. Men ofta röstar man på samma parti i flera år  - det beror helt på ...
  • Ewald01

I Sverige är det kanske svårare att hitta rätt part eftersom det finns ganska många partier och då måste man ta reda på var skillnaderna mellan vissa partier ligger ... 

• Ewald01
    Pimpinellan skrev 2016-03-06 19:43:39 följande:

Som väldigt ung i ett lokalt ungdomsförbund. Inte orkat/velat sen dess.

Okej. Så du har lämnat partiet? .... men du brukar rösta när det är val, eller? .... 
  • Pimpinellan
    Ewald01 skrev 2016-03-06 19:57:03 följande:
    Okej. Så du har lämnat partiet? .... men du brukar rösta när det är val, eller? .... 
    Var inte medlem, bara med i ungdomsstyrelsen. Alltid röstat varje val sen -88. Alltid samma parti tills nästa val-i alla fall i riksdagen. Kommunalt blir samma, landstinget vet jag inte än.
  • Ewald01
    Petter och jag skrev 2016-03-06 19:57:57 följande:

Medlem ja, aktiv nej

Okej, vilket part? *nyfiken*
  • Ewald01
    Pimpinellan skrev 2016-03-06 20:02:14 följande:
    Var inte medlem, bara med i ungdomsstyrelsen. Alltid röstat varje val sen -88. Alltid samma parti tills nästa val-i alla fall i riksdagen. Kommunalt blir samma, landstinget vet jag inte än.
    Okej.

Man brukar säga att äldre är mer trogna än unga när det gäller att rösta på samma parti. Unga väljare brukar ofta inte rösta på samma parti varje gång.
  • Carambolan

Nej, inte partipolitiskt aktiv. Jag jobbar som konsult, mestadels med politiker som uppdragsgivare, och känner att mitt jobb skulle försvåras om jag hade egna förtroendeuppdrag. Kommer förmodligen bli den dag jag byter jobb.

• Petter och jag
    Ewald01 skrev 2016-03-06 20:03:42 följande:

Okej, vilket part? *nyfiken*

Hemligt Det är ett av riksdagspartierna (ej SD).
  • Ewald01
    Petter och jag skrev 2016-03-06 20:59:18 följande:
    Hemligt Det är ett av riksdagspartierna (ej SD).
    AH, okej, jag förstår
  • 112122

Jag är en liberal invandringskritiker och då finns det inga partier för mig. Jag röstar på SD men det skulle kännas jobbigt att vara medlem vars värdegrund jag håller inte med om.

• Ewald01
    Jag är en liberal invandringskritiker och då finns det inga partier för mig.

Det bror på hur invandringskritisk att du är. Det finns en del partier som kan värderas som national-liberal.

BZÖ i Österrike var ett national-liberal parti, dock finns det praktiskt inte längre. Partiet ligger väl mellan 0 och 0,3 % 

Team Stronach var mer emot Euron och annars mycket konservativ. I praktiken var det dock bara Frank som bestämde. 
    sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Stronach

Båda partier är kanske inte så extremt som FPÖ eller SD, men hade en hel del problem med korruption. Många dömda politiker.

När du tänker på den aktuella flyktlingskrisen så är det väl mer eller mindre alla partier som kräver vissa åtgärder ... 
  • Ewald01

Men visst, i Sverige är det kanske lugnare och det finns bara SD. Men om man röstar på dem så bör man ju - åtminstone till en viss del - dela deras åsikter ... hmm ... 

Svar på tråden Är du aktiv i någon politiskt parti?