Om djurmisshandel och värför ingen agerar.
Hejsan! För några dygn sedan tog jag mina hundar på kvällspromenad vid 9 på kvällen och jag ser en ensam hund stå bunden i sitt koppel i det ruggiga vädret på en veranda utan tak eller skydd. Den står även utan vattenskål/matskål eller någonting att ligga på. Detta uppmärksammar jag bara lite grann först då flera hundar i området ( villaområde ) inklusive mina egna får komma ut en 15-20 min sisådär på tomten om de vill kissa o få luft, inget märkvärdigt med egentligen.
När jag sedan ska gå ut på morgonpromenaden ca 12 timmar efter så ligger hunden fortfarande fastspänd, nu i regnet och allting såg ut precis likadant, vilket fick mig att hajja till och innan jag åkte till jobbet bad jag min syster ( som dessutom går veterinärutbildning ) som skulle vara hundvakt åt mig att gå och titta till stackaren för o se om den får något sällskap.
Kommer sedan hem många timmar senare ( kl 20:00 ) och får höra att den fortfarande ligger fastspänd, ingen som tittat till den, inget vatten, allt likadant och hon varit o kollat ungefär varannan timme och även försökt knacka på varpå hunden rest sig upp och morrat.
En timme senare har det gått 24 timmar och jag bestämmer mig för att ringa polisen och förklara situationen.
Ingen polis som dyker upp och snart 26 timmar in ringer jag igen varpå dom säger att dom ska skicka dit någon.
Tar ca 20 min innan polisen ringer mig och säger,
- jag står med ägaren här och han säger att hunden mår jättebra. polisen tar även beslutet att säga till ägaren vem jag är dvs grannen som anmäler vilket verkar enligt mig ytterst oproffessionellt. Sekunden efter närmast skriker polisen på mig som hette andreas ( höll mig väldigt lugn o sansad ) att dom faktiskt hade viktigare saker o göra denna helg och dom fått ett larm nu, vilket säkert kan stämma...
Han avslutar samtalet med att berätta att ägaren tänker ha hunden ute INATT IGEN och dom kan inget göra.
40 minuter senare skäller en av mina hundar ett mycket skarp skall o jag går och tittar ut vad det är frågan om.
Då står grannen ( hundägaren ) med sin bil utanför mig o skär sönder mina däck på bilen och repar sönder HELA min lack vartenda sida han kunde hitta. Ringde direkt polisen o anmälde o dom tänkte inte ens dyka upp utan bad mig ringa försäkringsbolaget morgonen därpå.
Fullkomligen kokade av ilska men bestämde mig för att försöka sköta det hela utan att göra nåt dumt själv.
Så jag såg till att samla alla uppgifter jag kunde under natten och gick även bort och tog flera kort på hunden som fortfarande ligger ner under samma omständigheter, nu i -4 efter en regnig natt ca 32 timmar sen jag först såg den.
Har sedan detta hänt skickat in flera anmälningar till polisen och får ungefär samma svar varje gång att jaaa du förstår väl att det här inte kommer leda någonvart....
Om 1 1/12 timme har hunden legat utomhus i 44 timmar i regn och minusgrader utan tak, väderskydd, vatten/mat fastkopplad i ett vanligt koppel och nu morrar den inte eller reser sig upp när man går fram längre utan är helt likgiltig och nu vill inte ens polisen ta emot mina anmälningar utan hänvisade till patrullen som va där för nästan 2 dar sen som tyckte hunden mådde bra.
Jag frågade rent ut om hunden måste dö då först innan dom gör någonting och fick ej något vettigt svar inte heller något vettigt svar om varför hunden inte kan vara inomhus i ett 600 kvm stort hus.
Hur sjutton kan det vara såhär och vad tycker ni jag ska ta mig till???
Har redan tänkt o anmäla till länsstyrelsen på måndag med hänvisning till deras egna rekommendationer om hund, med bilder och allt. Känns hopplöst och förtvivlande att det ska vara på detta sätt o lär kosta mig många tusen med bilen men ångrar inte en sekund men man kan ju bara ana vad psykopaten lär göra härnäst när ( om ) polisbreven dyker upp i brevlådan....
Ursäkta mig för den långa texten vill bara andras åsikter om detta. Tack!