• akitas4life

Om djurmisshandel och värför ingen agerar.

Hejsan! För några dygn sedan tog jag mina hundar på kvällspromenad vid 9 på kvällen och jag ser en ensam hund stå bunden i sitt koppel i det ruggiga vädret på en veranda utan tak eller skydd. Den står även utan vattenskål/matskål eller någonting att ligga på. Detta uppmärksammar jag bara lite grann först då flera hundar i området ( villaområde ) inklusive mina egna får komma ut en 15-20 min sisådär på tomten om de vill kissa o få luft, inget märkvärdigt med egentligen.

När jag sedan ska gå ut på morgonpromenaden ca 12 timmar efter så ligger hunden fortfarande fastspänd, nu i regnet och allting såg ut precis likadant, vilket fick mig att hajja till och innan jag åkte till jobbet bad jag min syster ( som dessutom går veterinärutbildning ) som skulle vara hundvakt åt mig att gå och titta till stackaren för o se om den får något sällskap.

Kommer sedan hem många timmar senare ( kl 20:00 ) och får höra att den fortfarande ligger fastspänd, ingen som tittat till den, inget vatten, allt likadant och hon varit o kollat ungefär varannan timme och även försökt knacka på varpå hunden rest sig upp och morrat.

En timme senare har det gått 24 timmar och jag bestämmer mig för att ringa polisen och förklara situationen.

Ingen polis som dyker upp och snart 26 timmar in ringer jag igen varpå dom säger att dom ska skicka dit någon.

Tar ca 20 min innan polisen ringer mig och säger,

- jag står med ägaren här och han säger att hunden mår jättebra. polisen tar även beslutet att säga till ägaren vem jag är dvs grannen som anmäler vilket verkar enligt mig ytterst oproffessionellt. Sekunden efter närmast skriker polisen på mig som hette andreas ( höll mig väldigt lugn o sansad ) att dom faktiskt hade viktigare saker o göra denna helg och dom fått ett larm nu, vilket säkert kan stämma...

Han avslutar samtalet med att berätta att ägaren tänker ha hunden ute INATT IGEN och dom kan inget göra.

40 minuter senare skäller en av mina hundar ett mycket skarp skall o jag går och tittar ut vad det är frågan om.

Då står grannen ( hundägaren ) med sin bil utanför mig o skär sönder mina däck på bilen och repar sönder HELA min lack vartenda sida han kunde hitta. Ringde direkt polisen o anmälde o dom tänkte inte ens dyka upp utan bad mig ringa försäkringsbolaget morgonen därpå.

Fullkomligen kokade av ilska men bestämde mig för att försöka sköta det hela utan att göra nåt dumt själv.

Så jag såg till att samla alla uppgifter jag kunde under natten och gick även bort och tog flera kort på hunden som fortfarande ligger ner under samma omständigheter, nu i -4 efter en regnig natt ca 32 timmar sen jag först såg den.

Har sedan detta hänt skickat in flera anmälningar till polisen och får ungefär samma svar varje gång att jaaa du förstår väl att det här inte kommer leda någonvart....

Om 1 1/12 timme har hunden legat utomhus i 44 timmar i regn och minusgrader utan tak, väderskydd, vatten/mat fastkopplad i ett vanligt koppel och nu morrar den inte eller reser sig upp när man går fram längre utan är helt likgiltig och nu vill inte ens polisen ta emot mina anmälningar utan hänvisade till patrullen som va där för nästan 2 dar sen som tyckte hunden mådde bra.

Jag frågade rent ut om hunden måste dö då först innan dom gör någonting och fick ej något vettigt svar inte heller något vettigt svar om varför hunden inte kan vara inomhus i ett 600 kvm stort hus.

Hur sjutton kan det vara såhär och vad tycker ni jag ska ta mig till???

Har redan tänkt o anmäla till länsstyrelsen på måndag med hänvisning till deras egna rekommendationer om hund, med bilder och allt. Känns hopplöst och förtvivlande att det ska vara på detta sätt o lär kosta mig många tusen med bilen men ångrar inte en sekund men man kan ju bara ana vad psykopaten lär göra härnäst när ( om ) polisbreven dyker upp i brevlådan....

Ursäkta mig för den långa texten vill bara andras åsikter om detta. Tack!

Hund fortfarande kvar.
  • Svar på tråden Om djurmisshandel och värför ingen agerar.
  • Tecum

Du skulle anmält direkt till länsstyrelsens djurskyddsinspektörer, de sköter tillsynen av alla tamdjur och de anmäler i sin tur till polisen om de anser det befogat. Du kan även anmäla anonymt och din identitet är alltid skyddad.

• Aniiee

Du började i fel ände. Du skulle ha ringt länsstyrelsen först, de hade skött det snyggt. Polisen tar man till om inget annat funkar. Lärdom till nästa gång.

Men, men, om det är sant som du säger att hunden inte fått komma ifrån sin plats på flera dygn och dessutom inte fått vatten (!) på hela tiden så är det dags att ingripa själv. Gå dit med en vattenskål.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Dexter dot com

Eftersom det varit helg förstår jag att du ringde polisen då LS inte har sina inspektörer på plats men ring LS direkt i morgonbitti. Eller så tar du hunden därifrån och lämnar in den hos polisen och säger att den sprang löa....

• Aniiee
    Dexter dot com skrev 2016-03-06 16:24:39 följande:

Eftersom det varit helg förstår jag att du ringde polisen då LS inte har sina inspektörer på plats men ring LS direkt i morgonbitti. Eller så tar du hunden därifrån och lämnar in den hos polisen och säger att den sprang löa....

Fast jag tolkar ju detta som att det började SENAST i torsdags. Så TS har idf haft både torsdag och fredag på sig att ringa till länsstyrelsen. (Plus, att jag är lite dagvill. Fick för mig att det Var lördag idag =P - Hur som "några dygn sedan" tolkar jag som minst 3-4)
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Dexter dot com
    Aniiee skrev 2016-03-06 16:35:35 följande:
    Fast jag tolkar ju detta som att det började SENAST i torsdags. Så TS har idf haft både torsdag och fredag på sig att ringa till länsstyrelsen. (Plus, att jag är lite dagvill. Fick för mig att det Var lördag idag =P - Hur som "några dygn sedan" tolkar jag som minst 3-4)
    44 timmar är väl mindre än 2 dygn och man vill nog ha lite "kött på benen" innan man ringer ut LS men jag hade iof ring direkt ;)
  • Tihi

Jag vet inte var det ska anmälas så det får någon annan råda om men jag vill ge en stor ros till dig TS som värnar om hunden trots att du får utstå hot och materiell förstörelse av idioten till hundägare. Fortsätt kämpa för hundens skull! Tur att det finns människor som dig!

• enola

En eloge till dig TS som vågar ingripa när ett djur far illa!
    Ring Länsstyrelsen i morgon så får vi hoppas att den jäveln blir fråntagen hunden och får djurförbud i all framtid!

• Nenne666
    enola skrev 2016-03-06 17:06:16 följande:

En eloge till dig TS som vågar ingripa när ett djur far illa!
    Ring Länsstyrelsen i morgon så får vi hoppas att den jäveln blir fråntagen hunden och får djurförbud i all framtid!

• Jemp

Det är inte ett polisärende i första hand, vänd dig till länsstyrelsen. Trist dock att det sköts så illa.

Hos åtminstone vissa myndigheter (om inte alla) är ditt namn offentliga uppgifter om du har uppgett det så vill du vara anonym, säg inte vem du är i anmälan.

• akitas4life

Tack för alla svar det uppskattas!

Har gjort en anmälan på Länsstyrelsens hemsida och ringer även imorgon på morgonen måndag. Detta började alltså fredag eftermiddag för att klargöra och LS har telefontid vardagar 9-12.

Såg inte att man kunde anmäla anonymt på hemsidan men nu är det åtminstone gjort och inskickat.

Nu är dessutom hunden borta för er som vill veta, den försvann från verandan runt 20:00 söndag kväll och har inte kommit tillbaka.

Skulle aldrig gett mig ändå speciellt när det handlar om ett djur som inte har en chans att försvara sig själv.

Får väl se hur man reagerar om något liknande skulle hända någon annan gång, va en hel kamp bara att inte tappa huvudet och handla i affekt, O tappa förtroendet för polismyndigheten oxå för den delen, men kändes inte svårt att se till att det här ( förhoppningsvis ) inte sker samma hund 2 gånger spelar ingen roll om det förstörde hela min helg.

Med lite tur möter jag den lokale "tax-tanten" under hundpromenad i veckan så kan jag berätta för henne och kan då lova er att även om straffet inte kommer via myndigheten lär varje hundägare i området veta det i slutet av veckan.

Lite extra ögon så att säga ;)

• flygrl
    akitas4life skrev 2016-03-07 00:06:32 följande:

Tack för alla svar det uppskattas!

Har gjort en anmälan på Länsstyrelsens hemsida och ringer även imorgon på morgonen måndag. Detta började alltså fredag eftermiddag för att klargöra och LS har telefontid vardagar 9-12.

Såg inte att man kunde anmäla anonymt på hemsidan men nu är det åtminstone gjort och inskickat.

Nu är dessutom hunden borta för er som vill veta, den försvann från verandan runt 20:00 söndag kväll och har inte kommit tillbaka.

Skulle aldrig gett mig ändå speciellt när det handlar om ett djur som inte har en chans att försvara sig själv.

Får väl se hur man reagerar om något liknande skulle hända någon annan gång, va en hel kamp bara att inte tappa huvudet och handla i affekt, O tappa förtroendet för polismyndigheten oxå för den delen, men kändes inte svårt att se till att det här ( förhoppningsvis ) inte sker samma hund 2 gånger spelar ingen roll om det förstörde hela min helg.

Med lite tur möter jag den lokale "tax-tanten" under hundpromenad i veckan så kan jag berätta för henne och kan då lova er att även om straffet inte kommer via myndigheten lär varje hundägare i området veta det i slutet av veckan.

Lite extra ögon så att säga ;)

Bra agerat TS! Att stå upp för djuren e the right thing!

Men polisen asså...blir inte förvånad och mitt förtroende e tyvärr borta för dom. Önskar det fanns polis som va just polis och gjorde det den ska utan massa jidder. Att dom inte ens kom när du fått din bil vandaliserad och den stackars hunden fortfarande satt ute i kylan utan mat & vatten. Värdelöst!

(Sen vet jag det finns jätte bra poliser därute men dom har det nog fan inte lätt med muppiga chefer osv)

Men du TS kan iaf va stolt över dig själv! Respekt! :)
Svar på tråden Om djurmisshandel och värför ingen agerar.