• Linkken

Bilder på era barn i sociala medier?

Jag är nybliven mamma och har nu börjat fundera mycket på hur jag ska göra med foton på min son i sociala medier. Är intresserad av att höra hur ni andra tänker. Publicerar ni foton på Facebook/Instagram/alla möjliga sajter eller väljer ni att hålla dem utanför sådant?

• Svar på tråden Bilder på era barn i sociala medier?
  • Kendra

Publicerat ett foto på dottern på Facebook, hon e 11 mån. Gick heller inte ut med att jag var gravid på fb.. Lägger upp bilder på instagram men där har jag bara ett fåtal följare, familj o nära vänner samt att kontot e privat, så där lägger jag upp desto fler. Men skulle aldrig få för mig att lägga upp massa bilder i en helt öppen blogg tex.

• CissiJissi

Skulle inte ha något online alls, men det blev en kompromiss och det var att skapa privat konto på instagram! Bilderna är uppe ett tag och tas sedan bort, heliga familjestunder eller privata grejer håller vi långt borta från internet!:)

• Natulcien

Jag publicerar inte bilder alls på andra människor. Tycker att man ska fråga först om man ska lägga upp bilder på andra människor.
    Inga bilder på sonen, således. Vi har några bilder på en privat blogg som kräver inloggning, för närmaste familjen enbart.

• hg129012

Jag lägger upp bilder på instagram/Facebook. Tycker det är ok så länge det inte är bilder de skulle skämmas för när de blir större.

• Mammatillelise

Jag lägger upp bilder på min dotter på Instagram och Facebook. När hon är gammal nog att säga, nej mamma jag vill inte vara med på din instagram så slutar jag såklart läggs upp bilder på henne. Men hon är 7 månader och kan inte säga så mycket. Som tidigare skrev, så länge man begränsar och att det inte blir något dom skäms över senare i livet.

• AstridA

Jag lägger inte vanligtvis upp några bilder alls på barnen på sociala medier. De få bilder jag lägger upp är ok med barnen.
    Lade upp en bild förra veckan innan dess var det nästan  2 månader sedan en bild på något av barnen lades ut på sociala medier. 

• Linkken
    hg129012 skrev 2016-03-06 14:39:28 följande:

Jag lägger upp bilder på instagram/Facebook. Tycker det är ok så länge det inte är bilder de skulle skämmas för när de blir större.

Min tanke har varit att sätta upp bilder som är fina. Jag skulle aldrig lägga upp en bild på ett barn som gråter, skriker, är sjukt, är naket eller sitter på pottan t.ex. Sådant stör mig och det är ju också en säkerhetsfråga i vissa fall. Men jag känner mig fortfarande kluven. Jag gillar sociala medier annars, speciellt instagram, och känner att det blir lite skevt ifall jag inte kan lägga upp bilder på det viktigaste i livet där.
  • Physalis

Tycker att detta är ett intressant ämne.

Själv har jag lagt upp 4 bilder. 3 vid nyfödsel och en för en vecka sedan.

Jag bor långt ifrån min släkt och min facebook är privat och jag rensar i vän listan med jämna mellanrum. Ändå känns det fel att lägga upp massa bilder dp jag inte vet vad som kommer kännas pinsamt för henne i framtiden, förutom självklara saker som naket osv.

Sedan är det ju inte otänkbart när de flesta barn kommer ha bilder av sig själva online, att det tvärtom är dåligt att det finns för lite bilder. En tanke bara.

Själv kommer jag försöka låta bli att lägga upp massa bilder och efterhand ta bort de som finns, och hoppas att detta uppskattas mest i framtiden.

• Linkken
    Physalis skrev 2016-03-08 09:37:03 följande:

Tycker att detta är ett intressant ämne.

Själv har jag lagt upp 4 bilder. 3 vid nyfödsel och en för en vecka sedan.

Jag bor långt ifrån min släkt och min facebook är privat och jag rensar i vän listan med jämna mellanrum. Ändå känns det fel att lägga upp massa bilder dp jag inte vet vad som kommer kännas pinsamt för henne i framtiden, förutom självklara saker som naket osv.

Sedan är det ju inte otänkbart när de flesta barn kommer ha bilder av sig själva online, att det tvärtom är dåligt att det finns för lite bilder. En tanke bara.

Själv kommer jag försöka låta bli att lägga upp massa bilder och efterhand ta bort de som finns, och hoppas att detta uppskattas mest i framtiden.

Ja, det är ju just det, helt omöjligt att veta vad barnet kommer att tycka om detta i framtiden. Vi gamlingar har ju inget att jämföra med heller, då vi var bebisar fanns ju inget sådant. Jag tycker förvisso aldrig att bebisbilder är pinsamma, men det kan ju hända att just mitt barn kommer att känna annorlunda.
  • Lilla Gs mamma

Jag lägger aldrig ut bilder på min bebis på Facebook. För det första lämnar man i så fall ifrån sig rättigheterna till bilderna till FB, som sedan kan använda dem hursomhelst. För det andra finns de kvar för all framtid om någon får för sig att sprida dem och det tror jag inte att varken jag eller min son vill. Men framför allt: min son har inte godkänt att jag sprider bilder på honom på nätet. Jag skulle inte vilja att folk gjorde så mot mig utan att fråga, så jag gör inte det mot honom.

• malmen

Lägger upp enstaka mer alldagliga bilder på barnen på Instagram som är privat och jag har koll på vilka som kan se dem. Aldrig barnbilder på Facebook! Facebook har alldeles för stor spridning på vilka som kan se av vänner, vänners vänner osv även om man väljer vilka man är vän med.

Tycker Facebook är obehagligt.. Tex när vår minsting föddes för en vecka sen visste alla i hela världen innan vi ens berättat för närmaste vännerna pga att två syskon till min man la ut det på Facebook med en gång.. Snuvad på konfekten typ..

Så vi har sagt ifrån att inga bilder får läggas ut på henne!

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Lillasyster 2016 ♥♥
Svar på tråden Bilder på era barn i sociala medier?