• Anonym (Styvmamma)

Styvdottern

Jag har ganska nyligen flyttat ihop med en man som har två fina döttrar. De är snälla, väluppfostrade MEN samtidigt väldigt bortskämda och otacksamma. Speciellt den älsta dottern är van att få bestämma och ibland känns det som vi alla (inkl min sambo och mina barn) måste trippa på tå för hennes viljor och krav. Idag satte jag ner foten efter att inget som jag erbjöd att äta dög. Hon vill bara ha snabbmat och inte den maten jag lagar eller brödet jag bakar. Hon blev helt chockad när jag sa till henne och sprang in på rummet och skrek. Där är hon kvar än! Vad ska jag göra? Min sambo är helt på mitt spår och tycker att hon beter sig otacksamt men hon lyssnar inte på honom för fem öre.

• Svar på tråden Styvdottern
  • Anonym (Stolt farsa av den gamla skolan.)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-03-06 11:37:26 följande:

Där är hon kvar än! Vad ska jag göra? Min sambo är helt på mitt spår och tycker att hon beter sig otacksamt men hon lyssnar inte på honom för fem öre.

Du har redan gjort vad du ska göra. Hon kommer nog ut när hon blir tillräckligt hungrig ska du se. Inget att bry sig om.
  • Drottningen70

Vadå vad du ska göra?

Låt henne vara ifred. Hon lär inte svälta sig till döds.

• Anonym (Styvmamma)

Var väl mest i allmänhet! Hur mkt ska/får man uppfostra sina styvbarn?

• BioBonus
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-03-06 13:02:10 följande:

Det är upp till dig och din man att avgöra. Vad säger han?
  • Anonym (.)

Det är alltid okej att säga ifrån när någon behandlar en illa.
  • Drottningen70

Fast vad ska uppfostras? De är ju snälla och väluppfostrade säger du.

Om hon är tonåring eller på väg in i tonåren är det du beskriver en del av deras jobbbeskrivning. Såna är de och det går över. Sluta trippa på tå och låt henne ha sina små utbrott.
  • Connie07

Du har rätt att ha regler hemma.Ibland är det bra att ignorera dåligt beteende.Ska du bo med hans unge får ni se till att det funkar.

• Tihi

Om det inte var sniglar och grodlår du gjorde till lunch så tycker jag att du ska låta ungen sitta på rummet och tjura tills hon kommer ut självmant. Du gjorde helt rätt!

• Anonym (Styvmamma)

Ja överlag är de väluppfostrade och egentligen är det väl inget stort problem utan som ni säger, tonårsfasoner som går över! Det var inte grodlår och hon kom ut efter några timmar och åt två portioner:) Nu är vi vänner igen!

• Anonym (Duktig)

Bra styvmamma du är!Lagar mat till styvbarnen och bakar bröd!Din sambo får vara överlycklig!

Svar på tråden Styvdottern