• Felinne

Tid anknytning andra barnet

Hur långt tid tog det innan ni kände den där ofattbara kärleken till ert andra barn (eller tredje, fjärde ... med för den delen)? Gick det snabbare eller långsammare än med första barnet? Jag har en 2åring och en 12dagars och jag vill direkt känna samma kärlek för båda men inser att det kanske kommer ta lite tid och att det just nu handlar mer om omhändertagande kärlek till den nya.

Jag ammar nästan hela tiden och det gör att jag inte kan vara med mitt stora barn på samma sätt och jag saknar honom så intensivt. Känner mig så tafatt när jag är med honom för att han blev plötsligt så himla stor. Jag visste ju att han skulle "bli stor" men jag tänkte att det handlade mest om att han skulle se stor ut. Inte att han skulle kännas så stor när jag tar i honom och kramar honom. Känns som att dessa känslor av vemod över att inte kunna vara lika mycket med stora barnet tar udden av mina känslor för den nya lilla familjemedlemmen. Har ni tips på hur ni gjort för att hantera sådana känslor?

• Svar på tråden Tid anknytning andra barnet
  • Orkide

Jag kände den på en gång. Men jag kände som du gör angående ångesten att inte vara lika mycket med storebror. Men det är en vanesak säkert. Först fick storebror all uppmärksamhet o sen kommer någon som gör han måste dela tiden med någon annan o samma sak för oss föräldrar. Till slut så vänjer man sig vid att dela tiden mellan barnen. Å är man två vuxna hemma så kan växla mellan barnen så båda barnen har uppmärksamhet.
    Lycka till

• Kattflickan

Oj! Jag känner så igen mig när det gäller vemod angående att inte ha tid för mitt äldre barn. Saknade verkligen att få umgås bara med henne.

Däremot kände jag ganska snabbt kärlek till min son, som nu är 7 månader. Men jag har känt mig så otillräcklig då jag velat ge barnen lika mycket tid vilket inte varit möjligt.

Nu kan mannen lättare ta sonen medans jag leker med dottern själv ibland. Igår var jag själv på teaterns dottern vilket var jättekul.

Framförallt funkar det bättre att vi leker tillsammans allihopa nu. Både dottern och sonen tycker det är kul.

Det jag försöker säga är att det kommer att bli bättre. Nu ammar jag lite mindre då sonen börjat med puréer vilket också ger mer tid till annat.

När jag sa till andra att jag kände mig ledsen och saknade mitt äldsta barn så tyckte de jag var fånig och att hon ju hade sin pappa etc. Så jag tycker att det känns lite skönt att höra att någon fler känner som jag gjorde.

• Felinne

Tack. Ja jag tror väl också att det kommer att gå lättare med tiden men just nu känns det ganska tungt. Men skönt att veta att jag inte är ensam

• Anonym (Känner igen)

Jag känner igen mig. Första tiden kändes det nästan som att lillebror var en liten främling som hindrade mig från att vara med storasyster. Dåligt samvete gentemot båda och massa hormoner. Känner också igen mig i att storasyster blev så himla stor och att känna mig lite tafatt med henne.

Jag vet inte riktigt när det gick över men ganska snabbt, successivt under några veckor. Nu är lillebror 4 månader och allt känns mycket bättre sen ett par månader tillbaka åtminstone. Jag känner samma himlastormande kärlek till båda och de har börjat bonda med varandra.

Jag blev inte himlastormande kär i storasyster på en gång när hon föddes heller utan det växte fram under de första veckorna så jag var rätt beredd på den biten men det kändes jobbigare än jag trott att inte känna att jag räckte till. Jag tror dock inte att något av barnen led av detta utan det var mer jag.

Svar på tråden Tid anknytning andra barnet