• namnetsbetydelse

Vad betyder ditt utländska namn för dig

Hej

Att tilldelas ett namn kan ses som begynnelsen av en persons biografi. Ett namn är grunden för ens identitet och har betydelse för vad vi tänker om oss själva samt vad omgivningen tänker om oss. Namn reflekterar personliga kvaliteter och karaktärer, väcker vissa föreställningar och ger möjlighet att bekräfta existens och att skilja individer från varandra.

Jag heter Daniel och skriver en uppsats i sociologi vid Lunds universitet. Jag skulle väldigt gärna vilja få in berättelser skrivna av personer med utländska förnamn i Sverige.

Syftet med min uppsats är att på ett djupare plan analysera hur några personer i Sverige med utländska förnamn, i olika åldrar, ser på sina namn ur ett identitetsperspektiv.

Har du lust att skriva ner några tankar om ditt namn vore jag väldigt tacksam.

De frågor jag vill ha svar på är:

1)    Berätta kort om din bakgrund; ålder, utbildning, yrke, vilket land du har ursprung i? Vilket är ditt förnamn? Vem gav dig ditt namn? Fanns det någon speciell ritual kring ditt namngivande? (I vissa kulturer är det gudfadern som ger namn till exempel) När ditt namn valdes, fanns det flera namn som namngivarna funderade kring? Har dina eventuella syskon också utländska förnamn?

2)    Vad betyder ditt namn? Är ditt namn symbol för något religiöst, släktnamn, kändisnamn, filmnamn osv? Är det ett gammalt-modernt namn, lätt att uttala i Sverige? Kan man av ditt namn förstå vilket land du kommer ifrån?

3)    Vad anser du om ditt namn? Vad betyder ditt namn för dig personligen? Beskriver namnet vem du är som person? Hade du kunnat byta till ett svenskt namn? Har du haft något smeknamn? Har du under årens lopp haft planer på att byta förnamn?

4)    Hur har ditt namn uppfattats i skolan, arbetslivet, vänskapskretsen? Har ditt namn hjälpt dig eller hindrat dig i självförverkligandet (att lyckas i livet)?

5)    Ser du dig idag som svensk/invandrare? eller annan nationalitet exempelvis grek/turk/serb och varför? Vilken betydelse har ditt namn för din etniska identitet?

6)    Dina synpunkter på påståendena ?Man är vad man heter? och ?Namnet föds och dör med personen?.

Berättelserna kan gärna skickas till daniel2la@hotmail.com

Tusen tusen tack!!! Ni som vill ha uppsatsen när den är färdig skriv detta i mailet så skickar jag den. Jag planerar att bli klar med uppsatsen i juni 2016.

• Svar på tråden Vad betyder ditt utländska namn för dig
Svar på tråden Vad betyder ditt utländska namn för dig