• Frankie Bean

Amningsnapp

Har startat trådar om detta innan, men nu kom jag att tänka på något annat. Tanken på amning äcklar mig tyvärr men tycker det verkar enklare än flaska.

Kan man inte bara använda en amningsnapp istället? Då rör inte barnet bröstet direkt trots att de får näring.

Är jag överdrivet optimistisk eller funkar det faktiskt? Det jag läst har bara varit negativt och att man ska försöka sluta använda den direkt. Hade iof tänkt kombinera med flaska också.

• Svar på tråden Amningsnapp
  • Merellin

Ja visst kan man använda nappen, men i mitt fall så tog det 40 min för barnet att tömma brösten med napp och 10 min utan. Så för mig funkadecdet inte. Använde napp pga av smärta i början. Tips är att köpa olika storlekar på amningsnapparna så du hittar rätt. En större är bättre än för liten.

Det går inte att föreställa sig amning innan. Man vänjer sig snabbt och bröstvårtorna fåt grövre hud. Känns väldigt naturligt ganska fort. Inte det minsta äckligt och känns inte sexualiserat alls.

Samma sak med graviditet. Det är ju en väldigt märklig känsla att ha någon som slår och sparkar i magen. Men det blir ju ett normaltillstånd. Samma sak med amning. Testa, det är mysigt och jäkligt praktiskt.

• Frankie Bean

Tycker att det är fruktansvärt obehagligt att någon annan rör vid mina bröst, undviker det till och med själv. Tanken på att någon ska suga på dem får det bokstavligen att vända sig i magen.

Min man rör inte heller vid dem under sex, det dödar hela stämningen.

• Guldbarb

Mitt barn kunde inte amma i början så vi har använt amningsnapp från start. Aldrig varit några problem eller någon som ifrågasatt. Det jag kan känna som negativt för min del är att det är rätt svårt att amma diskret när man ska böka med den också :) Till en början åt han länge åt gången men nu äter han ofta en 10-15 minuter (om han inte somnar då tar det längre tid).

Att rekomendera för att man tycker det är "äckligt" känns lite sådär men känner du att du kan amma ditt barn om du har något mellan så varför inte? Funkar det för er är det ju toppen!

• Rani

Plåga inte dig själv om du upplever det som så obehagligt. Det är det inte värt. Flaskmatade barn blir fina barn det med.

• Felinne

Testa. Som redan nämnts så kan det vara svårare för barnet att tömma bröstet med amningsnapp men det kan också fungera problemfritt. Förhoppningsvis kanske du kommer över ditt obehag för att någon ska röra dina bröst och gör du inte det så är det ju ganska enkelt att sluta amma och börja med flaska. Kanske viktigt att skriva om i ditt förlossningsbrev dock och vara tydlig mot barnmorskorna att du vill att de är noga med att respektera dessa känslor ifall de vill hjälpandig med att fånigång amningen.

Svar på tråden Amningsnapp