• Anonym (PCOS)

Hjälp! Pco-s

Hej,
    jag söker lite hjälp och tips.
    jag har Pco-s, och vet verkligen inte vart jag ska vända mig för att få hjälp med detta.
    jag har är 27 år och sambo, vi börjar ju smått fundera på barn och då jag inte har någon menstruation alls så får jag smått panik över att jag aldrig kommer få bukt med detta i tid fören jag blir för gammal för att få barn!.

Så om någon här har någon bra gyn eller annan läkare i Stockholm som är bra på Pco-S så vore jag väldigt tacksam för att få hjälp hitta dem. jag har googlat lite och hittat linnea kliniken men det verkar vara mer ivf och där är jag väll inte riktigt än.

tar gärna i mot andra tips också som man kan prova själv för att få igång menstruationer och så.

• Svar på tråden Hjälp! Pco-s
  • Pimpinellan

Alla gynläkare borde funka. Lösningen är pergotime eller ägglossningsstimulerande sprutor. När man väl får äl som PCO:are är man i regel mer fertil än alla andra så på så vis är det en bra diagnos. Glad 

• Anonym (PCOS)
    Pimpinellan skrev 2016-03-05 15:11:45 följande:
    Alla gynläkare borde funka. Lösningen är pergotime eller ägglossningsstimulerande sprutor. När man väl får äl som PCO:are är man i regel mer fertil än alla andra så på så vis är det en bra diagnos. Glad 

För pergotime är det någon bmi gräns då som det är för ivf? vet inte om du vet det :) lika bra och fråga.

då ska jag boka tid till en gyn jag vet om, hoppas bara den personen är bra. :)

Får hoppas det går med att lösa då med ägglossnings sprutor eller pregotime, vore väldigt tråkgit om det inte funkade alls 

• Pimpinellan
    Anonym (PCOS) skrev 2016-03-05 18:38:04 följande:

För pergotime är det någon bmi gräns då som det är för ivf? vet inte om du vet det :) lika bra och fråga.

då ska jag boka tid till en gyn jag vet om, hoppas bara den personen är bra. :)

Får hoppas det går med att lösa då med ägglossnings sprutor eller pregotime, vore väldigt tråkgit om det inte funkade alls 

Inte samma stränga gräns i alla fall. Försök med den gynläkare du känner till du och fråga. Oftast funkar Pergo på PCO:are, men måste det bli IVF går det oftast direkt.
  • Anonym (Sommar)

Kontakta gyn. Där kan du få hjälp med tabletter som ger mens regelbundet och/eller ägglossningsstimulerande tabletter. Det kan man testa ett tag men om inte det ger graviditet kan man gå vidare med IVF på specialkliniker. Vet tyvärr ingen gyn som är extra bra på pcos.
    Det du kan göra själv för att öka chanserna till att bli gravid är att äta sunt (speciellt inte blodglukoshöjande saker), gå ner i vikt om du är överviktig, motionera. LCHF-kost kan hjälpa, kosttillskottet Inositol kan hjälpa. Googla och läs på och välj det du tror på och som passar dig.

• Anonym (PCOS)
    Anonym (Sommar) skrev 2016-03-05 20:52:13 följande:
    Kontakta gyn. Där kan du få hjälp med tabletter som ger mens regelbundet och/eller ägglossningsstimulerande tabletter. Det kan man testa ett tag men om inte det ger graviditet kan man gå vidare med IVF på specialkliniker. Vet tyvärr ingen gyn som är extra bra på pcos. Det du kan göra själv för att öka chanserna till att bli gravid är att äta sunt (speciellt inte blodglukoshöjande saker), gå ner i vikt om du är överviktig, motionera. LCHF-kost kan hjälpa, kosttillskottet Inositol kan hjälpa. Googla och läs på och välj det du tror på och som passar dig.

Tack för svar :)

jag ska kolla upp kosttillskottet och självklart ska jag försöka förlora lite vikt med är bara rädd att jag ska hinna bli för gammal :/. känns som om tiden tickar på väldigt snabbt helt plötsligt så fick lite små panik här under kvällen. 

• Anonym (PCOS)
    Pimpinellan skrev 2016-03-05 18:40:13 följande:
    Inte samma stränga gräns i alla fall. Försök med den gynläkare du känner till du och fråga. Oftast funkar Pergo på PCO:are, men måste det bli IVF går det oftast direkt.
    ska göra det, måste boka tid denna vecka och se så panik tankarna lägger sig lite :) Tack för svaren, dem lugnade lite iaf :)
  • lektanten

Måste bara berätta om min erfarenhet (samma diagnos). Fick diagnosen året jag fyllde 21. I detta landsting, vet inte om det skiljer sig, så får man ingen hjälp alls nästan om man har för högt BMI. Fick en remiss till en dietist iaf????

Nog om detta. Det jag vill säga är att GE INTE UP!! Vi hade blivit lovade att dagen jag fyllde 25 och hade ett bra BMI skulle vi börja med sprutor osv och senare IVF. MEN det fick ändå. På min 25 år dag var vi gravida. Så vad som än händer och vad än läkare säger så går det. Det är bara att vi Pco:are får ligga lite mer. Lite mer som kaniner ???? lycka till

• Anonym (PCOS)
    lektanten skrev 2016-03-05 23:07:36 följande:
    Måste bara berätta om min erfarenhet (samma diagnos). Fick diagnosen året jag fyllde 21. I detta landsting, vet inte om det skiljer sig, så får man ingen hjälp alls nästan om man har för högt BMI. Fick en remiss till en dietist iaf????
    Nog om detta. Det jag vill säga är att GE INTE UP!! Vi hade blivit lovade att dagen jag fyllde 25 och hade ett bra BMI skulle vi börja med sprutor osv och senare IVF. MEN det fick ändå. På min 25 år dag var vi gravida. Så vad som än händer och vad än läkare säger så går det. Det är bara att vi Pco:are får ligga lite mer. Lite mer som kaniner ???? lycka till
    Tack :)
    jag försöker att inte ge upp men pco-s diagnosen blev ett lite slag i ansikte då jag har lite andra fysiska problematiken så som underfunktion av köldkörtel och en tarmsjukdom som gör att jag redan nu lever på "svält" gräns för att fixa vardagslivet och så får man ännu en grej som gör att man måste ner i vikt som redan är ett helvete. Så hade ju inte riktigt behövt detta med. Men men nu får man kämpa extra hårt så man iaf får en chans till barn.
Svar på tråden Hjälp! Pco-s