tecken på missbruk
Hej. Har en pojkvän som jag tror har börjat missbruka igen. Vet att han brukade få medicin av sina föräldrar (ritalin) då hans pappa får det utskrivet mot sin adhd. Dom sa till och med framför mig en gång att han skull fortsätta ta den för han mår bättre då.
Han har gjort en adhd utredning själv men hade inte adhd enligt utredningen. (Även om han hade haft det så får man ju inte ta någon annans medicin).
Men nu till saken, han har på senare tid blivit helt konstig. Känner inte igen honom. Han är jätte lätt irriterad. Plus att varje morgon ska han ner till affären och köpa en sak som han säger går på 5 min men det tar alltid nästan en timme och han svarar inte på telefon heller. Sen går han raka vägen in på toaletten och där "snyter" han sig varje gång. Sedan kan han sitta och t.ex spela i evigheter. Blir helt manisk. Irriterad, får utbrott över småsaker som jag inte ens förstår varför? Aggressiv och sitter inte still heller utan kan gå runder. Hans pupiller blir helt utvidgade. Det går inte att få kontakt med han ibland. Ber man honom om något så ignorerar han en känns det som. Sen ibland kan han helt plötsligt börja städa hur mycket som helst. Och svettas gör han även när han blir sådär. De dagarna han inte kör iväg så ligger han enbart i soffan jääätte trött och gör ingenting. Tills han kör en sväng, kommer tillbaka o sitter i bilen ett tag eller går in på toaletten sen snyter han sig och sen kommer han ut och sätter sig o spelar o det blir samma visa.
Har hittat en bit sugrör på toaletten en gång för ett tag sedan. Han gömmer även sedlar i bilen jag inte ens vet att vi har. Har sett honom mosa något i bilen som han sedan böjde sig ner och sen skaka han lite på huvudet. Har även hittat tomma kapslar (ritalin) lite här och var.
Jag blir orolig. Jag vill att han ska få hjälp att sluta om han håller på med något. Vill inte att hans liv ska bli förstört? Någon som vet vad han kan hålla på med? Anledning till varför han blir så aggressiv, irriterad o sånt och sen när han inte kör iväg så ligger han enbart på soffan svintrött o gör ingenting alls.