• Lisafisa

Orolig för att mitt jobb är farligt

Jag och min sambo planerar att skaffa vårt första barn.

Jag har redan bokat in en tid för uttagning av spiral i början av maj, och vi är minst sagt bebissugna.

"Problemet" är mitt jobb... Jag jobbar som skiftgående drifttekniker på ett kraftvärmeverk. Så det är obekväma tider, delvis tungt och stressigt och till stor del krav på både hörselskydd och andningsskydd. Jag är nästan dagligen i kontakt med sopor och andra onyttigheter.

Och det som egentligen känns jobbigast är att det nästan bara är män som jobbar här, och erfarenheten av gravida kvinnor på arbetsplatsen är väl obefintlig. Jag har dessutom bara jobbat i ett år till sommaren, så jag har inte några tillräckliga kunskaper för att bli tillfälligt omplacerad.

Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Orolig för att mitt jobb är farligt
  • Lisafisa

Men borde jag göra det innan?

Vi har ju redan bestämt oss, och vill ju inte att jobbet ska bestämma hur vi ska göra.

Sist jag var där fick jag dessutom kommentaren "ja gravid är du väl inte? Det får du väl vänta med några år...." (Jag är 24 och min kille 27). Det var dessutom en klassisk "surtant". Känns inte jättekul att gå dit och säga att man planerar barn.

• Kvinna30plus
    Lisafisa skrev 2016-03-04 16:02:44 följande:

Jag och min sambo planerar att skaffa vårt första barn.

Jag har redan bokat in en tid för uttagning av spiral i början av maj, och vi är minst sagt bebissugna.

"Problemet" är mitt jobb... Jag jobbar som skiftgående drifttekniker på ett kraftvärmeverk. Så det är obekväma tider, delvis tungt och stressigt och till stor del krav på både hörselskydd och andningsskydd. Jag är nästan dagligen i kontakt med sopor och andra onyttigheter.