• Lisafisa

Orolig för att mitt jobb är farligt

Jag och min sambo planerar att skaffa vårt första barn.

Jag har redan bokat in en tid för uttagning av spiral i början av maj, och vi är minst sagt bebissugna.

"Problemet" är mitt jobb... Jag jobbar som skiftgående drifttekniker på ett kraftvärmeverk. Så det är obekväma tider, delvis tungt och stressigt och till stor del krav på både hörselskydd och andningsskydd. Jag är nästan dagligen i kontakt med sopor och andra onyttigheter.

Och det som egentligen känns jobbigast är att det nästan bara är män som jobbar här, och erfarenheten av gravida kvinnor på arbetsplatsen är väl obefintlig. Jag har dessutom bara jobbat i ett år till sommaren, så jag har inte några tillräckliga kunskaper för att bli tillfälligt omplacerad.

Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Orolig för att mitt jobb är farligt
  • Lisafisa

Men borde jag göra det innan?

Vi har ju redan bestämt oss, och vill ju inte att jobbet ska bestämma hur vi ska göra.

Sist jag var där fick jag dessutom kommentaren "ja gravid är du väl inte? Det får du väl vänta med några år...." (Jag är 24 och min kille 27). Det var dessutom en klassisk "surtant". Känns inte jättekul att gå dit och säga att man planerar barn.

• Kvinna30plus
    Lisafisa skrev 2016-03-04 16:02:44 följande:

Jag och min sambo planerar att skaffa vårt första barn.

Jag har redan bokat in en tid för uttagning av spiral i början av maj, och vi är minst sagt bebissugna.

"Problemet" är mitt jobb... Jag jobbar som skiftgående drifttekniker på ett kraftvärmeverk. Så det är obekväma tider, delvis tungt och stressigt och till stor del krav på både hörselskydd och andningsskydd. Jag är nästan dagligen i kontakt med sopor och andra onyttigheter.

Och det som egentligen känns jobbigast är att det nästan bara är män som jobbar här, och erfarenheten av gravida kvinnor på arbetsplatsen är väl obefintlig. Jag har dessutom bara jobbat i ett år till sommaren, så jag har inte några tillräckliga kunskaper för att bli tillfälligt omplacerad.

Någon som har liknande erfarenheter?

Hej jag jobbar också på ett mansdominerat yrke där hörselskydd å andningsmask behövs ibland. Dessutom väldigt fysiskt som att klättra upp på höga tak krypa i trånga utrymmen etc Jag jobbade fram till 2 månader innan bf sedan gick jag på graviditetspenning och det gick bra! Visst var det lite jobbigare på slutet just att man blev flådig så lätt men jag drog ner på tempot lite helt enkelt men kunde utföra alla mina sysslor tills jag gick på ledighet ja tom klättra upp på tak! ;) Dock sa jag till om den bullriga situationen och slutade med det momentet lite tidigare, eftersom jag kan ha hörselkåpor men inte magen... ;)och just buller kan vara skadligt, det andra behöver du inte vara orolig för dels har du ju andningsmask när det behövs och som jag som kan vistas i mögliga å dammiga miljöer var ingen fara enligt läkte snarare tvärtom. Du vet barn som växt upp på bondgårdar har i regel aldrig allergier ;) på mitt jobb hade de noll koll på regler kring en anställd som är gravid och kollektivavtal och ansvarig för företagshälsovård saknades. Men du kan läsa här www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/ finns även så man kan ringa och prata med ngn där om just arbetsförhållanden när man är gravid.
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-03-04 18:21:41 följande:

Hej jag jobbar också på ett mansdominerat yrke där hörselskydd å andningsmask behövs ibland. Dessutom väldigt fysiskt som att klättra upp på höga tak krypa i trånga utrymmen etc Jag jobbade fram till 2 månader innan bf sedan gick jag på graviditetspenning och det gick bra! Visst var det lite jobbigare på slutet just att man blev flådig så lätt men jag drog ner på tempot lite helt enkelt men kunde utföra alla mina sysslor tills jag gick på ledighet ja tom klättra upp på tak! ;) Dock sa jag till om den bullriga situationen och slutade med det momentet lite tidigare, eftersom jag kan ha hörselkåpor men inte magen... ;)och just buller kan vara skadligt, det andra behöver du inte vara orolig för dels har du ju andningsmask när det behövs och som jag som kan vistas i mögliga å dammiga miljöer var ingen fara enligt läkte snarare tvärtom. Du vet barn som växt upp på bondgårdar har i regel aldrig allergier ;) på mitt jobb hade de noll koll på regler kring en anställd som är gravid och kollektivavtal och ansvarig för företagshälsovård saknades. Men du kan läsa här www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/ finns även så man kan ringa och prata med ngn där om just arbetsförhållanden när man är gravid.

*Flåsig
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-03-04 18:21:41 följande:

Enligt läkare skulle det stå! Diskuterade nämligen detta specifikt eftersom jag kommer i kontakt med dålig miljö, mögel etc.
  • MyDestiny

Ta det som det kommer! Första trimestern så är ditt yrke helt ofarligt för dig så länge du mår bra och det vet man ju inte i förväg ändå. Sedan får du prata med din chef/företagshälsovård/Mvc eller din vårdcentral hur det fungerar. Om du inte klarar ett så tungt jobb blir du sjukskriven eller får söka grav penning. Och de du jobbar med ingen rätt att kommentera din graviditet öht.

• Lisafisa

Tack för svar!

Skönt att höra att det ändå funkade så pass länge. Man blir ju lätt lite ensam i såna här frågor när man jobbar med 90% män ;)

Hade annars varit skönt att prata med någon på jobbet som varit i samma situation. Men det är ett stort företag som är väldigt måna om sina anställda, så allt för nervös är jag inte på vad dom ska säga. Mer att dom inte ser vilka risker som finns (och att inte jag gör det heller)

Svar på tråden Orolig för att mitt jobb är farligt