Lisafisa skrev 2016-03-04 16:02:44 följande:
Jag och min sambo planerar att skaffa vårt första barn.
Jag har redan bokat in en tid för uttagning av spiral i början av maj, och vi är minst sagt bebissugna.
"Problemet" är mitt jobb... Jag jobbar som skiftgående drifttekniker på ett kraftvärmeverk. Så det är obekväma tider, delvis tungt och stressigt och till stor del krav på både hörselskydd och andningsskydd. Jag är nästan dagligen i kontakt med sopor och andra onyttigheter.
Och det som egentligen känns jobbigast är att det nästan bara är män som jobbar här, och erfarenheten av gravida kvinnor på arbetsplatsen är väl obefintlig. Jag har dessutom bara jobbat i ett år till sommaren, så jag har inte några tillräckliga kunskaper för att bli tillfälligt omplacerad.
Någon som har liknande erfarenheter?
Hej jag jobbar också på ett mansdominerat yrke där hörselskydd å andningsmask behövs ibland. Dessutom väldigt fysiskt som att klättra upp på höga tak krypa i trånga utrymmen etc Jag jobbade fram till 2 månader innan bf sedan gick jag på graviditetspenning och det gick bra! Visst var det lite jobbigare på slutet just att man blev flådig så lätt men jag drog ner på tempot lite helt enkelt men kunde utföra alla mina sysslor tills jag gick på ledighet ja tom klättra upp på tak! ;) Dock sa jag till om den bullriga situationen och slutade med det momentet lite tidigare, eftersom jag kan ha hörselkåpor men inte magen... ;)och just buller kan vara skadligt, det andra behöver du inte vara orolig för dels har du ju andningsmask när det behövs och som jag som kan vistas i mögliga å dammiga miljöer var ingen fara enligt läkte snarare tvärtom. Du vet barn som växt upp på bondgårdar har i regel aldrig allergier ;) på mitt jobb hade de noll koll på regler kring en anställd som är gravid och kollektivavtal och ansvarig för företagshälsovård saknades. Men du kan läsa här
www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/ finns även så man kan ringa och prata med ngn där om just arbetsförhållanden när man är gravid.