• Johansson85

Fråga angående ivf.

Hej.

Jag och min man har ett barn som är född 08. Och nu har vi försökt få ett syskon till henne i 4 1/2 år men misslyckats normalt. Så vi bestämde oss för att göra en ivf behandling. Vi har slutfört första behandlingen och fört till baka ett embryo. Embryot fördes till baka i tisdags.

Men nu kommer jag till frågan. Hur fort efter embryo återföringen kan man känna graviditetsymtom om man är gravid?

• Svar på tråden Fråga angående ivf.
  • UndrandeSökare

Alla får inte tidiga graviditetssymptom.
    Men ta ett blodprov och mät hcg, det kan du ta så tidigt som cd 26
    (alltså dag 26 i din menscykel).
    Blir resultatet över 5=gravid, under 5= inte gravid.

Lycka till.

• Cyanea

Det beror på. Är embryot t.ex. odlat 5 dygn innan det sätts tillbaka får man symptom tidigare än om det är odlat 2 dagar. Sen beror det även på vilka hormoner du tagit. Är det färskåterföring har man symptom från ägglossningssprutan i upp till 10 dygn efteråt eftersom det är hCG i den. Man plussar även så tidigt oavsett om man blivit gravid eller inte. Sen får många symptom av progesteronet man tar (alla tar det inte dock), och i de fallen är symptomen identiska med graviditetssymptom. 

Så kort och gott - det bästa är att inte leta symptom, utan försöka att bara vänta tills testdagen och göra ett test, för det är stor risk att de beror på preparaten man tar. 

Stort lycka till! 

• Maramina

Som andra säger, det beror på. Vissa får inga graviditetssymptom överhuvudtaget, andra får massor. Vissa får tidigt, andra senare. Vid ivf kan dessutom ägglossningssprutan ge känningar, liksom själva äggplocket. Är man riktigt nyfiken kan man testa för att se när hormonerna från den har gått ur kroppen och när man väl sett det så vet man att varje nytt positivt test är just ett positivt test

• Johansson85

Tack cyanea ????. De förde tillbaka embryot dag 5. Och just nu tar jag lutinus 3 gånger om dagen. Varför jag frågade denna frågan är för jag har inte så mycket symtom. Är lite orolig att jag har tappat det.

• irrbloss_83

Jag tror inte du ska oroa dig än Johansson, symtomen man har i början är sällan graviditetssymtom utan symtom på mediciner från stimuleringen eller lutinuset.

Jag är inne på min andra ruvning nu, första (färskförsök) hade jag massor med symtom men det fäste inte. Den här gången har jag nästan inga symtom, men vet inte hur det har gått heller.
    Tidiga symtom är opålitliga, försök bara ta det lugnt och oroa dig inte mer än du måste. Kram!

• Namnlös2015

Försök att inte oroa dig, jag har inte haft några symtom alls sen vår återföring fram tills nu och jag är i v 22 :)

Lycka till! :)

Johansson85 skrev 2016-03-04 11:08:53 följande:

Tack cyanea ????. De förde tillbaka embryot dag 5. Och just nu tar jag lutinus 3 gånger om dagen. Varför jag frågade denna frågan är för jag har inte så mycket symtom. Är lite orolig att jag har tappat det.

• Cyanea
    Johansson85 skrev 2016-03-04 11:08:53 följande:

Ok, då förstår jag :) Jag hade inte oroat mig för att du inte känner så mycket. Gravsymptom som kommer de första veckorna brukar i regel bero på progesteron (även när man inte gjort IVF) vilket man har både som gravid och efter en vanlig ägglossning. Så no worries :) 
  • odie

Efter min ivf kände jag inte symptom fören v. 6 och vissa känner jättetidigt.. Är så olika!

• Calliope

Jag har varit gravid två gånger. Första gången gjorde jag IVF och fick tillbaka ett tvådagars. Fick gravsymtom v.5-6 och dessutom plussade jag inte förrän efter testdagen.

Det andra försöket var ett frysförsök med blasto och då plussade jag på RD6 och fick symtom en vecka innan testdagen.

Svar på tråden Fråga angående ivf.